Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Aweloi

Vad är detta för typ av skrov?

Rekommendera Poster

16 minuter sedan skrev Rascal:

Jag har inte sagt att detta är en halvplanande båt!

Jag tror att den är en ren deplacementbåt.

Ursäkta.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om inte en el-utombordare skulle fungera ganska optimalt på det där skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu testkört båten med en 25hk Crescent Marin från tidigt 70-tal. Tveksamt om den presterade i topp men mest troligt tillräckligt för att kunna avgöra om båten kan få att plana eller inte. Igår körde vi tre vuxna i båten och då gick det inte. Maxfart blev 9 knop. Idag Var jag själv i båten och hade tejpat fast en pinne i gasreglaget på motorn för att kunna sitta längre fram. Testade även att ha motorn i två olika vinklar. Maxfart idag 12 knop. Fick inte båten att plana. Akter gräver ner sig och båten stegrar. Så nu vet jag till stor sannolikhet att detta är en ren deplacementbåt. Den går väldigt fint i låga hastigheter. Bifogar en video från dagens solokörning utifall någon vill kommentera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om du vill plana och köra i 20 knop så är den båten nog sämsta möjliga kandidat för det, sätt på en lätt 10 hästare och kör i deplacementfart med den.

 

Vill du åka fortare så skaffa en styrpulpetbåt eller liknande som är avsedd för att plana med, så blir det stabilare också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev touchwood:

 

Om du vill plana och köra i 20 knop så är den båten nog sämsta möjliga kandidat för det, sätt på en lätt 10 hästare och kör i deplacementfart med den.

 

Vill du åka fortare så skaffa en styrpulpetbåt eller liknande som är avsedd för att plana med, så blir det stabilare också.

 

Var lite osäker på om det kunde vara någon typ av halvplanare men nu vet jag att det är en deplacementbåt så får bli motor därefter. Jag var för övrigt in på Yamahacenter igår här i Övik och säljaren där sade att 10hk var för svagt för om man har hela familjen med trots att det är en deplacementbåt och rekommenderade 20hk (han fick se båten). En annan säljare för Mercury sade som du, att 10hk räcker gott. Som novis på detta område blir man ju lite förvirrad av alla olika bud minst sagt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha, Yamahasäljaren ville bara kränga på dig en dyrare motor som du inte behöver.

Typiskt dåligt säljarsnack.

Man har ju ofta 5-10 hk utombordare på segelbåtar som är större och tyngre än din båt.

Tror aldrig att jag sett en 6-7 meters segelbåt med en 20hk 😄

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ser ju en och annan eka eller liten styrpulpetare som tungt plogar fram när hela familjen, svärföräldrar och hund ska med ut till holmen eller på fisketuren. En 10 eller 15 hk hänger där bak. Så nog kan det bli trögt med många ombord. Frågan är väl bara om den här båten kommer att användas så.

Annars skulle jag säga att 6-8 hk är lagom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gången påminner om när vi på 80-talet tog kompisens Smögen 45:a som det satt en 18hk utombordare på. Den gick under namnet "spoltoan" då det var en mäktig fors med vatten som sköt upp bakom snurran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tohatsu har iofs en 20hk som bara väger 44kg. Den bygger på samma motor som deras 10-hästare. Köper jag en 10hk av Mercury så väger den faktiskt mer än Tohatsus 20hk. Deras 10hk ligger på 48kg, och Yamahas 10hk väger 43kg så Tohatsus 20hk ligger på liknande vikt så lutar åt att köpa den. Då har jag lite extra hästkrafter utifall att och vikten står sig ändå bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Aweloi:

Tohatsu har iofs en 20hk som bara väger 44kg. Den bygger på samma motor som deras 10-hästare. Köper jag en 10hk av Mercury så väger den faktiskt mer än Tohatsus 20hk. Deras 10hk ligger på 48kg, och Yamahas 10hk väger 43kg så Tohatsus 20hk ligger på liknande vikt så lutar åt att köpa den. Då har jag lite extra hästkrafter utifall att och vikten står sig ändå bra. 

Ja vikten är ju en sak och bra att hålla nere, jag tänkte mest på att mer effekt kostar mer pengar och då är det ju onödigt att betala 10000kr för något som inte är nödvändigt.

Men lite extra effekt är ju alltid bra om det inte väger mer 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...