Jump to content
Tuesday 18 May 2021
Mkryssaren

Insexbultar som satt sig (övre växelhus)

Recommended Posts

Hej,

 

håller på med ett drev där nedre bultarna satt sig, de övre lossar hur lätt som helst. 

 

Har provat med värme och ja gud vet allt men är det nån härinne som har en bra huskur för detta problem?

 

På bilden syns att de övre är lossade men det är alltså de två undre det handlar om.

 

Tack på förhand.

signal-2021-04-01-160529.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spray och värme har du ju testat, så då vill jag göra lite reklam för vibrationer.

 

Har vid många många liknande situationer löst problemet med en tryckluftsdriven nithammare.

 

Inte på godset då utan på skallen.

 

Har vid något enstaka tillfälle gått bet med denna metod och då fått borra.

 

Annars induktionsvärme kanske kan få lite rörelse i förbandet.

 

Lycka till!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mutterknackare i all ära, bra verktyg på rätt ställe.

 

I detta fall med grejer som sitter fast på riktigt, har dom en tendens att mest dra sönder skallen.

 

Bara min tanke.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rörtång på bultkransen, och krama på.

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prova att kombinera värme (värmepistol) av huset,  kyla (kylspray) av bulten & knacka hårt med hammare/dorn ed. i Insexbultens skalle, Man kan ju samtidigr smörja med Biltemas rostlösningsspray med kyleffekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klippa till med en hammare på bultskallen för att åstadkomma någon obetydlig rörelse. Kanske i sidled?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom där insexen är ett helvete att få bort.

I regel när dom erjat fast så går det inte få bort dom.

Vad värmer du med, en gasolbrännare hjälper inte. Acetylen eller en bra inductionsvärmare är vad som gäller. Men man får vara försiktig då det är aluminium som smälter tidigare än järn.

 

Och inte ens dessa verktyg brukar lossa skruven, då är det att borra och ev insatsgänga.

 

Ska du byta knutkors så går det att fixa utan att dela på lagerboxen. Lite trixit, men det går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade loss dom där på mitt drev för en månad sen, och det var likadant där. Dom två övre gick " hyfsat" lätt att få bort. Men dom nedre höll vi på med ett tag. Tog en bult och svetsade fast i insex spåret, när den sen gick av så tog vi en mutter och la uppe på och svetsade invändigt på muttern och sen släppte den till slut. MYCKET smörjolja och dra lite åt båda hållen sakta fram och tillbaks samtidigt som du duschar den med ännu mer olja.

 

Bulten var slät och man såg inte ens gängorna för det var så mycket skit i dom.

Lycka till! 🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 timmar sedan skrev timmyhellberg:

Jag hade loss dom där på mitt drev för en månad sen, och det var likadant där. Dom två övre gick " hyfsat" lätt att få bort. Men dom nedre höll vi på med ett tag. Tog en bult och svetsade fast i insex spåret, när den sen gick av så tog vi en mutter och la uppe på och svetsade invändigt på muttern och sen släppte den till slut. MYCKET smörjolja och dra lite åt båda hållen sakta fram och tillbaks samtidigt som du duschar den med ännu mer olja.

 

Bulten var slät och man såg inte ens gängorna för det var så mycket skit i dom.

Lycka till! 🙂

 

Mitt absolut bästa sätt att lossa avdragna eller trilskande skruvar:

 

De gånger jag lossat avdragna skruvar mm har jag gjort just så. Typ kanske 100 gånger. 

Lägger på en mutter på trilskande skruvens skalle, oftast trädd över, eller mitt för avdragen skruv. Svetsat med MIG, med stor ström, rakt in i det som ska bort, och fyller muttern invändigt. 

Vänta tills allt blir typ mörkrött och klipper till ett enda kraftigt slag med tung hammare. Eller en dorn och en liten slägga om det är trångt. 

 

Ingen risk att något svetsas fast i det gängade godset, för det kyler gängan och området strax intill mycket bra. 

 

Låt svalna fullständigt. Rucka lite fram och åter lite försiktigt till att börja med. 

 

Här en bild som visar vad som händer. 

Studera gängorna. 

Skruvens gängor komprimeras mot de kall gängorna, och skruven får mindre diameter, nån cm in i godset, räknat från skruv änden. 

 

Pröva på något övningsobjekt om du känner dig osäker. 

 

Använd MIG, ej gas. Med gas tar det för lång tid och kringliggande gods kan skadas. 

 

 

- Bilden visar exempel på en skruv vars skalle kapats jämns med godset. 

En mutter lagd mitt för, och MIGsvets med början rakt i den kapade stumpen, samt fyllt muttern i ett svep. 

 

Blir samma sak om man lägger en större mutter utanpå en skruvskalle. 

 

( Bilden togs efter att jag i demosyfte gjort enligt ovan. Skruvade inte ur den avdragna skruven, utan delade med vinkelslip rakt igenom och fräste sedan ned till jämn yta. Planslipade slutligen, för det skulle synas ordentligt.) 

IMG_20210401_101022.jpg

Edited by Hybro
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

I ditt fall, skulle jag först kapa av skruvskallarna... 

 

Tillämpade f ö metoden senast i veckan när jag nu håller på att plocka reservdelar av en Saab

9-3:s framvagn. 

Bromskaliptern på ena sidan satt å det styggaste. 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar ☺️!

 

Ja dom där bultarna är inget roligt 😢, tar till mig av alla tips o trix så ska vi nog få fason på det 😁.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag har några gånger det senaste året använd en sådan där svindyr induktionvärmare. Vi har en i verkstaden, det fungerar bra och det är nog väldigt få skruvar som inte kapitulerat för den.

Nästan sextusen kronor hos verktygsboden. jag har sett betydligt billigare på AliExpress, men man vet inte om dom är bra eller säkra, inte ens om dom har passande stickpropp alla gånger.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sett bilmeck och även lastbilsmeck använda sådana. 

 

Hur bra som helst. Osäker på hur det funkar när det är gängat i lättmetall. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som någon annan skrev..svetsa dit en mutter så är det löst.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tag loss 4 pinnbult till avgaskrök på en 3YM30 för några år sedan.
Körde med snällt våld men det som hjälpte var krypolja under 10-14 dagars sprayande, en dag så släppte det.

Omicron / Omega 636 krypolja 

Edited by skippeer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minuter sedan skrev skippeer:

Tag loss 4 pinnbult till avgaskrök på en 3YM30 för några år sedan.
Körde med snällt våld men det som hjälpte var krypolja under 10-14 dagars sprayande, en dag så släppte det.

Omicron / Omega 636 krypolja 

En överdos tålamod hjälper alltså? 
 

Hatten av... 😅

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy