Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
skippeer

Fylla på kylmedie i Danfoss BD35F kompressor system

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en kylbox med en Danfoss BD35F kompressor som jag vill fylla på / toppa upp med kylmedie.

Letar efter äkta 99% ren R134A för att förbättra verkningsgraden då kompressorn har lite gurglande ljud och enligt trådar med tips från Richard Kollman kan lösas genom att lite försiktigt fylla på kylmedie. En segelbekant gjorde det på sin båtkyl och kompressorn gick kortare tid efter påfyllning/toppning.

På min BD35F sitter det en service port, Schrader ventil, på lågtryckssidan som jag tänkte använda.
Plan B är en "bullet piercing valve" som går att montera nära kompressorn och på sugröret.

 

Har någon kört en dylik DIY Top Up dvs fyllt på R134A eller likvärdigt kylmedie?
(Lite svengelska efter alla videos och anglosaxiska diskussionstrådar).

 

Det säljs surrugat kylmedier på några svenska siter men jag är mycket avvaktande.

 

R134A kommer att förbjudas (tror det blir nästa år) så det borde dyka upp nya DIY kit  som privatpersoner kan använda men vi är inte där ännu.

Alla glada tips välkomnas

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast och lagligast är väl att ta med boxen till ett företag som fyller på bilarnas AC.

Kostnaden verkar vara runt 1 000:- kronor +/- några hundralappar för en bil, men det kanske går att snacka till sig ett bättre pris om man träffar rät ägare som även är båtintresserad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips: Ebay! för något år sedan köpte jag från Italien. nu kanske det är nya regler på detta men italienarna brukar inte vara så knussliga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Båten väger 12 ton så att ta med den till en bil AC firma är inte mitt första val och Waeco verkar före 2011 ha använt kopplingar som inte är självtätande så delar jag på evaporator och kompressor släpps all gas ut. 

Om det är någon som har gjort detta så går det att PM:a mig med tips för att slippa sidodiskussioner.

Plan B är att lösa det i GER, NL eller FR på väg söderut.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns flera bra youtube videos hur man kan toppa up..

Gillar man att läsa går länken nedan till en genomarbetad beskrivning

http://coxeng.co.uk/wp-content/uploads/2017/07/Recharging-a-simple-R134a.pdf

 

Tidningsartikel

https://www.sailmagazine.com/diy/recharge-your-refrigerator-2

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev skippeer:

Båten väger 12 ton så att ta med den till en bil AC firma är inte mitt första val...

Sorry, trodde du pratade om en lös kylbox, typ denna.

tb51.jpg.8bb281e7f609c8c78d0fe8300f9bbb27.jpg

Jag gissade tydligen fel. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring en kylfirma. De gör hembesök. 
Jag bad de ta det om de hade mer jobb i mina trakter .

Kylfirmor monterar ac luftvärmepumpar samt servar monterar kyla i butiker , fylla gas är peanuts för dem. 

De har dock en ganska hög timersättning men gissar att kontrollera/fylla gas är en timmes jobb + material + framkörning/resa 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utmärkt ämne! Har själv lite funderingar kring detta då mitt kylskåp har väldigt långa gångtider. Detta verkar ju inte speciellt svårt om man gör det noggrant. Det enda jag funderar på är egentligen vart och vad man köper:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...