Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lasse-L

Tesla i krock med segelbåt – två bilar fastklämda

Rekommendera Poster

Man kanske inte skall spekulera i sådana här fall men den "parkerade" bilen har skador som jag har svårt att se att de har orsakats av en båt uppifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några bilder.

Teslans fälg hö fr skadad.

Båtens roder "böjt".

Tesla1.jpg

Tesla2.jpg

Tesla3.jpg

Tesla4.jpg

Tesla5.jpg

Teslla2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Man kanske inte skall spekulera i sådana här fall men den "parkerade" bilen har skador som jag har svårt att se att de har orsakats av en båt uppifrån.

Det är väl samma uppfattning som andra har;

"Enligt uppgifter till polisen ska den unge mannen tappat kontrollen över elbilen och sladdat in i den andra bilen på platsen vilket sedan ska ha lett till att segelbåten fallit ned över fordonen. En olycklig ”dominoeffekt”, enligt Christer Fuxborg."

 

Synd att de inte fick tag i honom för fylletest;

"Initialt misstänktes den unge mannen för rattfylleri och olovligt avvikande från trafikolycksplatsen. Men eftersom polisen inte har kommit i kontakt med mannen har misstankarna om rattfylleri avskrivits.

– Eftersom han har smitit från platsen och vi inte får tag på honom är det svårt att påvisa att han skulle ha varit berusad under händelsen, säger Christer Fuxborg och fortsätter:

– Det här är allvarligt, i straffskalan finns böter eller fängelse upp till sex månader. Om brottet bedöms som grovt kan det ge upp till ett års fängelse.

Mannen kommer efter helgen att kallas till förhör och misstänks i nuläget för grov vårdslöshet i trafik samt smitning från trafikolycka."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tappa kontrollen över bilen på en 30 km/h sträcka, det känns i min värld som att man kraftigt översikridit hastighetsbegränsningen eller varit kraftigt påverkad av någon form av droger eller en kombination av bägge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förstår ni väl att gossen är chockad och behöver vila sig, innan han ger sig tillkänna. 

 

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför gör de på detta viset?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Lasse-L:

Teslans fälg hö fr skadad.

Lite  värre tycker jag nog skadan på Teslan ser ut att vara. En spricka i vindrutan och lite repor på taket ser det också ut att vara. 🤕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att få bra fart på en Tesla om man är lite tung i foten. 
Det är en Performace som gör 0-100 på 3.5s. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja t o m att få en större båt att röra på sig. 

 

Det är mycket lek nu för tiden. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev anuba:

Det går att få bra fart på en Tesla om man är lite tung i foten. 
Det är en Performace som gör 0-100 på 3.5s. 

Han missade från 100-0 därav resultatet. Dålig i matte kanske?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev pseudonym:

Han missade från 100-0 därav resultatet. Dålig i matte kanske?

Självkörningssystemet verkar ha failat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev anuba:

Självkörningssystemet verkar ha failat. 

Uppenbarligen. Men ett fordons prestanda är anser jag mer intressant om man tittar på retardationskapaciteten. 0-100 är ganska värdelöst att jämföra. Vad vill man eftersöka eller uppnå? Potenshöjande medel? Att få stopp i tid borde vara mer intressant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev pseudonym:

Uppenbarligen. Men ett fordons prestanda är anser jag mer intressant om man tittar på retardationskapaciteten. 0-100 är ganska värdelöst att jämföra. Vad vill man eftersöka eller uppnå? Potenshöjande medel? Att få stopp i tid borde vara mer intressant. 

Min första fyrhjulsdrivna bil hade jag 1986 och det var jättekul att man åkte ifrån alla vid trafikljusen på vintern, men det var inte ett dugg kul att försöka få stopp på eländet vid nästa trafikljus.

 

På något vis var det farligare med fyrhjulsdrift...

även om det borde ha varit säkrare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fri fart? Är väl typ privat område, ej allmän väg.

 

Gäller ev försäkring, ansvarsförsäkring, trafikförsäkring

 då? 

Behöver man ha körkort o s v.

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Hybro:

Fri fart? Är väl typ privat område, ej allmän väg.

 

Gäller ev försäkring, ansvarsförsäkring, trafikförsäkring

 då? 

Behöver man ha körkort o s v.

 

Det är inte inhägnat i ordets rätta betydelse, kommunal mark, det finns 30-skyltar vid infarterna.
Nu vet jag inte var inom hamnområdet detta skedde, har inte haft anledning att åka ut. Men mellan uppställda båtar är det svårt att köra snabbare än 10-15 km/h.

Däremot under sommaren har jag sett sådana som kanske kört i 70-80km/h och det kan lika gärna röra sig om båtägare som av lokal ”motorburen ungdom”.

När man går vakt ser eller hör man emellanåt en del som spinner runt och bränner gummi. Det brukar räcka med att man lyser på eller fotograferar deras nummerskyltar, så försvinner dom.

Det är ett gäng med stylade och pimpade tyska och japanska muskelbilar som drar runt i området. Det är väl något testosteronpåslag kanske som ligger bakom detta beteende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Min första fyrhjulsdrivna bil hade jag 1986 och det var jättekul att man åkte ifrån alla vid trafikljusen på vintern, men det var inte ett dugg kul att försöka få stopp på eländet vid nästa trafikljus.

 

På något vis var det farligare med fyrhjulsdrift...

även om det borde ha varit säkrare.

Fråga en bilbärgare, de brukar säga att de som ligger längst ner i diket är just fyrhjulsdrivna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev pseudonym:

Fråga en bilbärgare, de brukar säga att de som ligger längst ner i diket är just fyrhjulsdrivna.

När jag i tidiagre verksamhet bytte från "normal" fyrhjulsdriven pickis till en mindre och lättare Suzuki-jeep blev hustruns kommentar "-nu kommer vi längre ut i skogen innan vi fastnar"

Redigerad av Gundj
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hybro:

Fri fart? Är väl typ privat område, ej allmän väg.

 

Gäller ev försäkring, ansvarsförsäkring, trafikförsäkring

 då? 

Behöver man ha körkort o s v.

 

Hinsholmens Bryggväg. Det är en allmän väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om inte Teslan krockat med rodret så undrar man hur ägaren till den parkerade bilen tänkte. Om inte annat är man rejält i vägen för vår-rustingsarbete om man parkerar under en båt denna tid på året.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Även om inte Teslan krockat med rodret så undrar man hur ägaren till den parkerade bilen tänkte. Om inte annat är man rejält i vägen för vår-rustingsarbete om man parkerar under en båt denna tid på året.  

Bilen har en skada på höger framskärm.

Tror att Teslan "knuffat" in bilen under båten.

Tesla5.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så kan det vara förstås. Hur som helst är det ett otyg med öbor som parkerar mellan och under båtar på våren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev segelbagaren:

Ja, så kan det vara förstås. Hur som helst är det ett otyg med öbor som parkerar mellan och under båtar på våren. 

Det är alltid ett otyg med öbor. Jag kör tankbil och levererar bränsle ut till Hönö/Öckerö, man får ofta vänta flera färjor innan man får åka med över då Max antal passagerare är satt till 25 när jag vill med över. Tänk om de hade fått med på en bro nångång?

A0CE454B-E382-488A-8D80-DC3FDA3683CF.jpeg

D2CC806D-F2C0-47AB-9DC7-6A5046C6F41F.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...