Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Rekommendera Poster

Behöver dra om all el i båten. Någon som vet någon firma i Göteborg (med liten omnejd) som brukar ta sig an såna här uppgifter? Jag själv är ingen fena på sånt här, det kan bli friskt kopplat, hälften brunnet...

 

Nån som har ett bra tips på firma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inget bra förslag till dig men tänker att om det bara är om-/ny-dragning av el inne i båten (typ) så kostar det oftast betydligt mer än det smakar att anlita någon.

Vet en som fick betala framkörning på 600 och sedan 950 per timme i 7 timmar för ”lite småjobb”. Inget konstigt i det, det tar ofta lång tid att fixa bara små saker. 

Varför lär du dig inte lite grunder och ritar upp ett schema och lägger ut här så får du nog bra (och många 😉) råd?

Det enda som skulle få mig att anlita en el-kille är om jag hade något okänt fel (har hänt) eller att jag inte klarar att krypa runt och dra kablarna pga gammal och sliten kropp (kommer hända snart).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Behöver dra om all el i båten.

Varför då?

Ofta går det att komplettera och fixa till det som inte är så bra.

 

Om du ska dra om all el tror jag precis som ChristerN att du får ett onödigt stort hål i plånboken.

 

Ta hjälp för det som nu är akut och helt nödvändigt och gör resten själv.

 

Dessvärre har jag inga tips på båtelektriker i göteborgstrakten.

 

Tillägg: Det finns både kurser och bra böcker får oss fritidsbåtselektriker.

Ta kommandot över ditt elsystem är en av många.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev ChristerN:

Har inget bra förslag till dig men tänker att om det bara är om-/ny-dragning av el inne i båten (typ) så kostar det oftast betydligt mer än det smakar att anlita någon.

Vet en som fick betala framkörning på 600 och sedan 950 per timme i 7 timmar för ”lite småjobb”. Inget konstigt i det, det tar ofta lång tid att fixa bara små saker. 

Varför lär du dig inte lite grunder och ritar upp ett schema och lägger ut här så får du nog bra (och många 😉) råd?

Det enda som skulle få mig att anlita en el-kille är om jag hade något okänt fel (har hänt) eller att jag inte klarar att krypa runt och dra kablarna pga gammal och sliten kropp (kommer hända snart).

 

Håller med Christer här, det kommer vara svårt att motivera kostnaden om du lämnar bort det. Att dra el tar en hel del tid även om man är yrkesman. En stor del av denna tid handlar om att dra fram elen vilket kan innebära att man måste demontera delar av inredning, paneler etc. I värsta fall får du såga upp hål och sätta i inspektionsluckor för att komma åt.

 

Logiken i båtel är rätt så enkel, så genom att läsa på och söka stöd här på forumet borde du kunna klara det. 

 

Värt att komma ihåg är det tar mkt tid och materialet är långt ifrån gratis. Jag överskred min tilltänkta budget (både i tid och delar) med några 100% när jag gjorde detta i höstas.

 

Behöver du dra om "all el" , d.v.s. är alla kablar i så dåligt skick att de behöver bytas?

 

Fördelen men att lösa det själv är att du också kommer ha stenkoll på detta i din båt 🙂

 

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vete tusan om det går att dra fram el. 

Vad ska man ta tag, fatta i? 

 

Däremot kablar o annat. 

😇

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Kenneth_S:

Vad är det för båt du har, och vad är det du vill ha gjort?
Som sagts, det är inte speciellt svårt, men kan vara bökigt. El är väldigt logiskt.

Många gånger har tidigare ägare lämnat kvar kablar och annat som inte längre används.

Det är bra om man kan lämna motorns elsystem orört, det som innefattar givare, instrument, generator och startmotor. Om båten har ett bra och fungerande landströmssystem finns det ingen anledning att riva i det heller.

 

A9500C66-4C1A-4700-B8E3-FC66DA0E4589.png.9ba939c9d444791f74f1026d4adc6783.png

Så kan det se ut i princip.

Ur boken Elsystem för båtar.

 

Du behöver ett antal kopplingspunkter, beroende på båtens storlek.

Jag har praktiska säkringsdosor i min båt som även har inbyggd minusplint, dessa är av Blueseas fabrikat. 
Det kan vara bra med en sådan som huvudsäkringspunkt nära batterierna, sedan en vid styrplatsen, och en för belysning etc i ruffen.


CCCE640D-6435-4BD4-9A8F-1F04AD239D52.png.816f78bc48fc4771d77134f01a355e88.png

Så kan den primära delen av elsystemet se ut.

 

Om båten är en sådan man kan bo i skall det ju finnas två batterigrupper, en till startmotorn, bogpropeller och ankarspel, om sådana finns, och en till alla övriga förbrukare.

 

Men det är sällan man behöver riva ut allt gammalt, det som är bra och funktionellt sparar man.

Det är väl litet sent påkommet också vid denna tiden på året, omfattande elarbeten, och andra mer omfattande jobb skall man ju påbörja dagen efter torrsättningen och dom skall helst vara färdiga mellan jul och nyår. Nu kan det nog även vara svårt att få tag i en båtelektriker, gissningsvis har dom fullt upp.

 

Det finns några bra böcker i ämnet som brukar säljas i båttillbehörsbutierna, eller på nätet.

Elsystem för båtar” heter en av dessa, klicka på länken så får du ett smakprov på innehåller.

”El ombord” heter den andra, båda är bra, men det räcker att läsa en av dem.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

@Kenneth_S:

Vad är det för båt du har, och vad är det du vill ha gjort?
Som sagts, det är inte speciellt svårt, men kan vara bökigt. El är väldigt logiskt.

Många gånger har tidigare ägare lämnat kvar kablar och annat som inte längre används.

Det är bra om man kan lämna motorns elsystem orört, det som innefattar givare, instrument, generator och startmotor. Om båten har ett bra och fungerande landströmssystem finns det ingen anledning att riva i det heller.

 

A9500C66-4C1A-4700-B8E3-FC66DA0E4589.png.9ba939c9d444791f74f1026d4adc6783.png

Så kan det se ut i princip.

Ur boken Elsystem för båtar.

 

Du behöver ett antal kopplingspunkter, beroende på båtens storlek.

Jag har praktiska säkringsdosor i min båt som även har inbyggd minusplint, dessa är av Blueseas fabrikat. 
Det kan vara bra med en sådan som huvudsäkringspunkt nära batterierna, sedan en vid styrplatsen, och en för belysning etc i ruffen.


CCCE640D-6435-4BD4-9A8F-1F04AD239D52.png.816f78bc48fc4771d77134f01a355e88.png

Så kan den primära delen av elsystemet se ut.

 

Om båten är en sådan man kan bo i skall det ju finnas två batterigrupper, en till startmotorn, bogpropeller och ankarspel, om sådana finns, och en till alla övriga förbrukare.

 

Men det är sällan man behöver riva ut allt gammalt, det som är bra och funktionellt sparar man.

Det är väl litet sent påkommet också vid denna tiden på året, omfattande elarbeten, och andra mer omfattande jobb skall man ju påbörja dagen efter torrsättningen och dom skall helst vara färdiga mellan jul och nyår. Nu kan det nog även vara svårt att få tag i en båtelektriker, gissningsvis har dom fullt upp.

 

Det finns några bra böcker i ämnet som brukar säljas i båttillbehörsbutierna, eller på nätet.

Elsystem för båtar” heter en av dessa, klicka på länken så får du ett smakprov på innehåller.

”El ombord” heter den andra, båda är bra, men det räcker att läsa en av dem.

 

Det är ju i min Nidelv 28 som jag vill ha nya kablar. De gamla kablarna är ju från -82, och de är i en rejäl härva där jag inte vad som leder vart. Vill ha det bättre draget, uppmärkt och organiserat så att jag vet vilken ledning som går vart o s v.

 

Jag kan ju börja, men det har nog då en tendens till att inte bli sjösättning denna säsongen då jag helt enkelt inte vet vad jag sysslar med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

@Kenneth_S:

Vad är det för båt du har, och vad är det du vill ha gjort?
Som sagts, det är inte speciellt svårt, men kan vara bökigt. El är väldigt logiskt.

Många gånger har tidigare ägare lämnat kvar kablar och annat som inte längre används.

