Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hallabenhalla

Renovering av akterspegel Vator 14R

Rekommendera Poster

Tjena, första gången jag försöker mig på någon form av båtrenovering. Uppskattat tidigare inlägg där folk delat med sig av processen så jag tänkte göra detsamma nu! Köpte en Vator 14 R i december med en rutten akterspegel och under veckan påbörjades renovering av aktern samt förberedelser för installation av elmotor. Bifogar lite bilder på hur projektet gått under veckan nedan. Valde att såga i motorbrunnen för att ta mig in till akterspegeln då lyfta hela HTn kändes som ett allt för stort projekt och att det blir snyggt var inte prio 1. Trät var mer än rutten så helt klart dags att byta. Skrapade bort trät och slipade rent ca 5-10cm runt där själva träbiten satt för att fästa den nya. 

 

 

båt.jpg

Dag 1.jpg

Rutten.jpg

Slutet dag 1.jpg

Tjocklek.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsatte med att slipa bort allt gelcoat? topcoat? så det endast var glasfiberskrov synligt.. Formade en skiva för att ersätta den gamla och plastade in med glasfiber+polyester. Använde tyvärr stålplast epoxy som spackel i nedre kanten  för att fylla ut helt men har läst på flera håll att polyester inte helt fäster på det men skivan sitter där den sitter så det får fungera för denna gången. 

Renslipat.jpg

Plast lager 1.jpg

Plasta lager 1.1.jpg

Skiva på plats 2.jpg

Skiva på plats.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag blev det mikroglasballonger+polyester för att fylla ut mellanrummet mellan skivan och skrovet. Lager 2 med glasfiber över hela akterspegeln samt slipning och montering av skiva i fören för att fästa elmotorn i. Valde att plasta undersidan av skivan + skruva för att inte riskera att något släpper. 

Spackel + lager 2.jpg

Slipat fram.jpg

Skiva fram.jpg

Skiva fram på plats.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Whoops, vad det går undan med att plasta?

 

Bananbåt?

 

Bli kvitt den gamla brädan måste ha varit ett eländigt plit&plet jobb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetet är utfört under säkert 7-8 dagar än så länge, var nog jag som var otydlig med hur lång tid det faktiskt tagit 😅 Precis som du skriver Perrr så var det ett jäkla pill att få ut allt trä, det tog säkert över 8 timmar på att bara få ut allt trä, extra svårt kring hörnorna där skivan var klämd mellan luftboxarna och skrovet. 

 

Senaste dagarna har jag lagt på att forma och fästa skiva nr 2 för akterspegeln och lite fix med motorn. Den andra skivan plastade jag fast med glasfiber emellan och sedan tvingar + skruv för att hålla den på plats. 

 

Motorn såg rätt tråkig ut kring växelhuset så jag tänkte måla om den. Min tanke är att jag slipar bort lite av färgen och erosion som bildats för att sedan måla om. Det är ju små hål kring hela skaftet som man kanske bör fylla ut med något så det blir någorlunda jämt efter målning eller vad tror ni? Stålplast epoxy kanske? 

 

Propeller till motorn har några chip i bladen (se bild) och jag undrar även om ni tror att den fortfarande går att använde eller om det bara är till att köpa en ny? 

 

Bifogar lite bilder på akterspegeln i dagsläget och motorn innan och efter första slipningen + propeller. 

 

Tack för alla svar! Det uppskattas 😁

Motor före slip.jpg

Motor efter slip.jpg

Propeller.jpg

Skiva nr 2 akterspegel.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under veckan har det äntligen blivit klart! 

 

Jag började med att plasta in skiva nr 2 på akterspegeln och målade där efter hela akterspegeln med topcoat för att sedan installera motorbrunnen. Brunnen fick jag fixerade jag mot akterspegeln (lite glasfiberspackel mellan för att få det helt jämt) med klämmor och stoppade först in små bitar av vikt glasfibermatte doppas i polyester i själva spåret jag sågat upp för att fylla ut springan på ca 0,5 cm. Där efter slipade jag bort all matta som stack ut och började plasta fast brunnen längs med hela snittet jag tidigare sågat för att lossa brunnen. Valde sedan att måla hela brunnen svart med topcoat då jag misstänker att 30-40 år gammal Vator-gul skulle vara nästan omöjligt att matcha. 

 

I slutändan blev det relativt jämt längs med snittet vilket förvånade mig :) 

 

Har tyvärr ingen bild nu när motor och elmotor är på plats men kan ladda upp det om intresse finns! Jag bifogar några bilder på de sista stegen av reparationen och installationen av motorbrunnen nedan. 

 

  

Skiva 2 inplastad klar .jpg

Motorbrunn på plats 1.jpg

Motorbrunn på plats och slipad .jpg

Motorbrunn på plats och plastad 2 .jpg

Målat bak .jpg

Målat fram.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...