Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fantasia

Plasta träroder

Rekommendera Poster

Hej

 

Färgen på mitt roder hade flagnat lite och jag tog fram slipmaskinen för att slipa bort färgen. Jag trodde rodret var av glasfiber laminerat med balsaträ. Det visar sig vara enbart i laminerat trä och att vattnet trängt djupt in i det och förstört stora delar av rodret. Jag har nu slipat bort det ruttna trät men hur bygger jag upp det igen?

 

Funkar det att plasta polyester och glasfiber direkt på trät eller kan man gå på med epoxy? Ytan blir sedan gelcoat och epoxyfärg så jag har ingen behov av att det ska vara trä i rodret.

 

PS. Det är panik. DS

roder.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min lilla trimaranjolle var rodret helt ruttet så jag tillverkade ett nytt av plywood som jag sedan laminerade med glasfiberväv och lamineringsepoxy i flera lager, sedan en färg på detta. Här några bilder på hur det såg ut under arbetets gång. Man kan även se ett tunt 3 mm snöre som plastades in på kanten för att få just en jämn kant som inte går i vågor eller är tunnare nånstans. Jag är mycket nöjd med mitt roder som är som att skära i smör.

5C959952-E128-4489-BE80-C3C37BB3FF81.jpeg

4AEC83B4-D162-4EC0-B309-F2121A3232A8.jpeg

4C95BCD9-7608-4B5A-AC6B-F4846E6CF2EA.jpeg

C566E9B2-D2F1-466D-8D39-92763900B0AC.jpeg

02A3132B-E0A8-4C22-9496-51F8718A1BE4.jpeg

A4A7119E-ECED-4DC9-81BD-8100F8894FA5.jpeg

FD8AB5BD-2A89-422B-AA32-111D4B92B22E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en avstickare men håller mig till ämnet.

 

Varför använder man trä i båtar och sedan plastar in? Trä innehåller väl fukt så stänger man in det borde det bli mögel och förruttnelse som följd?

Läst här på MG att vissa båtar har träreglar mm som har till ända uppgift att agera form åt plasten.

Läser ofta om ruttna akterspeglar mm.

 

Om jag har förstått det rätt har min Cobalt kevlar-förstärkningar istället för trä. Så uppenbarligen går det bygga utan trä.

När en Ryds 735 kostar 900k kan det inte vara för att bygga billiga båtar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Att plasta ett nytt är möjligen ett uppslag inför nästa säsong. Inför sjösättning tror jag det snabbaste alternativet är att reparera det roder jag har. Det är ganska stort och trots allt är bara en liten del angripen. 
 

Ja det är konstigt att man använder trä i moderna konstruktioner för båtar. När jag såg det först trodde jag det var en sandwichkonstruktion med balsa. Något man använder för att minska vikten, men blev mycket förvånad när hela rodret var i trä, på en sådan pass ny båt. Det verkar som vatten trängt i genom skruvhålen och fått träet att ruttna. Träet ser ut som någon slags ädelträ laminerat i många lager, så någon särskilt billig eller lätt konstruktion kan det inte vara. 
 

Men båten är tillverkad i Frankrike. Ett land var ingenjörer aldrig upphör att förvåna. 
 

Hur som fick jag rådet av en båtbyggare att reparera skadan med polyester och glasfiber. Först mätta träet med polyester och därefter lägga vått i vått. Slutligen låta det härda några dagar och därefter avsluta med epoxy. 
 

Jag tänkte först låta träet torka några dagar. Eventuellt lägger jag gelcoat ovanför vattenlinjen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite uppdatering:

 

Att plasta rodret gick bra. Använde polyester och glasfiber. Jag hällde upp polyester i en mätmugg och doserade sedan härdare med en spruta. Där det behövdes spacklade jag med utblandade ballonger. Det var mycket lätt att bearbeta materielet när det torkat. 
 

Största problemet är att hitta någonstans att vara, då jobba i lägenheten inte är något alternativ. Det blev till att bygga ett tält i garaget och värma upp det med kupéfläkt. 
 

Det bekymmersamma är att vattnet verkar ha trängt i genom skruvhålen för beslagen och träet har sedan ruttnat därifrån. När jag slipade rodret inför målning hittade jag gamla lagningar av de övre hålen. 
 

Hur ska man göra för att hindra att detta händer igen? Beslag och skruvar var övermålade med T-coat men det verkar inte ha hjälpt. 

9F9EC18F-6ADE-42CD-8996-7C302AEB1DBA.jpeg

97B40345-FC81-4B77-A5C6-FFE8BF08745A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-01 vid 21:01 skrev Fantasia:

När jag såg det först trodde jag det var en sandwichkonstruktion med balsa. Något man använder för att minska vikten

Man vill inte ha lyftkraft i rodret, dessutom behöver du mer plast om du har balsa i kärnan än om du har t ex plywood. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-01 vid 21:01 skrev Fantasia:

Träet ser ut som någon slags ädelträ laminerat i många lager, så någon särskilt billig eller lätt konstruktion kan det inte vara.

Några tankar om detta...

