Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ThomasVikhog

DPE skramlar i friläge, men inte i växel

Rekommendera Poster

Behöver råd om drevet: När jag kör på land så hörs ett skramlande ljud i drevet. Men bara i friläge.

Vad kan detta vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagrena i struten alt något lager i drevet, strutlager är väl lättast att börja med.

 

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Här är en tråd om när jag bytte inre och yttre strutlager på mitt 290, inte enligt verkstadshandboken men ändå.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Joel,

Ja det är precis det ljudet jag har - har du blivit av med det? I så fall vad var det som orsakade det?

Jag ser på facebook/volvo penta:

https://www.facebook.com/1408641501/videos/10220702028406452/

att många tror olika saker, men ännu har jag inte hittat någon information som är entydig.

 

Förra året trodde jag också på primäraxeln, men det var det inte. Ej heller knutkorsen.

En del tror att det är svängningsdämparen vid startkransen, men då skulle man säkert hört det inne i maskinrummet (så även för primäraxellagret).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Tack Joel,

Ja det är precis det ljudet jag har - har du blivit av med det? I så fall vad var det som orsakade det?

Jag ser på facebook/volvo penta:

https://www.facebook.com/1408641501/videos/10220702028406452/

att många tror olika saker, men ännu har jag inte hittat någon information som är entydig.

 

Förra året trodde jag också på primäraxeln, men det var det inte. Ej heller knutkorsen.

En del tror att det är svängningsdämparen vid startkransen, men då skulle man säkert hört det inne i maskinrummet (så även för primäraxellagret).

 

Jag skulle satsa på lagringen i struten, eller tryckplattan som sitter mot motorn, men det är tveksamt tycker jag. Lager i strut mest troligt. Men svårt veta framför en data skärm. Eller så har du en lagerskada i övre huset på drevet. Det är i varje fall inga stora pengar att åtgärda, men det brukar inte gå att ha en missionsförsamling i närheten då jag skruvar iaf. 😂

 

image.png.20628d6b860826567c1097b65e8393dd.png

Redigerad av kossor
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack kossor,

På tal om missionsförsamling, jag brukar säga att: Tro är att inte veta...

Lagret i struten glappar 0,1mm vertikalt (ej horisontellt). Tryckplattan borde höras på insidan - men det är tyst.

Det känns som om det vore något med växelväljaren skrapar emot.

Vilka delar i överhuset skulle det kunna vara i din bild ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Behöver råd om drevet: När jag kör på land så hörs ett skramlande ljud i drevet. Men bara i friläge.

Vad kan detta vara?

Friläge.MOV

Jag skulle kolla axialspelet på vertikalaxeln i övre växeln. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Tack kossor,

På tal om missionsförsamling, jag brukar säga att: Tro är att inte veta...

Lagret i struten glappar 0,1mm vertikalt (ej horisontellt). Tryckplattan borde höras på insidan - men det är tyst.

Det känns som om det vore något med växelväljaren skrapar emot.

Vilka delar i överhuset skulle det kunna vara i din bild ovan?

Jag vidhåller lagret i struten, mot motorn. Men som rollen också skriver kolla upp det han anser, jag är ju ingen expert, som Rollen han har den mesta kunskapen eftersom han arbetar med detta. Lagren i ingående axel på drevet är en annan del nr 13-14, men det tror jag inte, var de dåliga hade du kras i oljan på drevet. Kolla upp Rollens tips, annars tror jag på sprängkåpan. Har tyvärr inget mer att hjälpa dig med du bor för långt från mig, och det är inte lätt ge råd över en skärm. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde känna höra att mitt ena lager var slut, kolla filmen.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen hade jag några dåliga rullager på axeln i drevet som förde oväsen också. Syntes på axel att det gått varmt. 

Screenshot_20190528_192136_com.android.gallery3d.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så börja med att kolla att växellänkaget är rätt justerat, provkör. Plocka av drevet, provkör. Kvarstår ljudet är mitt bud inre eller yttre lagring primäraxel. Är ljudet borta, kan det endå vara primäraxellagren, men att det behöver drevet för att fortplantas. Man kan kanske kolla genom att ta en spetsig träpinne och trycka axeln i sidled, när den går på tomgång. Då borde man känna höra det dåliga lagret. Primäraxeln har säkert ett litet hål efter svarvning där man kan trycka. Är allt tyst och fint? Kika på lagren i drevet på axeln jag skickade bild på. Mitt tips om ingen annan har något? 

Redigerad av joelfrodin
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev joelfrodin:

Jag kunde känna höra att mitt ena lager var slut, kolla filmen.

Tack Joel,

Ditt styrbordsdrev verkar till att glappa i rotationsriktning (är det då svängningsdämparen i sprängkåpan?), glappade det även horisontalt/vertikalt?

Provade du om ditt drevljud försvann efter att bytt primäraxellagret, innan du delade och fixade överhusdelarna? Försvann ljudet av detta, eller först när du bytt lagren i överhuset?

 

Jag har som sagt inget missljud i motorrummet, även om jag sätter ett stetoskop mot sprängkåpan. Så primäraxeln och svängningsdämparen kan det inte vara. Det är dessutom inget ljud som kan stamma från ett så litet lager som primärlagret. (min erfarenhet och känsla)

 

Ljudet är lågfrekvent och grovt. Det låter som Kugghjulen (11 i bild ovan) skramlar emot varandra.

Tack för tipset med växellänkaget - Ja, jag ska nog starta igen och känna på växelväljaren, men kan inte tänka mig att jag hamnar i ett mellanläge när jag ligger i friläge - skulle det kunna vara möjligt??

 

Du gick vidare men överhuset - vad fick dig att göra det?

Var det nållagren (40 i bilden ovan) som du bytte? Inga andra?

Det ser komplicerat ut med överhuset, jag tror inte jag ger mig på det - nu tvp veckor innan sjösättning. Var det så svårt som det ser ut i manualen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev kossor:

Lagren i ingående axel på drevet är en annan del nr 13-14, men det tror jag inte, var de dåliga hade du kras i oljan på drevet.

Jag hade drevet av förra vintern (hade samma ljud då, kanske lite mer nu) - lager 13 är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Rollen:

Jag skulle kolla axialspelet på vertikalaxeln i övre växeln. 

Tack Rollen, det är ett riktigt bra tips. Men vad är det som låter och hur fixar man det?

Jag får lite känslan av att den plinsen på vertikal-axeln "nästan" har ingrepp.

Går detta att justera? Eller måste någonting bytas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Tack Joel,

Ditt styrbordsdrev verkar till att glappa i rotationsriktning (är det då svängningsdämparen i sprängkåpan?), glappade det även horisontalt/vertikalt?

Provade du om ditt drevljud försvann efter att bytt primäraxellagret, innan du delade och fixade överhusdelarna? Försvann ljudet av detta, eller först när du bytt lagren i överhuset?

 

Jag har som sagt inget missljud i motorrummet, även om jag sätter ett stetoskop mot sprängkåpan. Så primäraxeln och svängningsdämparen kan det inte vara. Det är dessutom inget ljud som kan stamma från ett så litet lager som primärlagret. (min erfarenhet och känsla)

 

Ljudet är lågfrekvent och grovt. Det låter som Kugghjulen (11 i bild ovan) skramlar emot varandra.

Tack för tipset med växellänkaget - Ja, jag ska nog starta igen och känna på växelväljaren, men kan inte tänka mig att jag hamnar i ett mellanläge när jag ligger i friläge - skulle det kunna vara möjligt??

 

Du gick vidare men överhuset - vad fick dig att göra det?

Var det nållagren (40 i bilden ovan) som du bytte? Inga andra?

Det ser komplicerat ut med överhuset, jag tror inte jag ger mig på det - nu tvp veckor innan sjösättning. Var det så svårt som det ser ut i manualen?

vad menar du med att mitt drev glappar?

 

Jag har fördelen med att ha 2 spisar, så jag satt sb drevet som lät på bb motor, och då följde ljudet med, Sen funderade jag på vad som roterade när det var friläge men inte när växeln var i, och då kom jag fram till lagrena jag bytte, nr 40. sen blev den tyst i drevet. Men vid återmontage så lät det ändå, fast på ett annat sätt och då bytte jag primärlagrena.

 

Mina primäraxellager var sopslut, men det lät ändå inget i maskinrummet, just saying.

 

Svårt och svårt tog väl 4öl ungefär i lugn takt att byta, jag skulle tänka så här det är 2 månader kvar till högsäsong passa på och byt allt som kan tänkas rasa i sommar. Men alla använder vi båten olika.

 

Har du provkört utan drev men med pinne än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev joelfrodin:

vad menar du med att mitt drev glappar?

 

Jag har fördelen med att ha 2 spisar, så jag satt sb drevet som lät på bb motor, och då följde ljudet med, Sen funderade jag på vad som roterade när det var friläge men inte när växeln var i, och då kom jag fram till lagrena jag bytte, nr 40. sen blev den tyst i drevet. Men vid återmontage så lät det ändå, fast på ett annat sätt och då bytte jag primärlagrena.

 

Mina primäraxellager var sopslut, men det lät ändå inget i maskinrummet, just saying.

 

Svårt och svårt tog väl 4öl ungefär i lugn takt att byta, jag skulle tänka så här det är 2 månader kvar till högsäsong passa på och byt allt som kan tänkas rasa i sommar. Men alla använder vi båten olika.

 

Har du provkört utan drev men med pinne än?

