Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LottaN

byta slangar på MD5b?

Rekommendera Poster

Har en Maxi Magic från -84 med MD5b med sötvattenkylning. Motorn funkar bra men jag börjar undrar om man borde byta alla gummislangar bara för att de börjar bli gamla. De är svarta och kraftiga och ser fina ut. Eller om det är några andra delar som borde ses över eftersom motorn trots allt är så gammal? Som ni förstår är jag inte så haj på motorer, så svara gärna pedagogiskt och enkelt 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina regler för mekande är:

1. Håll koll på, och serva motorn enligt tillverkarens rekommendationer. 
2. Om det funkar, peta inte på det. 
 

Om du har slangar utan sprickor, utan tecken på läckage, med fina slangklämmor - varför byta dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det viktiga är att du byter glykolen då och då. Det beror lite på vilken glykol du kör med, men var tredje år eller så bör man byta (det är för motorns skull, inte slangarna). Följ Peters förslag angående slangarna. Extra slang förvarad i ett mörkt utrymme är bra att ha i fall något skulle hända under färd. 

 

Du får väl posta i tråden när slangen går sönder, om 20 år eller så 😉

 

Bränsleslangar byter jag lite oftare, eftersom det blir jobbigt om de går sönder under drift. 

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar - och rätt svar 🙂! Skönt slippa böka i det trånga motorrummet. Hm - bytt glykol har jag inte gjort. Och läste nu nånstans att det var viktigt att inte blanda glykolsorter, vilket jag helt säkert gjort. Brukar tömma expansionskärlet på våren och fylla i rent vatten (för att kyleffekten blir sämre med hög glykolhalt) och på hösten tömma det till en del och fylla på ny glykol. Hade problem med kylningen tidigare och fick detta tips (som hjälpte), men alltså dags byta helt och kanske skaffa en glykolmätare. Och hålla sig till en sorts glykol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...