Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tkntkn

Placering solpanel

Rekommendera Poster

Tänkte lyssna lite innan jag borrar hål i luckan...

 

Har en solpanel som jag fäst i räcket på den öppningsbara luckan i aktern. På bilden sitter inte räcket fast på luckan men det gör det på min båt.  Krångligt det blev :)

 

Anyway, kabeln från motorrummet och kabeln från solpanelen tänker jag ska möta varandra innanför luckan. 
 

Anser ni att det är en bra placering av solpanel?

A630DC21-1879-40A5-84D1-6646BF5E7B54.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyser solen på akten toppen placering..lyser solen på fören skitplacering..men det tror jag att du förstår.

Redigerad av Propellerlelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev tkntkn:

Anser ni att det är en bra placering av solpanel?

Bästa generella placeringen är vågrätt på en plats som inte blir helt eller delvis skuggad.

En delvis skuggad panel ger oftast ingen eller dålig laddning.

 

Samtidigt är det ju inte så lätt att få plats med solpaneler så då får man ta de platser som bjuds och då är det väl en rätt bra placering trots allt. Ofta vill man ju ligga med solen in från aktern.

Värt att fundera på hur båten ligger i hemmahamnen också!

Man vill ju få så mycket sol som möjligt på panelen så att batterierna är tipptopp laddade när man ger sig iväg eller orkar hålla igång en kyl som man lämnat lite mat i.  

 

Kanske har du gjort (eller kan göra) så att panelen går att vinkla upp när man förtöjt,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som Mackey skriver så är det placering efter där du kommer använda båten mest som är det viktiga.

 

Panelerna fungerar bäst med rak, vinkelrät solstrålningen, placeringen längst bak ser bra ut om båten har hamnplats med akten mot söder!

 

Väljer du en horisontell placering se till att den inte skuggas av hytten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-03 vid 23:16 skrev Mackey:

Bästa generella placeringen är vågrätt på en plats som inte blir helt eller delvis skuggad.

En delvis skuggad panel ger oftast ingen eller dålig laddning.

 

Samtidigt är det ju inte så lätt att få plats med solpaneler så då får man ta de platser som bjuds och då är det väl en rätt bra placering trots allt. Ofta vill man ju ligga med solen in från aktern.

Värt att fundera på hur båten ligger i hemmahamnen också!

Man vill ju få så mycket sol som möjligt på panelen så att batterierna är tipptopp laddade när man ger sig iväg eller orkar hålla igång en kyl som man lämnat lite mat i.  

 

Kanske har du gjort (eller kan göra) så att panelen går att vinkla upp när man förtöjt,

Det känns som det här är enda platsen som bjuds i princip. Man skulle kunna ha uppe på däck men det blir inte så bra när jag har provat där. Jag kan vinkla panelen uppåt väldigt enkelt mha fästena. Man får väl vinkla ner vid tillfällena då man ska sitta på badbryggan och vice versa :)

 

Jag tror jag testar i aktern. Det får bli ett litet hål med en vit dragavlastning i luckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...