Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Aweloi

Vad är detta för typ av skrov?

Rekommendera Poster

Min kompis pappa gick nyligen bort och han höll på att renovera en gammal motorbåt från 1954 som jag funderar på att färdigställa och behålla. Men jag är osäker på skrovet, om den kan plana eller inte. Det ser ut lite som en snipa men inte riktigt. Den smalnar av baktill men inte helt utan är plan. Kanske en halvplanare? Någon kunnig som vet? Är lite nyfiken på om den kommer att kunna plana och därmed går att köra lite fortare med än en deplacementbåt. 

IMG_20201211_154453.jpg

received_723612765238670.jpeg

received_2738732036440174.jpeg

IMG-20201222-WA0002.jpg

IMG-20201222-WA0001.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket fint träarbete! Tycker skrovet lika gärna skulle kunna vara seglande, men den är rätt platt så den kan du nog få att plana. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om det skrovet skulle kunna plana tycker jag. 
Skrovet är dock väldigt ”runt” och saknar steglister så risken är att båten blir lite instabil i högre farter. Den lilla kölen kanske kan hjälpa lite. 
Välkommen till MG!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev gusvo085:

Vilket fint träarbete! Tycker skrovet lika gärna skulle kunna vara seglande, men den är rätt platt så den kan du nog få att plana. 

 

14 minuter sedan skrev ChristerN:

Det ser ut som om det skrovet skulle kunna plana tycker jag. 
Skrovet är dock väldigt ”runt” och saknar steglister så risken är att båten blir lite instabil i högre farter. Den lilla kölen kanske kan hjälpa lite. 
Välkommen till MG!

Ja välkommen hit!

Även min första tanke när jag såg akterspegeln och botten, var att ”detta är ju en segelbåt”...

Jodå, den kan nog plana även med förhållandevis liten motor och om lasten inte är så stor.

Om jag hade sett båten IRL hade jag nog spontant letat efter spåren av en centerbordstrumma mitt i båten. Leta efter någon tillverkningssylt  i skrovet, eller var det kanske så att kompisens bortgångne far även hade plastat skrovet själv?
Nåväl, jättesnyggt, ser ju väldigt trevlig ut!
Som redan sagts kanske den kan bli litet svårkörd i högre farter, och kanske rank vid stillaliggande.

Uppdatera oss gärna om hur färdigställandet fortskrider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för svar! 

 

Det jag vet om båten berättat av den avlidne båtbyggarens dotters man, som varit med och lyssnat på fadern när denne var vid livet, men som själv inte är båtkunnig, är att skrovet är original och antingen är Sveriges första eller bland de första plastskroven i Sverige, importerat från Norge. Han ville minnas att fadern sagt att denne sett skrovet i en båttidning som daterade skrovet till -54 under rubriken "Sveriges första plastbåt?". Som jag förstått det har det varit en motorbåt och att restaureringen är väldigt lik originalet (men däcket på fronten var inte av teak). Men jag kan inte säkerställa dessa uppgifter. Kan kolla efter centerbordstrumma. Flera av originalträdelarna finns kvar likväl kapell. 

 

 

Redigerad av Aweloi
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par bilder till hur den ser ut invändigt. 

IMG_20201211_153259.jpg

IMG_20201211_153351.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, den kan allt fås att plana. Betänk bara att den förmodligen kommer bli tämligen instabil och obehaglig att köra om du drar på för mycket. Mer än 12-14 knop eller nåt kanske kommer kännas onödigt🙂

 

Med "rätt?!?" motor kan det mesta fås att gå fort:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Zwen:

Jodå, den kan allt fås att plana. Betänk bara att den förmodligen kommer bli tämligen instabil och obehaglig att köra om du drar på för mycket. Mer än 12-14 knop eller nåt kanske kommer kännas onödigt🙂

 

Med "rätt?!?" motor kan det mesta fås att gå fort:

 

 

Det jag fiskar efter är att försöka lista ut vad den är byggd för egentligen. Men enda sättet att veta kanske är att hänga på en motor och fara ut och köra. Får köpa den för 7000:- (utan motor) och tänkte göra klart den och förhoppningsvis använda den själv sedan såvida den är relativt stabil och körbar i helst 15-20 knop, samt att den inte dricker upp tanken för fort för att den plöjer för mycket vatten. Aja, får väl bli grisen i säcken. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtskrovet påminner mycket om de camping/passbåtar som tidigare byggdes i trä.

Sök på Campingbåt Electrolux, eller de norska KMV With Dromedille så finner du snarlika båtmodeller. Titta även på Youtube efter dessa så finner du en hel del matnyttigt där. En motor på uppemot 40 hk gör sig nog rätt bra där bak och en fart på kanske 20-25 knop med en eller högst 2 i båten eftersom det inte finns några bärlister akterut så tappar den nog i fart rätt fort och sjunker igenom till deplacementsfart skulle jag gissa på.