Det är bra om man kan lämna motorns elsystem orört, det som innefattar givare, instrument, generator och startmotor. Om båten har ett bra och fungerande landströmssystem finns det ingen anledning att riva i det heller.

 

A9500C66-4C1A-4700-B8E3-FC66DA0E4589.png.9ba939c9d444791f74f1026d4adc6783.png

Så kan det se ut i princip.

Ur boken Elsystem för båtar.

 

Du behöver ett antal kopplingspunkter, beroende på båtens storlek.

Jag har praktiska säkringsdosor i min båt som även har inbyggd minusplint, dessa är av Blueseas fabrikat. 
Det kan vara bra med en sådan som huvudsäkringspunkt nära batterierna, sedan en vid styrplatsen, och en för belysning etc i ruffen.


CCCE640D-6435-4BD4-9A8F-1F04AD239D52.png.816f78bc48fc4771d77134f01a355e88.png

Så kan den primära delen av elsystemet se ut.

 

Om båten är en sådan man kan bo i skall det ju finnas två batterigrupper, en till startmotorn, bogpropeller och ankarspel, om sådana finns, och en till alla övriga förbrukare.

 

Men det är sällan man behöver riva ut allt gammalt, det som är bra och funktionellt sparar man.

Det är väl litet sent påkommet också vid denna tiden på året, omfattande elarbeten, och andra mer omfattande jobb skall man ju påbörja dagen efter torrsättningen och dom skall helst vara färdiga mellan jul och nyår. Nu kan det nog även vara svårt att få tag i en båtelektriker, gissningsvis har dom fullt upp.

 

Det finns några bra böcker i ämnet som brukar säljas i båttillbehörsbutierna, eller på nätet.

Elsystem för båtar” heter en av dessa, klicka på länken så får du ett smakprov på innehåller.

”El ombord” heter den andra, båda är bra, men det räcker att läsa en av dem.

 

Det är ju i min Nidelv 28 som jag vill ha nya kablar. De gamla kablarna är ju från -82, och de är i en rejäl härva där jag inte vad som leder vart. Vill ha det bättre draget, uppmärkt och organiserat så att jag vet vilken ledning som går vart o s v.

 

Jag kan ju börja, men det har nog då en tendens till att inte bli sjösättning denna säsongen då jag helt enkelt inte vet vad jag sysslar med...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Det är ju i min Nidelv 28 som jag vill ha nya kablar. De gamla kablarna är ju från -82, och de är i en rejäl härva där jag inte vad som leder vart. Vill ha det bättre draget, uppmärkt och organiserat så att jag vet vilken ledning som går vart o s v.

 

Jag kan ju börja, men det har nog då en tendens till att inte bli sjösättning denna säsongen då jag helt enkelt inte vet vad jag sysslar med...

Om det fungerar, så laga det inte...

...inte nu i alla fall.

 

Lägg pengarna på en båtelkurs som jag föreslog tidigare och en bok, så fixar du elsystemet nästa vinter istället.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Det är ju i min Nidelv 28 som jag vill ha nya kablar. De gamla kablarna är ju från -82, och de är i en rejäl härva där jag inte vad som leder vart. Vill ha det bättre draget, uppmärkt och organiserat så att jag vet vilken ledning som går vart o s v.

 

Jag kan ju börja, men det har nog då en tendens till att inte bli sjösättning denna säsongen då jag helt enkelt inte vet vad jag sysslar med...

Om allt fungerar så varför bråka.

 

Med tiden kan beläggningar göra att brytare glappar etc, sånt kan man byta ganska enkelt. Det behöver ju inte betyda att man måste dra om allt.

 

Att det är en röra, det kan man ju fixa.

 

Ett enkel sätt är att sätta sig med ett mindre 12v batteri och testa vilken kabel som är vart, sen märker du upp allteftersom. När allt sen är uppmärkt har du bättre förutsättningar att byta ut slitna komponenter, bygga ut systemet, organisera det bättre med automatsäkringspanel m.m.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skatbon, eller som vi säger på götebosska, med bindemorfem, bindevokal ”skatebon” är ju inte roliga. Men de flesta går ju att reda ut, eller trassla upp, om man tar en kabel i taget. 
Och om du gör det finner du kanske kablar som inte leder någonstans, sådana kan gas bort.

Viktigt är ju då att se till att det är fullgod kontakt i säkringar, anslutningar och som då redan nämnts i strömbrytare och omkopplare.

Kablar leder ström bra även om dom är gamla. Vad som kan hända är att kopparn blir svart och att isoleringen spricker, då får man skrida till verket och byta ut dessa, oftast händer det på kablar dragna på båtens utsida till lanternor, tutan och sådant.

 

Köp eller låna någon av böckerna jag rekommenderade tidigare och köp dig ett billigt elektriskt mätinstrument, en ”multimeter” med en sådan tillhands kan du lista ut var du har fel och brister.

Sedan brukar man behöva en kabelskotång och en bra avbitartång och en uppsättning kabelskor.

Det blir iallmänhet billigare och kanske roligare att göra jobbet själv än att leja bort det.

Nu under kommande säsong skriver du upp det som behöver åtgärdas, om det nu inte är akut, och så fixar du det i lugn och ro under nästa höst-vinter.

 

Ta gärna några bilder och lägg upp här med dina frågor och funderingar så får du berghårt hjälp och glada uppmuntringar!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så elektriker jag är så förstår jag mycket väl Kenneth_S och hans dilemma. Om man skall börja sin bana som sin egen elektriker är inte ett skatbo i en båt bästa stället att börja. Speciellt om man inte annars heller är av hantverkartypen.

 

En god vän till mig sålde nyligen sin båt. Ingen i hela nejden var gladare än jag över det. Varje vår fick jag åka ner till hamnen eller göra ett besök ute på deras holme för att felsöka i trasslet i den båten. Vanligtvis uppstod något mystiskt fel även under säsongen med utryckning för min del som resultat.

 

Båten i fråga hade haft flera tidigare ägare som alla dragit sina kvistar till skatboet under instrumentpanelen. För att komma åt måste man lyfta överdelen av styrplatsens panel som innehöll samtliga mätare, brytare och startlåset. Ville man lyfta mer än att man kunde kika in genom en 5 cm glipa fick man försiktigt lossa de kablar som var för korta och nogsamt notera vart de skulle återanslutas. För att kunna gräva sig ner i härvan därunder fick man lyfta undan de kabelhärvor som var för långa. Fast det gällde att vara försiktig, bland de alltför långa kablarna fanns också de som var för korta, spända som fiolsträngar. Om man i misstag fick loss någon av dem kunde det vara en lögn att hitta var de suttit.

Minns att jag en gång kortade av en kabel som gick till en brytare med okänd uppgift. Åtta (8) meter extra som var nerknölat under den trånga panelen.

 

 

Dessutom hade en av de tidigare bondförnuftselektrikerna vägrat använda pressade kabelskor. Allt han hade kopplat var lött direkt på flatstiften på säkringspanel, brytare och mätare. Kablar var skarvade och förgrenade med lödningar som var isolerade med sån där tejp man använder på hockeyklubbor. Vidrörde man dem lossnade tejpen och lämnade efter sig en kladdig yta som man inte fick bort från fingrarna med mindre än terpentin eller aceton. Allt man vidrörde med de nerkletade fingrarna fick tydliga fingeravtryck. Lödningar i all ära men att sticka ner lödkolven i ett skatbo utan att sveda andra kablar och fingrarna är inte enkelt.

 

Jag försökte någon gång föreslå att man under vintern kunde få in båten i en varm hall för att riva ut allt och göra en storsanering. Tanken på att jag brukar ta betalt för mitt arbete och att jag antog att det lätt skulle ta några hela arbetsdagar att få stil på det hela verkade dock inte tilltala...

 

 

 

 

 

  • Gilla 3
  • Haha 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Faderullan:

Så elektriker jag är så förstår jag mycket väl Kenneth_S och hans dilemma. Om man skall börja sin bana som sin egen elektriker är inte ett skatbo i en båt bästa stället att börja. Speciellt om man inte annars heller är av hantverkartypen.

 

En god vän till mig sålde nyligen sin båt. Ingen i hela nejden var gladare än jag över det. Varje vår fick jag åka ner till hamnen eller göra ett besök ute på deras holme för att felsöka i trasslet i den båten. Vanligtvis uppstod något mystiskt fel även under säsongen med utryckning för min del som resultat.

 

Båten i fråga hade haft flera tidigare ägare som alla dragit sina kvistar till skatboet under instrumentpanelen. För att komma åt måste man lyfta överdelen av styrplatsens panel som innehöll samtliga mätare, brytare och startlåset. Ville man lyfta mer än att man kunde kika in genom en 5 cm glipa fick man försiktigt lossa de kablar som var för korta och nogsamt notera vart de skulle återanslutas. För att kunna gräva sig ner i härvan därunder fick man lyfta undan de kabelhärvor som var för långa. Fast det gällde att vara försiktig, bland de alltför långa kablarna fanns också de som var för korta, spända som fiolsträngar. Om man i misstag fick loss någon av dem kunde det vara en lögn att hitta var de suttit.

Minns att jag en gång kortade av en kabel som gick till en brytare med okänd uppgift. Åtta (8) meter extra som var nerknölat under den trånga panelen.

 

 

Dessutom hade en av de tidigare bondförnuftselektrikerna vägrat använda pressade kabelskor. Allt han hade kopplat var lött direkt på flatstiften på säkringspanel, brytare och mätare. Kablar var skarvade och förgrenade med lödningar som var isolerade med sån där tejp man använder på hockeyklubbor. Vidrörde man dem lossnade tejpen och lämnade efter sig en kladdig yta som man inte fick bort från fingrarna med mindre än terpentin eller aceton. Allt man vidrörde med de nerkletade fingrarna fick tydliga fingeravtryck. Lödningar i all ära men att sticka ner lödkolven i ett skatbo utan att sveda andra kablar och fingrarna är inte enkelt.

 

Jag försökte någon gång föreslå att man under vintern kunde få in båten i en varm hall för att riva ut allt och göra en storsanering. Tanken på att jag brukar ta betalt för mitt arbete och att jag antog att det lätt skulle ta några hela arbetsdagar att få stil på det hela verkade dock inte tilltala...

 

 

 

 

 

Så galet är det ju inte i Nidelv tjugoåttor. Där brukat det vara välordnat från början, sedan vet man ju inte vad tidigare ägare hittat på....

 

6DAC4CCF-8D96-4F40-98F6-620E7359B279.jpeg.577766cebbde5c3b3978829f4863bb0c.jpeg

 

Så här ser det ut i min båt, under durk. Här har dom elektriska skatorna byggt bo.

Högen av kablar i bildens framkant är en liten del av sådant jag sanerat bort.

Det ser litet bättre ut idag, då jag hängt upp och gjort litet bättre stammar av kablarna med buntband.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Faderullan:

Så elektriker jag är så förstår jag mycket väl Kenneth_S och hans dilemma. Om man skall börja sin bana som sin egen elektriker är inte ett skatbo i en båt bästa stället att börja. Speciellt om man inte annars heller är av hantverkartypen.

 

En god vän till mig sålde nyligen sin båt. Ingen i hela nejden var gladare än jag över det. Varje vår fick jag åka ner till hamnen eller göra ett besök ute på deras holme för att felsöka i trasslet i den båten. Vanligtvis uppstod något mystiskt fel även under säsongen med utryckning för min del som resultat.

 

Båten i fråga hade haft flera tidigare ägare som alla dragit sina kvistar till skatboet under instrumentpanelen. För att komma åt måste man lyfta överdelen av styrplatsens panel som innehöll samtliga mätare, brytare och startlåset. Ville man lyfta mer än att man kunde kika in genom en 5 cm glipa fick man försiktigt lossa de kablar som var för korta och nogsamt notera vart de skulle återanslutas. För att kunna gräva sig ner i härvan därunder fick man lyfta undan de kabelhärvor som var för långa. Fast det gällde att vara försiktig, bland de alltför långa kablarna fanns också de som var för korta, spända som fiolsträngar. Om man i misstag fick loss någon av dem kunde det vara en lögn att hitta var de suttit.

Minns att jag en gång kortade av en kabel som gick till en brytare med okänd uppgift. Åtta (8) meter extra som var nerknölat under den trånga panelen.

 

 

Dessutom hade en av de tidigare bondförnuftselektrikerna vägrat använda pressade kabelskor. Allt han hade kopplat var lött direkt på flatstiften på säkringspanel, brytare och mätare. Kablar var skarvade och förgrenade med lödningar som var isolerade med sån där tejp man använder på hockeyklubbor. Vidrörde man dem lossnade tejpen och lämnade efter sig en kladdig yta som man inte fick bort från fingrarna med mindre än terpentin eller aceton. Allt man vidrörde med de nerkletade fingrarna fick tydliga fingeravtryck. Lödningar i all ära men att sticka ner lödkolven i ett skatbo utan att sveda andra kablar och fingrarna är inte enkelt.

 

Jag försökte någon gång föreslå att man under vintern kunde få in båten i en varm hall för att riva ut allt och göra en storsanering. Tanken på att jag brukar ta betalt för mitt arbete och att jag antog att det lätt skulle ta några hela arbetsdagar att få stil på det hela verkade dock inte tilltala...

 

 

 

 

 

Haha, detta var delvis orsaken till att jag tog itu med detta förra året även om det inte var fullt så illa 

 

jag fann avklippta kablarna till förbrukare som borde varit inkopplade, skarvade inkopplingar till förbrukare utan att gå via säkring eller säkring gör annan förbrukare , hängsäkringar gömda i skateboats kärna. Alltså sånt som kan ge rejält hududbry den dagen man måste felsöka ute på vattnet 

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Alltså sånt som kan ge rejält hududbry den dagen man måste felsöka ute på vattnet 

Just det där med att bli tvungen att felsöka ute på till sjöss tycker jag är det bästa argumentet för att åtgärda fel och brister själv så att man vet hur elsystemet är uppbyggt.

 

Det är inte jättesvårt, två ledare till varje förbrukade, en från plus och en från minus.

Ibland kanske någon förgrening på vägen till tex. ett par lampor.

 

Samtidigt förstår jag den känsla av vanmakt TS har, hade samma känsla med elen i motorrummet innan vi bytte motorn. Vågade inte peta på något eftersom jag inte riktigt visste vad som var i drift och vad som var urkopplat och vissa saker förstod jag inte vad de gjorde. Se men inte röra var mitt ledord där och då.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-31 vid 19:50 skrev Faderullan:

Så elektriker jag är så förstår jag mycket väl Kenneth_S och hans dilemma. Om man skall börja sin bana som sin egen elektriker är inte ett skatbo i en båt bästa stället att börja. Speciellt om man inte annars heller är av hantverkartypen.

 

En god vän till mig sålde nyligen sin båt. Ingen i hela nejden var gladare än jag över det. Varje vår fick jag åka ner till hamnen eller göra ett besök ute på deras holme för att felsöka i trasslet i den båten. Vanligtvis uppstod något mystiskt fel även under säsongen med utryckning för min del som resultat.

 

Båten i fråga hade haft flera tidigare ägare som alla dragit sina kvistar till skatboet under instrumentpanelen. För att komma åt måste man lyfta överdelen av styrplatsens panel som innehöll samtliga mätare, brytare och startlåset. Ville man lyfta mer än att man kunde kika in genom en 5 cm glipa fick man försiktigt lossa de kablar som var för korta och nogsamt notera vart de skulle återanslutas. För att kunna gräva sig ner i härvan därunder fick man lyfta undan de kabelhärvor som var för långa. Fast det gällde att vara försiktig, bland de alltför långa kablarna fanns också de som var för korta, spända som fiolsträngar. Om man i misstag fick loss någon av dem kunde det vara en lögn att hitta var de suttit.

Minns att jag en gång kortade av en kabel som gick till en brytare med okänd uppgift. Åtta (8) meter extra som var nerknölat under den trånga panelen.