Plywood är väldigt starkt i förhållande till sin vikt.

Plywood är billigt i förhållande till sin styrka.

Plywood är homogent, alla skivor har samma egenskaper.

Plywood är lätt att bearbeta utan at vara lätt att skada.

 

Sedan är det naturligtvis inte idealiskt att ha trä under vatten.

 

 

29 minuter sedan skrev Fantasia:

Det bekymmersamma är att vattnet verkar ha trängt i genom skruvhålen för beslagen och träet har sedan ruttnat därifrån. När jag slipade rodret inför målning hittade jag gamla lagningar av de övre hålen. 
 

Hur ska man göra för att hindra att detta händer igen?

Jag skulle se till att hålen är mättade med polyester eller epoxi invändigt.

Troligen skulle jag behandla hålen invändigt minst tre gånger för att vara säker på att jag inte missat någon yta.

Vad jag skulle använda för verktyg (pensel) fär att lyckas med detta vet jag inte riktigt:

  • Provrörsborste?
  • Piprensare?
  • Blommpinne klädd med något poröst tyg, kanske plysch?

Troligen skulle jag jag även borrat upp hålen något innan jag började för att få plats med lite extra slitlager av polyester eller epoxi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Peter_K:

Man vill inte ha lyftkraft i rodret, dessutom behöver du mer plast om du har balsa i kärnan än om du har t ex plywood. 

Det har jag aldrig reflekterat över.

Vad har det för betydelse i verkligheten om rodret har lite lyftkraft eller inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det har jag aldrig reflekterat över.

Vad har det för betydelse i verkligheten om rodret har lite lyftkraft eller inte?

Åh, det sägs att det kan bete sig konstigt. Jag är tveksam till hur mycket det skulle göra i verkligheten, eller om det mest är teoretiskt, men det var något jag fick höra när jag höll på med ett vattenskadat roder själv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Åh, det sägs att det kan bete sig konstigt. Jag är tveksam till hur mycket det skulle göra i verkligheten, eller om det mest är teoretiskt, men det var något jag fick höra när jag höll på med ett vattenskadat roder själv. 

Jag är där nu!

 

Mitt har fryst lite, har fått en spricka i framkanten som jag ska laga så fort det blir varmt.

Sjösättning om en dryg vecka!

 

Mitt roder verkar vara fyllt med sand!!??

Men det är inte riktigt utrett ännu...

 

Tips till någon i samma situation!

Behåll några åsar så blir det lättare att spackla rätt profil med en bredspackel.

20210413_190217.thumb.jpg.85ff792d6a206ba4c7cbfb5dd80f18fe.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har målat rodret med Biltemas epoxiprimer. Otroligt omständig färg att jobba med. Färgens skall blandas 5:1 och detta gick att göra med sprutor för kladdfritt hanterande. Även om det inte är helt självklart att få upp härdaren i sprutan, den är väldigt trögflytande. 
 

Målade ut färgen med pensel. Den stängde otroligt snabbt, men hade ändå en förmåga att rinna. Ytan blev inte så slät 😫
 

Penseln ställde jag i ett glas med aceton. Det fick fint att använda den igen, även om jag läst att det är omöjligt. 
 

Festlig fakta är att färgen som blev över och stod på garagegolvet i +6 var helt rinnande när färgen jag målad mer stelnat. I tältet var det +29. Nu har jag blandat färg för varje strykning, men det borde gå att blanda allt och förvara det i kylskåpet mellan strykningar. 

2D9F8D35-0879-4A8B-9045-854893B43EDC.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Fantasia:

Har målat rodret med Biltemas epoxiprimer. Otroligt omständig färg att jobba med. Färgens skall blandas 5:1 och detta gick att göra med sprutor för kladdfritt hanterande. Även om det inte är helt självklart att få upp härdaren i sprutan, den är väldigt trögflytande. 
 

Målade ut färgen med pensel. Den stängde otroligt snabbt, men hade ändå en förmåga att rinna. Ytan blev inte så slät 😫
 

Penseln ställde jag i ett glas med aceton. Det fick fint att använda den igen, även om jag läst att det är omöjligt. 
 

Festlig fakta är att färgen som blev över och stod på garagegolvet i +6 var helt rinnande när färgen jag målad mer stelnat. I tältet var det +29. Nu har jag blandat färg för varje strykning, men det borde gå att blanda allt och förvara det i kylskåpet mellan strykningar. 

2D9F8D35-0879-4A8B-9045-854893B43EDC.jpeg

Ställ inte färgen i det vanliga kylskåpet! Smör och andra feta saker tar smak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen klart. Båten sjösatt och provseglad. 
 

Målade sista lagren med Lefants expoxyfärg eftersom biltema inte hade någon. Svindyr. Men oj vilken skillnad att måla med. Förgen var öppen länge, och rann inte. Och när den torkat hade den sträckt lite och såg perfekt ut. 
 

Nästa gång ska jag bara använda märkesfärg. Oj vad jobbet kommer gå snabbt! 

D422E240-07D0-4CFF-A30B-F6D32232C0D4.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...