Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
patrikberz

Trögt att lägga i backen

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Uttern T55 med en en Mercury FourStroke EFI 115hk, båda från 2002.

När man ska lägga i backen så trycker man in tum-knappen på gasreglaget och drar den bakåt, funktionen som sådan fungerar utmärkt, det som stör mig är:

1. Man får "ta i" en del för att få i backen, vilket då gör att man ger den gas samtidigt som man lägger i backen, vilket kan vara förödande om man inte är försiktig eftersom båten rycker till och börjar backa.

Min önskan är att det vara "seamless" att ändra växel från framåt, neutral och backen, utan att man behöver "ta i". 

Finns det något man kan smörja upp eller liknande?

 

2. Det "smäller till" i motorn när man lägger i backen, tänker att det är växellådan som gör ett sådant ljud, är det normalt?

 

Är ny båtägare och kanske inte den mest tekniska, men har ni några bra tips på hur detta kan lösas?

 

Tack på förhand.

/patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bra början är att försöka reda ut var det tröga ligger...

 

Om du tar av motorkåpan kan du se var växelvajern är monterad. Kika på växelarmen så att den ligger i neutralläget när växelvajern är inkopplad eller om det är feljusterat.

 

Om du lossar växelvajern från växelarmen kan du testa att växla med reglaget. Går det nu lätt, ligger felet bak vid motorn.

 

Testa slutligen att växla direkt med fingrarna på växelaxeln. Det skall gå relativt enkelt.

 

En kavalkad i användandet av orden växelarm och växelvajer, men efter detta bör du i alla fall veta hur du skall gå vidare med felsökningen.


Det ska inte smälla när växeln går i. Ljudet beror antingen på att växellägena är felinställda, motorn har för hög tomgång eller att du har ett defekt växelhus.

 

 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 4/3/2021 at 9:40 AM, patrikberz said:

Hej,

Har en Uttern T55 med en en Mercury FourStroke EFI 115hk, båda från 2002.

När man ska lägga i backen så trycker man in tum-knappen på gasreglaget och drar den bakåt, funktionen som sådan fungerar utmärkt, det som stör mig är:

1. Man får "ta i" en del för att få i backen, vilket då gör att man ger den gas samtidigt som man lägger i backen, vilket kan vara förödande om man inte är försiktig eftersom båten rycker till och börjar backa.

Min önskan är att det vara "seamless" att ändra växel från framåt, neutral och backen, utan att man behöver "ta i". 

Finns det något man kan smörja upp eller liknande?

 

2. Det "smäller till" i motorn när man lägger i backen, tänker att det är växellådan som gör ett sådant ljud, är det normalt?

 

Är ny båtägare och kanske inte den mest tekniska, men har ni några bra tips på hur detta kan lösas?

 

Tack på förhand.

/patrik

Mercury är inte kända för att växla speciellt mjukt och smidigt. Jag kör en 150:a 4-t och trots låg tomgång så går växeln i med "en smäll". Jag körde Evinrude etec tidigare och där gick växeln i betydligt mjukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...