 

 

Dessutom hade en av de tidigare bondförnuftselektrikerna vägrat använda pressade kabelskor. Allt han hade kopplat var lött direkt på flatstiften på säkringspanel, brytare och mätare. Kablar var skarvade och förgrenade med lödningar som var isolerade med sån där tejp man använder på hockeyklubbor. Vidrörde man dem lossnade tejpen och lämnade efter sig en kladdig yta som man inte fick bort från fingrarna med mindre än terpentin eller aceton. Allt man vidrörde med de nerkletade fingrarna fick tydliga fingeravtryck. Lödningar i all ära men att sticka ner lödkolven i ett skatbo utan att sveda andra kablar och fingrarna är inte enkelt.

 

Jag försökte någon gång föreslå att man under vintern kunde få in båten i en varm hall för att riva ut allt och göra en storsanering. Tanken på att jag brukar ta betalt för mitt arbete och att jag antog att det lätt skulle ta några hela arbetsdagar att få stil på det hela verkade dock inte tilltala...

 

 

 

 

 

Exakt såhär är fallet i min båt. Flera tidigare ägare som dragit sina egna pinnar till boet... Helt perfekt beskrivning. Även det övriga med att lyfta panelen, och korta respektive svinkorta kablar. Ingen uppmärkning, så att veta vart de leder om jag nu ska dra mig till att göra det själv... Är ett jätteuppdrag att företa sig. Kände egentligen igen min båt-el i allt, i texten ovan

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kenneth_S:

Exakt såhär är fallet i min båt. Flera tidigare ägare som dragit sina egna pinnar till boet... Helt perfekt beskrivning. Även det övriga med att lyfta panelen, och korta respektive svinkorta kablar. Ingen uppmärkning, så att veta vart de leder om jag nu ska dra mig till att göra det själv... Är ett jätteuppdrag att företa sig. Kände egentligen igen min båt-el i allt, i texten ovan

Om vi försöker bena upp detta lite så kanske du kommer närmare en lösning.

 

Vilka val har du egentligen?

  1. Anlita en båt-elektriker (båt eller bilkunnig elektriker) för hela jobbet nu.
    Gissningsvis är de redan fullbokade fram till sjösättning.
    Gissningsvis runt 4 x 8 x 1 000 = 32 000:- kronor + material (15 000:- kr)
    (Kostnaden beror väldigt mycket på om inredning måste plockas ned eller inte.)
     
  2. Anlita en båtelektriker för akuta jobb (sådant som inte fungerar) som måste göras före sjösättning.
    Detta kan gå att klämma in före sjösättning eftersom det är akut.
    1 x 8 x 1 000 = 8 000:- kronor + några hundralappar i material.
     
  3. Sätta igång och riva själv i allt nu.
    Du kommer inte att bli klar (enligt vad du själv säger), ingen sjösättning.
    0:- kronor troligen, men ingen båtsommar.
     
  4. Sätta igång att riva själv i det akuta nu.
    Du kommer inte att bli klar(enligt vad du själv säger), ingen sjösättning.
    0:- kronor troligen, men ingen båtsommar.
     
  5. Låta allt vara som det är så länge det fungerar.
    Det kommer troligen att funka länge till, förutom om det är något som du vet är dåligt.
    0:- kronor och troligen en fin båtsommar.
     
  6. Avvakta till hösten med det som inte är akut före sjösättning och gör mycket själv.
    Du kan planera arbetet,
     - Vad behöver åtgärdas?
     - Vad kan återanvändas?
     - Vad behöver du hjälp med och vad kan du göra själv.
    Du får möjlighet att gå en båtel-kurs.
    Du får betydligt bättre möjligheter att få hjälp med det som du inte kan/vill göra själv.
    Du har hela vintern på dig.
    Du har gott om tid att få hjälp från oss på MG.
    Elektriker (gissningsvis en dag) 8 000:- kronor + material.
    Båtel-kurs 4 000:- kronor.
    Eget arbete 0:- kronor + material.
    Summa 17 000:- till 27 000:- kronor (material  mellan 5 000:- och 15 000:- kronor).
     
  7. Avvakta till hösten med det som inte är akut före sjösättning och gör en del själv.
    Ungefär som alt. 6 förutom att du kan förbereda en hel del för en elektriker och kanske göra en del kabeldragning på förhand.
    2 x 8 x 1 000 = 16 000:- kronor + material 5 000:- kronor.
    Enklare eget arbete, material 5 000:- kronor.
    Summa 26 000:- kronor.
Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...