Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MichaelDahl

Polera bort spricka i sittbrunn

Rekommendera Poster

Hejsan!
 

Håller på att vårfixa en daycruiser och i denna sittbrunn är det en elak spricka. Ser ut som att den fått sig en smäll, vad vet jag. 

 

Jag undrar vad man rekommenderar för material & tillvägagångssätt för att fylla igen/polera bort detta med? Det är då inte vatten rakt bakom denna yta.

spricka2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där går inte att polera bort. Trodde du verkligen det?

Gelcoaten är sprucken, förmodligen ner till plasten eller närapå. Det ser ju också ut som om du har flera sprickor lite högre upp i bild. 
Två val:

1. Skit i utseendet och åk båt!

2. Lägg rejält med jobb och gör båten snygg genom att slipa ner sprickorna till botten och lägg på topcoat. 
Ska du göra enl alt 2 så bör du veta varför sprickorna har uppstått. Kanske är för klent med plast under så innerlinern flexar för mycket? ”Rosen” i botten ser dock ut som om något tungt är tappat där. 
 

Nu ser jag något konstigt med bilden. Det ser ju ut som om man ser igenom lagret där du har sprickorna och att durken lyser igenom. Vad är detta?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste fräsa ur sprickorna och fylla med gelcoat/topcoat sedan slipa och polera. Går men det är ganska svårt att få det bra de första gångerna.

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev ChristerN:

Det där går inte att polera bort. Trodde du verkligen det?

Gelcoaten är sprucken, förmodligen ner till plasten eller närapå. Det ser ju också ut som om du har flera sprickor lite högre upp i bild. 
Två val:

1. Skit i utseendet och åk båt!

2. Lägg rejält med jobb och gör båten snygg genom att slipa ner sprickorna till botten och lägg på topcoat. 
Ska du göra enl alt 2 så bör du veta varför sprickorna har uppstått. Kanske är för klent med plast under så innerlinern flexar för mycket? ”Rosen” i botten ser dock ut som om något tungt är tappat där. 
 

Nu ser jag något konstigt med bilden. Det ser ju ut som om man ser igenom lagret där du har sprickorna och att durken lyser igenom. Vad är detta?

Hej Christer

 

Nu vet jag att det är svårt att avgöra tonläge på nätet, men jag kan inte hålla mig. Är det där en retorisk fråga eller bara en spydig inledning? :) Du är korrekt i att jag undrar vad man kan göra åt saken (jag skrev faktiskt två förslag från min sida (fylla igen eller polera)). Så jag tackar för guiden & rekommendation. 

 

Men ja, det är riktigt att det är en till spricka ovanför. Mycket retligt..

 

Nej, så illa är det inte. Det där är en spegelbild.  

Redigerad av MichaelDahl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Kaj1:

Du måste fräsa ur sprickorna och fylla med gelcoat/topcoat sedan slipa och polera. Går men det är ganska svårt att få det bra de första gångerna.

/Kaj

Fantastiskt, tack. Hur pass rimligt är det att punktfixa sådant? Utseendemässigt dvs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, MichaelDahl said:

Fantastiskt, tack. Hur pass rimligt är det att punktfixa sådant? Utseendemässigt dvs

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MichaelDahl:

Hejsan!
 

Håller på att vårfixa en daycruiser och i denna sittbrunn är det en elak spricka. Ser ut som att den fått sig en smäll, vad vet jag. 

 

Jag undrar vad man rekommenderar för material & tillvägagångssätt för att fylla igen/polera bort detta med? Det är då inte vatten rakt bakom denna yta.

spricka2.jpg

Hej om båten var min, och jag skulle lägga ner arbete för att få det snyggt, så skulle jag förstärka underifrån först. Skulle tro detta är en kross skada som går ner i underliggande material. Vi lagade några sådana i min båt för något år sedan och det sprack upp igen. Fick göra om och då slipade vi ur på undersidan och la på tre lager med polyester och glasfiber. Sedan urslipning igen och ny gelcoat. Blev kanon och nu håller det. Lycka till // P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev kossor:

Hej om båten var min, och jag skulle lägga ner arbete för att få det snyggt, så skulle jag förstärka underifrån först. Skulle tro detta är en kross skada som går ner i underliggande material. Vi lagade några sådana i min båt för något år sedan och det sprack upp igen. Fick göra om och då slipade vi ur på undersidan och la på tre lager med polyester och glasfiber. Sedan urslipning igen och ny gelcoat. Blev kanon och nu håller det. Lycka till // P

Hej!

 

Ja det blev lite googling och ett par nyttiga Youtube videos - borde startat där, ser att detta är ett relativt vanligt förekommande.. 

 

Precis som ni säger så är det ju med sannolikhet ett behov av att förstärka upp. Detta är ju ovandelen på soffan som den horisontella sprickan är. Spindelnätet vet jag inte, det känns lite random, så kan vara en smäll.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MichaelDahl:

Hej Christer

 

Nu vet jag att det är svårt att avgöra tonläge på nätet, men jag kan inte hålla mig. Är det där en retorisk fråga eller bara en spydig inledning?

Jag var väl rätt spydig. Dina alternativ att polera eller fylla igen verkade riktigt korkade men jag ber om ursäkt för den spydiga tonen. 
Att ”punktfixa” funkar kanske säsongen som kommer. Förmodligen inte. 
Gör som @kossor föreslår om du har tiden. Annars kör båten och njut av båtlivet (mitt alt 1) i sommar och ta det som ett vinterprojekt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...