Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nettogrossen

Måla insidan av båt.

Rekommendera Poster

Har en maxi 77 och håller på att dra om elektroniken. Vilket har fått mig att kasta ut alla takpaneler osv. 

 

Då dessa är väldigt slitna så funderar jag att lägga färg på innerskrovet istället. 

 

Är det någon som har några tips hur jag skall gå tillväga? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Jag har inte koll på hur det ser ut där du tagit bort inredningsdetaljer, men om det är någorlunda jämnt så lägg på en epoxigrundfärg och sedan en tvåkomponent polyuretanlack så här du något som håller livet ut.

 

Biltema har lack som fått bra omdöme här på MG tidigare och priset är bra.

https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/lackfarger/polyuretanlack-2000041282

Färgen finns tyvärr bara i vitt, off-white och grått.

 

Vanlig lackfärg funkar säkert också, men är ju känsligare för slitage.

Fördelen är väl priset och att det finns flera kulörer att välja mellan.

 

Du får säkert flera svar och ev. också frågor om allt möjligt samt om du har några foton, så det är lika bra att fixa foton direkt, om du har några. 

 

Lycka till!

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att inte måla inuti båten. Enbart färg istället för beklädnad av någon sort medför ökad kondens. Bättre att försöka återanvända panelerna på nåt sätt. Klä om, måla dem eller byt ut. Inget mysigt med fuktiga tak.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Blir att klä om insidan. Nu till nästa fråga, ska måla om den blå delen på fribordet. Antager att det kan vara lönt att spackla inan färgen ska på. Men vilket spackel ska man använda? ska måla med biltema alkydfärg. 

IMG_20210529_185526.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...