Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cobalt233

Trim/tilt givarbyte. Kan man koppla fel?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ska montera en ny givare. Det är 3st kablar. Trimsändare 3 kablar SX-M, SX-C, SX-R Amerikansk resistans

 

Fråga 1. Kan givaren gå sönder om jag kopplar fel? Färgerna stämmer nämligen inte med dom gamla kablarna.

 

Fråga 2. Enligt manualen ska man ställa givaren på 11ohm genom att mäta mellan två kablar. Jag förstår dock inte vilka.

kan givaren gå sönder om jag provar mig fram?

 

Fråga 3. Det står lite otydligt angående drevets position under Ohm justeringen. Ska drevet vara Max upptilltat eller ner?

 

Fråga 4. Blir det tokigt om man hoppar över Ohm mätningen och ställer drevet rakt med pass efter vattenlinjen på båten och justerar givaren så nålen är i mitten på mätaren?

 

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer med mer info med hopp om hjälp.

Ohm mätningen är jag färdig med👍
Gamla kablarna är Svart, Svart, Vit.

Nya kablarna är Svart, Svart/brun, Vit

 

Kan man skada mätare/givare om jag kopplar fel Svart till Svart/brun? Går det mäta på något sätt?

 

Jag och GeorgOhm diskutera vilken givare jag skulle ha i höstas. Stod inget oem på gamla givaren så jag fick chansa med lite årtal ang EU/AM resistans. 3kablar var den gamla så 3kablar tog jag. 
Men i skarven inne i båten kommer det bara 2kablar Svart, Svart. Den Vita är alltså borta och helt överflödig? Eller har man den till någon form av mätning?

 

Ohm mätte jag mellan Svart, Svart/brun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allting som har mer än en kabel eller en anslutning kan man koppla fel.

Hur stor är resistansen mellan svart och svart/brun? Och ändras resistansen när du vrider på givaren?

Hur var den gamla kopplad? Vilken kabel där användes inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Allting som har mer än en kabel eller en anslutning kan man koppla fel.

Hur stor är resistansen mellan svart och svart/brun? Och ändras resistansen när du vrider på givaren?

Hur var den gamla kopplad? Vilken kabel där användes inte?

Hej igen😃. Ja precis så. Resistansen ändras när man vrider ”hjulet”. Enligt Penta ska den ställas på 11ohm med drevet fullt nertilltat. Kabel som inte används är Vit.

 

Men är det någon ström inblandat i en sån här resistansgivare. Vill minnas att jag la ihop dom 2 svarta från båten för att se om mätaren fungerade. Mycket riktigt slog mätaren i taket då.

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Cobalt233:

Hej igen😃. Ja precis så. Resistansen ändras när man vrider ”hjulet”. Enligt Penta ska den ställas på 11ohm med drevet fullt nertilltat. Kabel som inte används är Vit.

 

Men är det någon ström inblandat i en sån här resistansgivare. Vill minnas att jag la ihop dom 2 svarta från båten för att se om mätaren fungerade. Mycket riktigt slog mätaren i taket då.

Då  kopplar du svart/brun från givaren till svart till instrumentet.

Svart från givaren till svart(?) till instrumentet.

Kolla funktionen innan du skruvar fast givaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Då  kopplar du svart/brun från givaren till svart till instrumentet.

Svart från givaren till svart(?) till instrumentet.

Kolla funktionen innan du skruvar fast givaren.

Ja det får bli en sån chansning 👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...