Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rackarns

Byta kylarvätska Yanmar 2QM20

Rekommendera Poster

Hej!

 

Börjar med att skriva att jag är helt novis vid spisen vad gäller motorer, så vet ni vad ni har att göra med :-)

 

Vi har en Yanmar 2qm20 från runt -77/-78, konverterad till sötvattenkyld med Martec-kylare gjort någon gång tidigt 80-tal eller mitten av 80-talet.

 

När jag gjorde vinterkonservering i höstas så öppnade jag locket till expansionskärlet på färskvattensystemet och såg att det såg ut som skit, rostigt och trist och att kylarvätskan såg rätt trist ut. Och då tänkte jag att jag skulle ta och byta kylarvätska till våren. Det finns en anledning till att jag vill göra det och det är att: jag när jag gjorde vinterkonservering slog i lite mer glykol i sötvattenkylaren och tog röd glykol (det var det jag gjorde konserveringen med). Men sen slog det mig att jag såg att det var grön glykol i sötvattenkylaren. Jag läste då att man absolut inte ska blanda röd och grön glykol för att man kan råka ut för kylarcement. Jag ringde en yanmar-mekaniker som sa att det spelar ingen roll om det står så över vintern men att man kanske skulle byta kylarvätska till våren.

 

Så då till min fråga: Hur gör jag för att byta kylarvätskan i sötvattensystemet? Finns det någon kran? Jag tänker även att jag vill spola igenom systemet med färskvatten för att få ut rost och skit, hur gör jag det?. Behöver jag lufta systemet efteråt? Fyller jag på ny kylarvätska genom expansionskärlet? Vad ska jag ha för blandning?

 

Och är det här något som jag ens klarar själv?

 

Tackar på förhand för svar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Rackarns:

Hej!

 

Börjar med att skriva att jag är helt novis vid spisen vad gäller motorer, så vet ni vad ni har att göra med 🙂

 

Vi har en Yanmar 2qm20 från runt -77/-78, konverterad till sötvattenkyld med Martec-kylare gjort någon gång tidigt 80-tal eller mitten av 80-talet.

 

När jag gjorde vinterkonservering i höstas så öppnade jag locket till expansionskärlet på färskvattensystemet och såg att det såg ut som skit, rostigt och trist och att kylarvätskan såg rätt trist ut. Och då tänkte jag att jag skulle ta och byta kylarvätska till våren. Det finns en anledning till att jag vill göra det och det är att: jag när jag gjorde vinterkonservering slog i lite mer glykol i sötvattenkylaren och tog röd glykol (det var det jag gjorde konserveringen med). Men sen slog det mig att jag såg att det var grön glykol i sötvattenkylaren. Jag läste då att man absolut inte ska blanda röd och grön glykol för att man kan råka ut för kylarcement. Jag ringde en yanmar-mekaniker som sa att det spelar ingen roll om det står så över vintern men att man kanske skulle byta kylarvätska till våren.

 

Så då till min fråga: Hur gör jag för att byta kylarvätskan i sötvattensystemet? Finns det någon kran? Jag tänker även att jag vill spola igenom systemet med färskvatten för att få ut rost och skit, hur gör jag det?. Behöver jag lufta systemet efteråt? Fyller jag på ny kylarvätska genom expansionskärlet? Vad ska jag ha för blandning?

 

Och är det här något som jag ens klarar själv?

 

Tackar på förhand för svar 🙂

Inledningsvis - vänta med kylarvätskebytet tills båten ligger i sjön så du kan köra motorn utan risk för överhettning.

 

Det är inget komplicerat arbete.

 

Jag har en Yanmar av lite yngre årsmodell och bytte kylarvätska på den förra våren. På en av de grova kylvattenslangarna var det en kort slangutgång med en fastpressad slangklämma runt om och en metallplugg inne i slangstumpen. Jag insåg att det var där vattnet skulle tappas av och öppnade slangklämman. Det visade sig att det var helt onödigt.... I mitten av pluggen sitter det ett insexhål (eller om det var ett torx, minns inte så noga). Med lämplig nyckel var det bara att skruva ur innerdelen av pluggen som var i mässing. Den öppnade slangklämman gick inte att få dit igen utan specialverktyg så det fick bli en vanlig skruvslangklämma som ersättning.

 

Efter att motor o expansionskärl tömts så satte jag samman delarna igen o fyllde med vatten. Efter varmkörning så att vattnet cirkulerat runt ett tag så tömdes systemet igen o glykolblandning fylldes på.

