Jump to content
Thursday 09 December 2021
Aweloi

Vad är detta för typ av skrov?

Recommended Posts

Min kompis pappa gick nyligen bort och han höll på att renovera en gammal motorbåt från 1954 som jag funderar på att färdigställa och behålla. Men jag är osäker på skrovet, om den kan plana eller inte. Det ser ut lite som en snipa men inte riktigt. Den smalnar av baktill men inte helt utan är plan. Kanske en halvplanare? Någon kunnig som vet? Är lite nyfiken på om den kommer att kunna plana och därmed går att köra lite fortare med än en deplacementbåt. 

IMG_20201211_154453.jpg

received_723612765238670.jpeg

received_2738732036440174.jpeg

IMG-20201222-WA0002.jpg

IMG-20201222-WA0001.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilket fint träarbete! Tycker skrovet lika gärna skulle kunna vara seglande, men den är rätt platt så den kan du nog få att plana. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om det skrovet skulle kunna plana tycker jag. 
Skrovet är dock väldigt ”runt” och saknar steglister så risken är att båten blir lite instabil i högre farter. Den lilla kölen kanske kan hjälpa lite. 
Välkommen till MG!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev gusvo085:

Vilket fint träarbete! Tycker skrovet lika gärna skulle kunna vara seglande, men den är rätt platt så den kan du nog få att plana. 

 

14 minuter sedan skrev ChristerN:

Det ser ut som om det skrovet skulle kunna plana tycker jag. 
Skrovet är dock väldigt ”runt” och saknar steglister så risken är att båten blir lite instabil i högre farter. Den lilla kölen kanske kan hjälpa lite. 
Välkommen till MG!

Ja välkommen hit!

Även min första tanke när jag såg akterspegeln och botten, var att ”detta är ju en segelbåt”...

Jodå, den kan nog plana även med förhållandevis liten motor och om lasten inte är så stor.

Om jag hade sett båten IRL hade jag nog spontant letat efter spåren av en centerbordstrumma mitt i båten. Leta efter någon tillverkningssylt  i skrovet, eller var det kanske så att kompisens bortgångne far även hade plastat skrovet själv?
Nåväl, jättesnyggt, ser ju väldigt trevlig ut!
Som redan sagts kanske den kan bli litet svårkörd i högre farter, och kanske rank vid stillaliggande.

Uppdatera oss gärna om hur färdigställandet fortskrider.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tack för svar! 

 

Det jag vet om båten berättat av den avlidne båtbyggarens dotters man, som varit med och lyssnat på fadern när denne var vid livet, men som själv inte är båtkunnig, är att skrovet är original och antingen är Sveriges första eller bland de första plastskroven i Sverige, importerat från Norge. Han ville minnas att fadern sagt att denne sett skrovet i en båttidning som daterade skrovet till -54 under rubriken "Sveriges första plastbåt?". Som jag förstått det har det varit en motorbåt och att restaureringen är väldigt lik originalet (men däcket på fronten var inte av teak). Men jag kan inte säkerställa dessa uppgifter. Kan kolla efter centerbordstrumma. Flera av originalträdelarna finns kvar likväl kapell. 

 

 

Edited by Aweloi
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett par bilder till hur den ser ut invändigt. 

IMG_20201211_153259.jpg

IMG_20201211_153351.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jodå, den kan allt fås att plana. Betänk bara att den förmodligen kommer bli tämligen instabil och obehaglig att köra om du drar på för mycket. Mer än 12-14 knop eller nåt kanske kommer kännas onödigt🙂

 

Med "rätt?!?" motor kan det mesta fås att gå fort:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Zwen:

Jodå, den kan allt fås att plana. Betänk bara att den förmodligen kommer bli tämligen instabil och obehaglig att köra om du drar på för mycket. Mer än 12-14 knop eller nåt kanske kommer kännas onödigt🙂

 

Med "rätt?!?" motor kan det mesta fås att gå fort:

 

 

Det jag fiskar efter är att försöka lista ut vad den är byggd för egentligen. Men enda sättet att veta kanske är att hänga på en motor och fara ut och köra. Får köpa den för 7000:- (utan motor) och tänkte göra klart den och förhoppningsvis använda den själv sedan såvida den är relativt stabil och körbar i helst 15-20 knop, samt att den inte dricker upp tanken för fort för att den plöjer för mycket vatten. Aja, får väl bli grisen i säcken. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båtskrovet påminner mycket om de camping/passbåtar som tidigare byggdes i trä.

Sök på Campingbåt Electrolux, eller de norska KMV With Dromedille så finner du snarlika båtmodeller. Titta även på Youtube efter dessa så finner du en hel del matnyttigt där. En motor på uppemot 40 hk gör sig nog rätt bra där bak och en fart på kanske 20-25 knop med en eller högst 2 i båten eftersom det inte finns några bärlister akterut så tappar den nog i fart rätt fort och sjunker igenom till deplacementsfart skulle jag gissa på.

433E7A58-DE0C-4EDD-95AD-0F7148E63010.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har intresse så är ju 7000 ett bra pris för den båten! Lite lagom att pilla med om intresse finns. Hojta om den är tillsalu!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 timmar sedan skrev Aweloi:

Det jag fiskar efter är att försöka lista ut vad den är byggd för egentligen. Men enda sättet att veta kanske är att hänga på en motor och fara ut och köra. Får köpa den för 7000:- (utan motor) och tänkte göra klart den och förhoppningsvis använda den själv sedan såvida den är relativt stabil och körbar i helst 15-20 knop, samt att den inte dricker upp tanken för fort för att den plöjer för mycket vatten. Aja, får väl bli grisen i säcken. :)

7000 verkar vara ett bra pris tycker även jag. Det är mycket pengar nedlagt på bara teaken i båten!

Men glöm inte att det ser ut att vara en hel del kvar att göra.

  • Trädelarna ser helt obehandlade ut och kräver ganska många omgångar av fernissa eller olja för att klara sig snygga.
  • Styrning saknas
  • Det verkar inte sitta några rutor alls i den eller så luras bilderna
  • Någon sorts sittplats för förare och navigatör skulle jag nog vilja ha på plats innan jag "hängde på en motor"

Sen finns det säkert en hel del annat som inte avslöjas av bilderna men är du lite händig och har tex ett garage att hålla till i är det bara att lyckönska till en på sikt fin båt. Jäkligt fin kan den bli!

 

PS. Jag gissar att den inte kommer vara väldigt törstig men det beror ju på vad för motor du hänger på den. Det finns en liten risk att aktern inte är bärig nog för en 40 hk 4-takt. Bara att testa sig fram. Finast kanske en motor från den tiden skulle vara men det kräver att du vet vad du gör.

Edited by ChristerN
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ni som säger att båten ser ut som en segelbåt och sedan i nästa mening säger att den kommer att plana hur tänker ni då? Hur ofta ser man traditionella segelbåtar plana? 

Jag tror att den kommer att gräva ner sig i aktern med för stor motor. Om man inte gör som på båten på filmen, monterar ett ofantligt trimplan som konstgjord andning men då är det inte samma "skrovform" längre.

Förövrigt tycker jag det ser ut som en jättefin liten båt i bra skick och vackert renoverad, väl värd att göra färdig och sjösätta. För att sedan åka ut och njuta av sjölivet i den måttliga fart som båten är tänkt för.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Rascal:

Ni som säger att båten ser ut som en segelbåt och sedan i nästa mening säger att den kommer att plana hur tänker ni då? Hur ofta ser man traditionella segelbåtar plana? 

Jag tror att den kommer att gräva ner sig i aktern med för stor motor. Om man inte gör som på båten på filmen, monterar ett ofantligt trimplan som konstgjord andning men då är det inte samma "skrovform" längre.

Förövrigt tycker jag det ser ut som en jättefin liten båt i bra skick och vackert renoverad, väl värd att göra färdig och sjösätta. För att sedan åka ut och njuta av sjölivet i den måttliga fart som båten är tänkt för.

Segeljollar kan fås till planing under gynnsamma förhållanden, som du såg nämnde jag även ordet ”centerbordstrumma”... 

 

Men  nu när jag fått se fler bilder ser jag ju att det är vad vi förr kallade båttypen för; en ”passbåt” kunde även kallas för camingbåt.

@pseudonym lade ju ut en bild på den klassiska Electeoluxbåten och det är ju lätt att tro att konstruktören till trådskaparens båt sneglat på e-luxbåten och andra snarlika sådana som var vanliga under 1950- talet.

 

Nä bärigheten akteröver är nog inte så stor. Man hade inte vanligtvis inte så tunga motorer på den tiden som båten är ifrån. Det kan kanske röra sig om 10-15 hk. Och man bör då sitta långt fram och köra bakom vindrutorna, sitter man på aktertoften och styr med rorkult blir det tungt.

 

Men detta i vetskap är det ju kanske ännu mer angeläget att försöka finna en tillverkningsskylt i skrovet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båten är för rund i aktern för att tycka om att gå fort. 10 hk räcker gott, max 20. Mer än så är ingen idé. Om du är ute efter en jättefin båt att mysa runt i är den perfekt🙂

Vill du köra planande på vettigt sätt så satsa på nåt annat, en gammal Selco, Ockelbo eller nåt.

 

Nedan är min passbåt som jag renoverade och ägde i mitten-slutet av 80-talet. Det är en Skålènare, byggd på Skålèns båtbyggeri i Säffle. Den hade en Albin O21, 10 hk och var faktiskt flatare i aktern än din. Därför tror jag inte det är någon idé med särskilt stor motor.

 

Lillgrabben som sitter i aktern är 41 idag....😳

 

 

img071.jpg

img072.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla som kommit med feedback. Pratade med dotterns man igen och konstruktören (som var pensionär när han gick bort) var med och byggde trästolar till båten när han var 6 år och då var den en motorbåt. De nya trästolarna är byggda efter de gamla han fick vara med och göra som sexåring. 

 

Jag har köpt båten och kommer att färdigställa den. Jag är total novis på båtbyggen men kan nog lista ut och läsa mig till det mesta men har redan nu några saker som känns oklara och som jag är osäker på. Kanske startar en ny tråd till själva renoveringen där jag postar funderingar samt framsteg. :)

 

Det som är kvar att göra är:

* Några få träarbeten

* Nåtning

* Styrning

* Fästen för kapell

* Fästen för förtöjning, lanterner, etc

* Rutor

* Eventuell behandling av trä

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Aweloi:

Tack alla som kommit med feedback. Pratade med dotterns man igen och konstruktören (som var pensionär när han gick bort) var med och byggde trästolar till båten när han var 6 år och då var den en motorbåt. De nya trästolarna är byggda efter de gamla han fick vara med och göra som sexåring. 

 

Jag har köpt båten och kommer att färdigställa den. Jag är total novis på båtbyggen men kan nog lista ut och läsa mig till det mesta men har redan nu några saker som känns oklara och som jag är osäker på. Kanske startar en ny tråd till själva renoveringen där jag postar funderingar samt framsteg. :)

 

Det som är kvar att göra är:

* Några få träarbeten

* Nåtning

* Styrning

* Fästen för kapell

* Fästen för förtöjning, lanterner, etc

* Rutor

* Eventuell behandling av trä

Kul!

Starta en egen tråd eller fortsätt i denna. Oavsett blir det kul att följa dina framsteg - och misstag, för såna gör alla! Hoppas det inte blir för grava missar bara och här kan du få många bra råd. 
Lycka till!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy