Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alarik

Auktoriserad mekaniker eller ej

Rekommendera Poster

Hur noga är ni med att mekanikern som utför service på er motor är auktoriserad för just ert motormärke?

I mitt fall handlar det om att antingen köra långt med båten och med en lång väntetid på att få jobbet utfört alternativt att lämna den till en välkänd marinmekaniker i min egna hamn som har god erfarenhet av märket, alla delar som krävs och som kan utföra det samma dag det behövs. 
 

Fattar att det har påverkan på garantierna osv men hur mycket ska man slå knut på sig själv för att ”rätt” person gör jobbet om kunskapen finns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har mekanikern diagnosinstrument för din motor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Jorgen01:

Hur gammal är motorn?

Helt ny. Den kommer att lämnas in för genomgång efter inkörningens 20 första timmar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kane:

Har mekanikern diagnosinstrument för din motor?

Oklart men de är verkstaden i en av Sveriges största småbåtshamnar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en verkstad är auktoriserad innebär det oftast att de har tillgång till diagnos-instrument för det märket. Jag skulle aldrig lämna en båt med ny motor till en firma som inte var auktoriserad för då finns risken att garantierna upphör. Många auktoriserade firmor rapporterar också nuförtiden till generalagenten om att de servat den specifika motorn och hur många timmar etc som motorn gått. 
Detta är en av anledningarna till att när jag får frågor om vilket motormärke som är bäst så svarar jag att det beror på hur nära en auktoriserad verkstad finns. 
Men det är ju fritt att chansa!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kräver tillverkaren att du skall lämna den till auktoriserad verkstad för att garantin skall gälla? Det är en viktig fråga.

 

Annars hade jag nog gått på magkänslan. Bara för att en verkstad är auktoriserad så betyder det ju inte att dom per automatik gör ett bättre jobb (dock med undantag för vissa instrument som vissa påpekat)

 

Vad är det för motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hbengtsson:

Kräver tillverkaren att du skall lämna den till auktoriserad verkstad för att garantin skall gälla? Det är en viktig fråga.

 

Annars hade jag nog gått på magkänslan. Bara för att en verkstad är auktoriserad så betyder det ju inte att dom per automatik gör ett bättre jobb (dock med undantag för vissa instrument som vissa påpekat)

 

Vad är det för motor?


Yamaha F70 AETL

Nja, de uttrycker det som att den ska hanteras av en återförsäljare i handboken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt välja en auktoriserad mekaniker på ny motor och under garantitiden även om det innebär lite extra merjobb.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Jag skulle definitivt välja en auktoriserad mekaniker på ny motor och under garantitiden även om det innebär lite extra merjobb.

Japp, en sprillans Yamma 70-hästare är ju inte gratis direkt.

Hade det varit en 2-hästare hade jag nog tänkt annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Alarik:


Yamaha F70 AETL

Nja, de uttrycker det som att den ska hanteras av en återförsäljare i handboken. 

Efter att ha läst det som Kane postade så instämmer jag med övriga. Helt klart auktoriserad. Nu vet jag inte var båten ligger men när jag läser "en av sveriges största småbåtshamnar" så inbillar jag mig att det är i närheten av antingen Göteborg eller Stockholm? Är det så långt till en Yamaha-mek? Förstår givetvis att du undersökt - är bara lite förvånad...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev hbengtsson:

Efter att ha läst det som Kane postade så instämmer jag med övriga. Helt klart auktoriserad. Nu vet jag inte var båten ligger men när jag läser "en av sveriges största småbåtshamnar" så inbillar jag mig att det är i närheten av antingen Göteborg eller Stockholm? Är det så långt till en Yamaha-mek? Förstår givetvis att du undersökt - är bara lite förvånad...


Kan hålla med efter att ha läst @Kane post. 
Den ligger i Göteborg och så gräsligt långt är det inte. Kan ta den till Tjörn eller Marstrand för att lätt hitta någon. Utmaningen ligger i att få tider hos dem och rent av förboka. 
Vill ju boka in servicen nu och att den ska infalla datum x för att då också kunna planera min sommar för när den blir klar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Alarik:


Kan hålla med efter att ha läst @Kane post. 
Den ligger i Göteborg och så gräsligt långt är det inte. Kan ta den till Tjörn eller Marstrand för att lätt hitta någon. Utmaningen ligger i att få tider hos dem och rent av förboka. 
Vill ju boka in servicen nu och att den ska infalla datum x för att då också kunna planera min sommar för när den blir klar. 

OK - har du kollat med Öckerö båtvarv? Om planen är att serva framåt sommaren så tänker jag att du ändå har lite framförhållning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...