 

När du fyller så är det bara att öppna locket ovanpå motorn o fylla. När det är fullt så sätts locket tillbaka o motorn startas. Efter att motorn gått några minuter så stoppas den o så efterfyller du via kylvattenpåfyllningen. När det inte sjunker undan längre så fylls expansionskärlet till övre markeringen. Sedan kommer motorn att själv suga i sig från burken så att den blir toppfylld.

Håll lite koll på expansionskärlet i börja så du ser om du behöver efterfylla. Efter ett par körningar så brukar det sluta sjunka i nivån.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"När du fyller så är det bara att öppna locket ovanpå motorn o fylla."

Det låter lite farligt, sitter det inte ett lock för oljepåfyllning ovanpå motorn också? Hoppas det inte går att ta fel... 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Larsakelarsson:

"När du fyller så är det bara att öppna locket ovanpå motorn o fylla."

Det låter lite farligt, sitter det inte ett lock för oljepåfyllning ovanpå motorn också? Hoppas det inte går att ta fel... 😉

Jo, det var lite slarvigt skrivet av mig som vet vilket lock som är till kylvatten respektive motorolja.

 

För att förtydliga för @Rackarns , Det är det locket där slangen från expansionskärlet är anslutet i kanten av hålet.

 

Å så kanske en liten varning. Du ska vara försiktig med att lossa kylarlocket när motorn är varm. Det blir övertryck i kylvattensystemet så det kan spruta varmvatten om du är oförsiktig. Locket kan öppnas i två steg. Det första steget ger övertrycket möjlighet att pysa ut utan att göra skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag var nere vid båten idag och kollade och kliade mig i huvudet...

 

Jag tog lite bilder och kanske ni kan ge mig en ledtråd var jag ska tappa systemet @Lintott  @Larsakelarsson

BCBEB0F6-F074-4440-9DE5-8AB7B6CDBBF7.jpeg

72DB67DE-1B20-46DF-BAFE-59ADC7829817.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Rackarns:

Tack för svar! Jag var nere vid båten idag och kollade och kliade mig i huvudet...

 

Jag tog lite bilder och kanske ni kan ge mig en ledtråd var jag ska tappa systemet @Lintott  @Larsakelarsson

- - -

72DB67DE-1B20-46DF-BAFE-59ADC7829817.jpeg

Oj, det var inte många japanska orginalslangar kvar på den motorn.....

 

Under värmeväxlaren ("röret mitt på bilden ovan") sitter en cirkulationspump. Den är till för att cirkulera färsk/glykolvattnet genom motor o värmeväxlare. Lossa slangen som sitter i änden på pumpen i ena eller andra änden och låg kylvattnet rinna ur där. Om du sen öppnar locket "på tornet" till vänster på värmeväxlaren så rinner vattnet ur lite lättare.

 

Påfyllning av nytt kylarvatten (glykolblandat 50/50) sker genom samma lock på tornet efter att ha skruvat fast slangen på cirkulationspumpen igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lintott tack för svar! Men stämmer det verkligen att jag tömmer hela sötvattenssystemet så? Jag lossade en av slangarna (dessutom sitter väldigt högt i systemet) och det kom ut max 2dl kylarvätska. Är det inte bara det som stod i expansionskärlet som tömdes? Borde det inte stå mycket mer kylarvätska i systemet efter vattenpumpen?

 

Någon annan som har någon idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rackarns:

@Lintott tack för svar! Men stämmer det verkligen att jag tömmer hela sötvattenssystemet så? Jag lossade en av slangarna (dessutom sitter väldigt högt i systemet) och det kom ut max 2dl kylarvätska. Är det inte bara det som stod i expansionskärlet som tömdes? Borde det inte stå mycket mer kylarvätska i systemet efter vattenpumpen?

- - -

Jo, det borde komma ut mer.

 

Din motor är en sjövattenkyld modell som kompletterats med färskvattenkylare i efterhand. Då stämmer inga manualer med hur det kan se ut på din motor.

 

På den sjövattenkylda modellen (och förvisso även den med orginalmonterad färskvattenkylning, det är samma motorblock) sitter en avtappningskran nere på sidan av blocket mellan generatorn och startmotorn.

Titta på  https://sbo.sailboatowners.com/downloads/Yanmar-Marine-diesel-engine-2QM20H-3QM30H.pdf  sidan 1-1.1 kranen heter "Cooling water drain cock". Den ska kunna tappa ur allt sjövatten för "vinterförvaring" ur en sjövattenkyld motor så den bör sitta på lägsta punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...