Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
McLasse

Elförbrukning vintertid med avfuktare

Rekommendera Poster

Efter lite diskussioner här på forumet beslöt jag mig för att sätta in en luftavfuktare i båten vintertid.

 

Jag har en segelbåt på 35 fot som står på land med 230V indraget.

 

Inne i båten står en sorptionsavfuktare, Woods WDD80 som är inställd att hålla 50% RH. Strömmen till avfuktaren stängs av automatiskt om temperaturen sjunker under 1 grad och sätts på när det blir varmare igen.

 

I gången till förpiken sitter en vanlig fläkt, typ bordsfläkt, för att cirkulera luften inne i båten. Innan jag satte in fläkten var det råare i förpiken och reserv-"torrbollen" (vägsalt i durkslag i hink) samlade vatten.

Fläkten är kopplad till en timer och går en halvtimme två gånger om dagen, 11:00-11:30 och 16:00-16:30. Efter att fläkten sattes in är det torrt även i förpiken. Och hinken under vägsaltet är också torr.

Luftfuktigheten har legat kring 50% hela vintern och så här ser det ut just nu.

 

Screenshot_20210329-131156_6792.thumb.png.8b82f4cc41578db4cf704552f226d7ac.png

 

Jag var till båten den 4:e och den 11:e. För att komma till en varm båt startade jag byggfläkten på morgonen innan jag åkte.

 

Så här ser elförbrukningen ut under mars månad (kWh). De två topparna är för att värma båten när jag var där och fixade. Övriga dagar är förbrukning för avfuktaren och fläkten.

 

Screenshot_20210329-124730_6161.thumb.png.2466843b06b01980e88a2a7db2b40def.png

 

På hösten när båten tas upp låter jag segel, dynor, kläder, flytvästar, böcker osv osv ligga kvar i båten. Dynor lyfts upp på högkant och luckor, lådor och dörrar öppnas. På våren finns allt redan i båten och det är torrt och känns fräscht.

 

Luftavfuktaren har en slang som leds ner under durken så vattnet rinner ut genom den öppna dyvikan, längst ner mot kölsvinet. När avfuktaren startas blir det mängder med liter som rinner ut och då går det givetvis åt lite mer el. Att sedan hålla fuknivån på ett satt värde är inte så energikrävande.

 

Båten är uppkopplad med en mobil router och fläkt, avfuktare, batteriladdare och byggfläkt styrs med Sonoff-prylar.

 

Jag är mycket nöjd med den här lösningen och den är inte speciellt dyr att genomföra, om man skulle vilja göra det.

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har också funderat på avfuktare i båten under vinterhalvåret. Hur får du strömmen till avfuktaren att brytas vid 1 grad?

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kaj1:

Hej,

 

Har också funderat på avfuktare i båten under vinterhalvåret. Hur får du strömmen till avfuktaren att brytas vid 1 grad?

/Kaj


"Strömmen till avfuktaren stängs av automatiskt om temperaturen sjunker under 1 grad och sätts på när det blir varmare igen."
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makapären verkar dra 15,4 kWh/dygn vid kontinuerlig drift. 
https://www.byggmax.se/avfuktare-woods-wdd80-p641900?gclid=EAIaIQobChMIt9X5qPXV7wIV2gWiAx13pQaaEAQYAiABEgLOovD_BwE#913=14801

 

Det är verkligen praktiskt att ha en avfuktare så i båten, men ligger man i en båtklubb bör man kolla vad som gäller. Risken är att om flera kör med avfuktare pallar inte nätet (jag vill minnas att vi har 3x16 A till hela uppläggningsplatsen, vad händer om alla hundra båtar börjar köra med avfuktare?). Har man båten hemma gör man ju precis som man vill, och då kan det helt klart vara värt de hundralapparna den drar i ström tänker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, raol said:


"Strömmen till avfuktaren stängs av automatiskt om temperaturen sjunker under 1 grad och sätts på när det blir varmare igen."
 

Tänkte närmast på hur automatiken fungerar, men jag kanske var otydlig...

/Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kaj1:

Tänkte närmast på hur automatiken fungerar, men jag kanske var otydlig...

/Kaj

Den är väl inbyggd i avfuktaren?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Kaj1:

Hej,

 

Har också funderat på avfuktare i båten under vinterhalvåret. Hur får du strömmen till avfuktaren att brytas vid 1 grad?

/Kaj

Jag använder en sån här för tillfället men den kommer att behövas på annat håll. Därför kommer jag inför nästa vinter koppla avfuktaren via en Sonoff temp- och fuktighetsbrytare, eftersom jag redan har en sådan.

 

24 minuter sedan skrev raol:

Den är väl inbyggd i avfuktaren?
 

Jag tror inte det. Som du märker har jag superkoll på mina grejer. 😇 

Jag valde i alla fall att sätta en tempbrytare på matningen till den. Då kan man även sätta vilka temperaturer man vill för av och på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Makapären verkar dra 15,4 kWh/dygn vid kontinuerlig drift. 
https://www.byggmax.se/avfuktare-woods-wdd80-p641900?gclid=EAIaIQobChMIt9X5qPXV7wIV2gWiAx13pQaaEAQYAiABEgLOovD_BwE#913=14801

 

Det är verkligen praktiskt att ha en avfuktare så i båten, men ligger man i en båtklubb bör man kolla vad som gäller. Risken är att om flera kör med avfuktare pallar inte nätet (jag vill minnas att vi har 3x16 A till hela uppläggningsplatsen, vad händer om alla hundra båtar börjar köra med avfuktare?). Har man båten hemma gör man ju precis som man vill, och då kan det helt klart vara värt de hundralapparna den drar i ström tänker jag. 

Så sant! Man bör nog kolla att det är ok att ha en sådan inkopplad. I vår klubb har vi 300A huvudsäkring. Det är mängder med båthus som alla(?) har luftvärmepump.

De som har el har egen mätare och betalar för elen.

 

Har man möjlighet att ha en luftavfuktare på vintern är det helt klart värt det.

Har man det inte kanske man har möjlighet att använda den innan upptagning och sänka fuktigheten i båten på hösten. Det hjälper mycket under vintern.

Att även köra den nån gång på sommaren gör stor skillnad för miljön ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med siffror! Jag har sedan några år tillbaka också en Woods-fläkt i båten över vintern. Har aldrig blivit av att jag mätt förbrukningen, men det är väldigt torrt och trevligt i båten och jag lämnar numera kvar alla dynor och annat i båten över vintern. Har för mig att min stänger av sig redan vid fem plus dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör vår avfuktare ett par timmar några ggr/dygn, minns inte riktigt hur många.

När det blev kallt i en period slog vi av den.

Har även ett par hinkar med durkslag och sommarvägsalt.

Vi har hittills förbrukat cirka 60 kWh sedan vi tog upp båten och har cirka 65 % RH.

 

Testade även lite kristallkattsand (billigt sätt att köpa silikagell), men vet inte riktigt hur det har funkar eftersom vi har den parallellt med avfuktare och sommarvägsalt.

 

2 timmar sedan skrev Peter_K:

(jag vill minnas att vi har 3x16 A till hela uppläggningsplatsen, vad händer om alla hundra båtar börjar köra med avfuktare?).

Vår avfuktare drar 150 W så hundra båtar blir 15 kW och

3 x 16 A är väl kanske 230V * 3 * 16A *0,9 (cosfi) = ungefär 10 kW.

 

Alla behöver ju inte köra sina torkar samtidigt och kontinuerligt, så det kan nog faktiskt funka även om det är lite på gränsen.

 

Miljömässigt är det kanske dumt att slösa bort el (som är högvärdig energi) på att torka båtar, men om man snålar så blir det ju inte så farligt trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mackey:

Vår avfuktare drar 150 W så hundra båtar blir 15 kW och

3 x 16 A är väl kanske 230V * 3 * 16A *0,9 (cosfi) = ungefär 10 kW.

Ja, det funkar ända tills någon laddar batterier, eller kvällsbelysningen tänds eller så. Vad jag menar är; kolla av vad som gäller i varje klubb. I vår klubb skall t ex nattvakten rycka ur alla sladdarna på uppläggningsplatsen enligt instruktionerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, McLasse said:

Jag använder en sån här för tillfället men den kommer att behövas på annat håll. Därför kommer jag inför nästa vinter koppla avfuktaren via en Sonoff temp- och fuktighetsbrytare, eftersom jag redan har en sådan.

 

 

Tack!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Miljömässigt är det kanske dumt att slösa bort el (som är högvärdig energi) på att torka båtar, men om man snålar så blir det ju inte så farligt trots allt.

Förutsättningarna för en god vintervila ökar markant om man i alla fall kan få ur fukten innan upptagning.

 

Första gången jag satte igång avfuktaren i båten lät jag vattnet samlas i behållaren. Efter att ha tömt den ett antal gånger insåg jag att det enda raka är att koppla in slangen och släppa ut vattnet i avloppet (båten låg fortfarande i sjön då).

Jag hade inte greppat hur mycket vatten som finns bundet i en båt som känns som "det är väl inte speciellt fuktigt i den här båten".

 

Det är den första "grovavfuktningen" på hösten som drar mest energi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev McLasse:

Första gången jag satte igång avfuktaren i båten lät jag vattnet samlas i behållaren. Efter att ha tömt den ett antal gånger insåg jag att det enda raka är att koppla in slangen och släppa ut vattnet i avloppet (båten låg fortfarande i sjön då).

Jag hade inte greppat hur mycket vatten som finns bundet i en båt som känns som "det är väl inte speciellt fuktigt i den här båten".

Jag blev också jätteförvånad över mängden vatten. Minns inte nu, men minns att det var några här på MG som inte trodde på mina uppgifter. Flera tiotals liter har jag för mig det blev.

Det året var extremt, så mycket har det inte blivit senare år. Det var väl kanske ovanligt fuktigt den hösten så att allt i båten blivit ovanligt fuktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Ja, det funkar ända tills någon laddar batterier, eller kvällsbelysningen tänds eller så. Vad jag menar är; kolla av vad som gäller i varje klubb. I vår klubb skall t ex nattvakten rycka ur alla sladdarna på uppläggningsplatsen enligt instruktionerna. 

Det är klart man ska ha godkänt från klubben. Vi betalar vår elförbrukning och om man inte har godkänt av klubben åker kontakten ut...

 

Vår tork går nog max åtta timmar per dygn och då blir snitteffekten för 100 båtar "bara" 5 kW och då räcker det för att ladda batterierna och tända belysningen.

 

Ligger du i närheten av sälstationen?

Längst in i Långgarnsfjärden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mackey:

Vi betalar vår elförbrukning och om man inte har godkänt av klubben åker kontakten ut...

Vår klubb har tagit det ett steg längre. Vi betalar för elen och har man inte godkänt åker man på en nätt liten avgift på 1500:-. Det är givetvis helt rätt, anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev McLasse:

Vår klubb har tagit det ett steg längre. Vi betalar för elen och har man inte godkänt åker man på en nätt liten avgift på 1500:-. Det är givetvis helt rätt, anser jag.

Lite surt om man glömmer bort att dra ur sladden efter en dags båtfix, men man lär sig snabbt.

 

Sedan kan man ju trycka i båtgrannens sladd som straff för att hen dammade ner ens båt vid bortslipning av bottenfärg. 😠

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...