Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Mkryssaren

Insexbultar som satt sig (övre växelhus)

Rekommendera Poster

Hej,

 

håller på med ett drev där nedre bultarna satt sig, de övre lossar hur lätt som helst. 

 

Har provat med värme och ja gud vet allt men är det nån härinne som har en bra huskur för detta problem?

 

På bilden syns att de övre är lossade men det är alltså de två undre det handlar om.

 

Tack på förhand.

signal-2021-04-01-160529.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spray och värme har du ju testat, så då vill jag göra lite reklam för vibrationer.

 

Har vid många många liknande situationer löst problemet med en tryckluftsdriven nithammare.

 

Inte på godset då utan på skallen.

 

Har vid något enstaka tillfälle gått bet med denna metod och då fått borra.

 

Annars induktionsvärme kanske kan få lite rörelse i förbandet.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mutterknackare i all ära, bra verktyg på rätt ställe.

 

I detta fall med grejer som sitter fast på riktigt, har dom en tendens att mest dra sönder skallen.

 

Bara min tanke.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rörtång på bultkransen, och krama på.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att kombinera värme (värmepistol) av huset,  kyla (kylspray) av bulten & knacka hårt med hammare/dorn ed. i Insexbultens skalle, Man kan ju samtidigr smörja med Biltemas rostlösningsspray med kyleffekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klippa till med en hammare på bultskallen för att åstadkomma någon obetydlig rörelse. Kanske i sidled?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom där insexen är ett helvete att få bort.

I regel när dom erjat fast så går det inte få bort dom.

Vad värmer du med, en gasolbrännare hjälper inte. Acetylen eller en bra inductionsvärmare är vad som gäller. Men man får vara försiktig då det är aluminium som smälter tidigare än järn.

 

Och inte ens dessa verktyg brukar lossa skruven, då är det att borra och ev insatsgänga.

 

Ska du byta knutkors så går det att fixa utan att dela på lagerboxen. Lite trixit, men det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade loss dom där på mitt drev för en månad sen, och det var likadant där. Dom två övre gick " hyfsat" lätt att få bort. Men dom nedre höll vi på med ett tag. Tog en bult och svetsade fast i insex spåret, när den sen gick av så tog vi en mutter och la uppe på och svetsade invändigt på muttern och sen släppte den till slut. MYCKET smörjolja och dra lite åt båda hållen sakta fram och tillbaks samtidigt som du duschar den med ännu mer olja.

 

Bulten var slät och man såg inte ens gängorna för det var så mycket skit i dom.

Lycka till! 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev timmyhellberg:

Jag hade loss dom där på mitt drev för en månad sen, och det var likadant där. Dom två övre gick " hyfsat" lätt att få bort. Men dom nedre höll vi på med ett tag. Tog en bult och svetsade fast i insex spåret, när den sen gick av så tog vi en mutter och la uppe på och svetsade invändigt på muttern och sen släppte den till slut. MYCKET smörjolja och dra lite åt båda hållen sakta fram och tillbaks samtidigt som du duschar den med ännu mer olja.

 

Bulten var slät och man såg inte ens gängorna för det var så mycket skit i dom.

Lycka till! 🙂

 

Mitt absolut bästa sätt att lossa avdragna eller trilskande skruvar:

 

De gånger jag lossat avdragna skruvar mm har jag gjort just så. Typ kanske 100 gånger. 

Lägger på en mutter på trilskande skruvens skalle, oftast trädd över, eller mitt för avdragen skruv. Svetsat med MIG, med stor ström, rakt in i det som ska bort, och fyller muttern invändigt. 

Vänta tills allt blir typ mörkrött och klipper till ett enda kraftigt slag med tung hammare. Eller en dorn och en liten slägga om det är trångt. 

 

Ingen risk att något svetsas fast i det gängade godset, för det kyler gängan och området strax intill mycket bra. 

 

Låt svalna fullständigt. Rucka lite fram och åter lite försiktigt till att börja med. 

 

Här en bild som visar vad som händer. 

Studera gängorna. 

Skruvens gängor komprimeras mot de kall gängorna, och skruven får mindre diameter, nån cm in i godset, räknat från skruv änden. 

 

Pröva på något övningsobjekt om du känner dig osäker. 

 

Använd MIG, ej gas. Med gas tar det för lång tid och kringliggande gods kan skadas. 

 

 

- Bilden visar exempel på en skruv vars skalle kapats jämns med godset. 

En mutter lagd mitt för, och MIGsvets med början rakt i den kapade stumpen, samt fyllt muttern i ett svep. 

 

Blir samma sak om man lägger en större mutter utanpå en skruvskalle. 

 

( Bilden togs efter att jag i demosyfte gjort enligt ovan. Skruvade inte ur den avdragna skruven, utan delade med vinkelslip rakt igenom och fräste sedan ned till jämn yta. Planslipade slutligen, för det skulle synas ordentligt.) 

IMG_20210401_101022.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I ditt fall, skulle jag först kapa av skruvskallarna... 

 

Tillämpade f ö metoden senast i veckan när jag nu håller på att plocka reservdelar av en Saab

9-3:s framvagn. 

Bromskaliptern på ena sidan satt å det styggaste. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar ☺️!

 

Ja dom där bultarna är inget roligt 😢, tar till mig av alla tips o trix så ska vi nog få fason på det 😁.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har några gånger det senaste året använd en sådan där svindyr induktionvärmare. Vi har en i verkstaden, det fungerar bra och det är nog väldigt få skruvar som inte kapitulerat för den.

Nästan sextusen kronor hos verktygsboden. jag har sett betydligt billigare på AliExpress, men man vet inte om dom är bra eller säkra, inte ens om dom har passande stickpropp alla gånger.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett bilmeck och även lastbilsmeck använda sådana. 

 

Hur bra som helst. Osäker på hur det funkar när det är gängat i lättmetall. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som någon annan skrev..svetsa dit en mutter så är det löst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tag loss 4 pinnbult till avgaskrök på en 3YM30 för några år sedan.
Körde med snällt våld men det som hjälpte var krypolja under 10-14 dagars sprayande, en dag så släppte det.

Omicron / Omega 636 krypolja 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev skippeer:

Tag loss 4 pinnbult till avgaskrök på en 3YM30 för några år sedan.
Körde med snällt våld men det som hjälpte var krypolja under 10-14 dagars sprayande, en dag så släppte det.

Omicron / Omega 636 krypolja 

En överdos tålamod hjälper alltså? 
 

Hatten av... 😅

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...