433E7A58-DE0C-4EDD-95AD-0F7148E63010.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har intresse så är ju 7000 ett bra pris för den båten! Lite lagom att pilla med om intresse finns. Hojta om den är tillsalu!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Aweloi:

Det jag fiskar efter är att försöka lista ut vad den är byggd för egentligen. Men enda sättet att veta kanske är att hänga på en motor och fara ut och köra. Får köpa den för 7000:- (utan motor) och tänkte göra klart den och förhoppningsvis använda den själv sedan såvida den är relativt stabil och körbar i helst 15-20 knop, samt att den inte dricker upp tanken för fort för att den plöjer för mycket vatten. Aja, får väl bli grisen i säcken. :)

7000 verkar vara ett bra pris tycker även jag. Det är mycket pengar nedlagt på bara teaken i båten!

Men glöm inte att det ser ut att vara en hel del kvar att göra.

  • Trädelarna ser helt obehandlade ut och kräver ganska många omgångar av fernissa eller olja för att klara sig snygga.
  • Styrning saknas
  • Det verkar inte sitta några rutor alls i den eller så luras bilderna
  • Någon sorts sittplats för förare och navigatör skulle jag nog vilja ha på plats innan jag "hängde på en motor"

Sen finns det säkert en hel del annat som inte avslöjas av bilderna men är du lite händig och har tex ett garage att hålla till i är det bara att lyckönska till en på sikt fin båt. Jäkligt fin kan den bli!

 

PS. Jag gissar att den inte kommer vara väldigt törstig men det beror ju på vad för motor du hänger på den. Det finns en liten risk att aktern inte är bärig nog för en 40 hk 4-takt. Bara att testa sig fram. Finast kanske en motor från den tiden skulle vara men det kräver att du vet vad du gör.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som säger att båten ser ut som en segelbåt och sedan i nästa mening säger att den kommer att plana hur tänker ni då? Hur ofta ser man traditionella segelbåtar plana? 

Jag tror att den kommer att gräva ner sig i aktern med för stor motor. Om man inte gör som på båten på filmen, monterar ett ofantligt trimplan som konstgjord andning men då är det inte samma "skrovform" längre.

Förövrigt tycker jag det ser ut som en jättefin liten båt i bra skick och vackert renoverad, väl värd att göra färdig och sjösätta. För att sedan åka ut och njuta av sjölivet i den måttliga fart som båten är tänkt för.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Rascal:

Ni som säger att båten ser ut som en segelbåt och sedan i nästa mening säger att den kommer att plana hur tänker ni då? Hur ofta ser man traditionella segelbåtar plana? 

Jag tror att den kommer att gräva ner sig i aktern med för stor motor. Om man inte gör som på båten på filmen, monterar ett ofantligt trimplan som konstgjord andning men då är det inte samma "skrovform" längre.

Förövrigt tycker jag det ser ut som en jättefin liten båt i bra skick och vackert renoverad, väl värd att göra färdig och sjösätta. För att sedan åka ut och njuta av sjölivet i den måttliga fart som båten är tänkt för.

Segeljollar kan fås till planing under gynnsamma förhållanden, som du såg nämnde jag även ordet ”centerbordstrumma”... 

 

Men  nu när jag fått se fler bilder ser jag ju att det är vad vi förr kallade båttypen för; en ”passbåt” kunde även kallas för camingbåt.

@pseudonym lade ju ut en bild på den klassiska Electeoluxbåten och det är ju lätt att tro att konstruktören till trådskaparens båt sneglat på e-luxbåten och andra snarlika sådana som var vanliga under 1950- talet.

 

Nä bärigheten akteröver är nog inte så stor. Man hade inte vanligtvis inte så tunga motorer på den tiden som båten är ifrån. Det kan kanske röra sig om 10-15 hk. Och man bör då sitta långt fram och köra bakom vindrutorna, sitter man på aktertoften och styr med rorkult blir det tungt.

 

Men detta i vetskap är det ju kanske ännu mer angeläget att försöka finna en tillverkningsskylt i skrovet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är för rund i aktern för att tycka om att gå fort. 10 hk räcker gott, max 20. Mer än så är ingen idé. Om du är ute efter en jättefin båt att mysa runt i är den perfekt🙂

Vill du köra planande på vettigt sätt så satsa på nåt annat, en gammal Selco, Ockelbo eller nåt.

 

Nedan är min passbåt som jag renoverade och ägde i mitten-slutet av 80-talet. Det är en Skålènare, byggd på Skålèns båtbyggeri i Säffle. Den hade en Albin O21, 10 hk och var faktiskt flatare i aktern än din. Därför tror jag inte det är någon idé med särskilt stor motor.

 

Lillgrabben som sitter i aktern är 41 idag....😳

 

 

img071.jpg

img072.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som kommit med feedback. Pratade med dotterns man igen och konstruktören (som var pensionär när han gick bort) var med och byggde trästolar till båten när han var 6 år och då var den en motorbåt. De nya trästolarna är byggda efter de gamla han fick vara med och göra som sexåring. 

 

Jag har köpt båten och kommer att färdigställa den. Jag är total novis på båtbyggen men kan nog lista ut och läsa mig till det mesta men har redan nu några saker som känns oklara och som jag är osäker på. Kanske startar en ny tråd till själva renoveringen där jag postar funderingar samt framsteg. :)

 

Det som är kvar att göra är:

* Några få träarbeten

* Nåtning

* Styrning

* Fästen för kapell

* Fästen för förtöjning, lanterner, etc

* Rutor

* Eventuell behandling av trä

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Aweloi:

Tack alla som kommit med feedback. Pratade med dotterns man igen och konstruktören (som var pensionär när han gick bort) var med och byggde trästolar till båten när han var 6 år och då var den en motorbåt. De nya trästolarna är byggda efter de gamla han fick vara med och göra som sexåring. 

 

Jag har köpt båten och kommer att färdigställa den. Jag är total novis på båtbyggen men kan nog lista ut och läsa mig till det mesta men har redan nu några saker som känns oklara och som jag är osäker på. Kanske startar en ny tråd till själva renoveringen där jag postar funderingar samt framsteg. :)

 

Det som är kvar att göra är:

* Några få träarbeten

* Nåtning

* Styrning

* Fästen för kapell

* Fästen för förtöjning, lanterner, etc

* Rutor

* Eventuell behandling av trä

Kul!

Starta en egen tråd eller fortsätt i denna. Oavsett blir det kul att följa dina framsteg - och misstag, för såna gör alla! Hoppas det inte blir för grava missar bara och här kan du få många bra råd. 
Lycka till!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker till liv denna tråd igen. Har nu nåtat båten och gjort klart det mesta av träjobbet så ska betsa, olja och fernissa veckorna som kommer. Tog lite andra bilder i somras på skrovet som visar mer än de jag hade då jag skapade tråden. Med de nya bilderna, hur stor motor vågar man sig på hur hur många knop tror ni den kan göra utan att bli att för instabil? Börjar nämligen bli dags att börja kika på motor. Tänkte dock försöka hitta en motor att låna för att kunna testa mig fram lite. 

IMG_20210822_125611__01__01.jpg

IMG_20210719_102506.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har redan fått tips på motorstyrka; 10-15 hk. Även om båten är väldigt fin i överbyggnadens träarbete så är botten fortfarande lika rund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Du har redan fått tips på motorstyrka; 10-15 hk. Även om båten är väldigt fin i överbyggnadens träarbete så är botten fortfarande lika rund. 

Tänkte att de tidigare bilderna inte visade formen lika tydligt som de nyare, men rund är den så det stämmer nog. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle inte klassa skrovet som planande, snarare som halvplanande och att det inte är någon poäng att ha för stor motor.
Jag tror Zwen i sitt inlägg lite högre upp i tråden har en vettig analys och att du inte ska ha allt för stor motor. Jag tror ca 15-20 hk. 
Och som Peter_K också skriver.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-30 vid 14:47 skrev Aweloi:

Det jag fiskar efter är att försöka lista ut vad den är byggd för egentligen. Men enda sättet att veta kanske är att hänga på en motor och fara ut och köra. Får köpa den för 7000:- (utan motor) och tänkte göra klart den och förhoppningsvis använda den själv sedan såvida den är relativt stabil och körbar i helst 15-20 knop, samt att den inte dricker upp tanken för fort för att den plöjer för mycket vatten. Aja, får väl bli grisen i säcken. :)

 

Tror 10-15 hk blir för klent, hade satsat på 20-25 hk.

Mercury har en 20-25 hk tvåtakt (samma motor) på 48 kg finns med elstart och reglage kolla bara så att du får rätt rigglängd (kort eller lång) finns rätt bra utbud på olika propellrar också om du behöver byta.

 

Ex.

 

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/mercury_20hk/100265189

 

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mercury_25hk/100311617

 

 

Fungerar det inte går den ju att sälja igen och det är ju inga stora pengar och då har du fått en uppfattning om hur den går i vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte en sådan här du har..?

https://www.sjohistoriska.se/fritidsbatar/k-markning-av-fritidsbatar/lista-pa-k-markta-fritidsbatar/aro-1

 

https://www.sjohistoriska.se/fritidsbatar/k-markning-av-fritidsbatar/lista-pa-k-markta-fritidsbatar/iris

 

i så fall verkar de ha motorer på strax över 20 hk. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Touchwood säger så måste man bara börja med att pröva någon storlek. Det bästa vore om du hade någon motor du kunde låna för att få en första bedömning på storlek och hur den beter sig i sjön. I annat fall får man köpa en lämplig motor och bita i det sura äpplet om den är för liten, eller för stor. Men man måste ju inte köra full guffe, så kanske lite bättre med något för stor motor än något för liten🙂 Men jag tror i alla fall inte på +30hk, men gissar ju bara utifrån skrovform.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en till bild på ARÖ 1 som var en av båtarna i länkarna Peter_K lade upp. Går säkert hitta mer om man googlar på de två båtarna. Kontaktuppgifter går säkerligen att få från Sjöhistoriska om man inte hittar något på nätet.
 

https://swedishclassicboats.ning.com/m/photo?id=3629423%3APhoto%3A8890&context=user

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peter_K:

Den är lik men inte samma. Min är från Norge ursprungligen och är smalare och rundare baktill tycker jag att det ser ut som. Men ska försöka låna en motor eller två och testa mig fram innan jag köper en ny. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Aweloi:

Den är lik men inte samma. Min är från Norge ursprungligen och är smalare och rundare baktill tycker jag att det ser ut som. Men ska försöka låna en motor eller två och testa mig fram innan jag köper en ny. :)

Att låna en motor tror jag är en bra ide. Nu vet jag inte hur stor båten är dvs längd och bredd men av bilderna att döma skulle jag prova med ca 10 hp. Den båten kommer aldrig att plana utan kommer bara att gräva ner sig i aktern vid för stor motor. Glöm inte att mäta upp lämplig rigglängd på motorn så att propellern hamnar på lagom höjd i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad jag kan se på bilderna så smalnar skrovet av mot aktern. Om man tittar på en planande båt så är aktern sällan nämnvärt smalare än vad båten är där den är som bredast. Akterspegeln på den här båten ser ut att vara bara hälften så bred som båten är midskepps. Dessutom ser botten ut att vara vara lite svängd i längsled, den svänger upp mot aktern och är lite konvex och har inga plana ytor som är en förutsättning för en planande båt. 

Jag skulle gissa att 8  - 10 hkr är mer än väl. Man skall komma ihåg att båten verkar vara från sent femtiotal eller tidigt sextiotal och då var motorerna på så små båtar sällan i 20 hkr-klassen. Jag tror helt enkelt att 20-30 hkr kommer att vara för tungt på den smala aktern.

 

Med det sagt tycker jag att det är en mycket charmig båt som borde få leva vidare som den är. Jag skulle gärna ha en sån guppande i hamnen, den är som gjord för en liten picknick en vacker sommardag.

Redigerad av Faderullan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En idé hade ju varit motor monterad strax för om vindrutan, med rak axel bak. För balansens skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag säger som faderullan och Rascal. Den där båten är en halvplanare byggd för en motor på gissningsvis mellan 4 och 8 hästar.  Eftersom dagens motorer är lättare och har högre varvtal och mindre propeller så tror jag att en nutida 10-hästare blir bra och då kan du rentav få litet mer fart ur båten än då den var ny. Med lätt last går den troligtvis att få upp i något slags planing sådär halvt om halvt. I bästa fall kan den gå att få upp i 10-12 knop skulle jag gissa.

Utgående från skrovforman gissar jag att den kommer att vara en mycket säker och bra sjöbåt för sin storlek. En båt som man tryggt kan färdas med när moderna båtar i samma storkeksklass stannar i hamn. Den kommer att kännas rank på platt vatten (liten initialstyvhet) men jag skulle tro att den har stor slutstyvhet så att när suden närmar sig vattenytan kränger den inte mer och välter alltså inte. Med sjö från sidan kommer den att rulla litet mer än folk är vara vid i dag. Jag tror att du kommer att förvånas av hur lätt den glider fram genom vattnet och hur mjukt den rider på vägorna.

 

Jag är ingen båtkonstruktör men jag har alltid varit intresserad av att iaktta hur olika skrov rör sig i vattnet. En kamrat har en båt och en annan kamrat har haft en annan båt med liknande skrovform och jag har ju sett hur de rör sig i vattnet.

 

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev heimlaga:

Jag säger som faderullan och Rascal. Den där båten är en halvplanare byggd för en

Jag har inte sagt att detta är en halvplanande båt!

Jag tror att den är en ren deplacementbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...