Hej Joel och tack igen för värdefull information. Jag är djupt imponerad över att du fixade att byta nållagren på vertikala axeln i överhuset - jag vågar mig inte på denna övning.

 

Jo i filmen där du drar/vrider i primäraxeln, så är det tyst på babordsmotorn, men på styrbordssidan glappar något med ett metalliskt ljud - det ser ut som du vrider primäraxeln när ljudet kommer - som om det är ett glapp i rotationsriktningen. Vad det det?

Min primäraxel glappar ytterst lite (typ 0,1mm) vertikalt, inte horisontalt ej heller i rotations eller axialriktning.

Tack för info om avsaknad av ljud trots primäraxellager som behövde bytas.

 

Jag hade drevet av förra året, med samma ljud (alltså bara i friläge). Utan drev blir det inget ljud alls, inte heller när jag pressade primäraxeln så som du gjorde.

 

Idag kollade jag oljan i drevet genom att tappa ut två matskedar. Ingen metall alls, inte heller på magneten i skruven. Oljan är fin, men längst ner (det som kom ut först) var kletig svart, jag antar fett från lager. Oljemätskruven visar rätt mängd och färg.

 

Imorgon ska jag köra i drevsäcken igen, utan växelvajern kopplad - så jag kan växla ute vid drevet och lyssna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Hej Joel och tack igen för värdefull information. Jag är djupt imponerad över att du fixade att byta nållagren på vertikala axeln i överhuset - jag vågar mig inte på denna övning.

 

Jo i filmen där du drar/vrider i primäraxeln, så är det tyst på babordsmotorn, men på styrbordssidan glappar något med ett metalliskt ljud - det ser ut som du vrider primäraxeln när ljudet kommer - som om det är ett glapp i rotationsriktningen. Vad det det?

Min primäraxel glappar ytterst lite (typ 0,1mm) vertikalt, inte horisontalt ej heller i rotations eller axialriktning.

Tack för info om avsaknad av ljud trots primäraxellager som behövde bytas.

 

Jag hade drevet av förra året, med samma ljud (alltså bara i friläge). Utan drev blir det inget ljud alls, inte heller när jag pressade primäraxeln så som du gjorde.

 

Idag kollade jag oljan i drevet genom att tappa ut två matskedar. Ingen metall alls, inte heller på magneten i skruven. Oljan är fin, men längst ner (det som kom ut först) var kletig svart, jag antar fett från lager. Oljemätskruven visar rätt mängd och färg.

 

Imorgon ska jag köra i drevsäcken igen, utan växelvajern kopplad - så jag kan växla ute vid drevet och lyssna.

Har du kollat att du har ett spel i växelföraren? länkarmssystemet ska ha ett spel så inte vajer eller växelförare spänner.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-29 vid 19:53 skrev Rollen:

Jag skulle kolla axialspelet på vertikalaxeln i övre växeln. 

Som jag förstår manualen för DPE sitter den vertikala axeln (35) inspänd axialt med shims. Stämmer det - har då ett shims gått sönder, eller slits de av rotationen?

 

Eftersom det skramlar bara i friläge så borde det egentligen vara entydigt vad som är felaktigt. Men jag lyckas inte förstå från manualen hur det övre (backen) respektive det det undre (framåt) kugghjulet går i ingrepp med den snedvridna splinsen i vertikala axeln, när växelmedbringaren trycker mot glidhylsan. Jag förstår inte i vilken riktning glidhylsan rör sig.

 

16 dagar till sjösättning, så jag vågar inte göra något själv. Det blir till att söka upp en VP service expert i området. Men det är hopplöst dessa 16 dagar, så det blir väl att sjösätta och låta bli att ligga i friläge mer ett absolut minimum.

 

Är det risk för ras, ska man ta den till ett varv direkt?

DP290.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev kossor:

Har du kollat att du har ett spel i växelföraren? länkarmssystemet ska ha ett spel så inte vajer eller växelförare spänner.

Tack kossor,

Jag ska kolla detta imorgon när jag kör drevsäck utan kåpan över växelväljaren. Tänkte att jag kunde prova lite hur det låter när jag vrider växelväljaren direkt ute på drevet med motorn igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Som jag förstår manualen för DPE sitter den vertikala axeln (35) inspänd axialt med shims. Stämmer det - har då ett shims gått sönder, eller slits de av rotationen?

 

Eftersom det skramlar bara i friläge så borde det egentligen vara entydigt vad som är felaktigt. Men jag lyckas inte förstå från manualen hur det övre (backen) respektive det det undre (framåt) kugghjulet går i ingrepp med den snedvridna splinsen i vertikala axeln, när växelmedbringaren trycker mot glidhylsan. Jag förstår inte i vilken riktning glidhylsan rör sig.

 

16 dagar till sjösättning, så jag vågar inte göra något själv. Det blir till att söka upp en VP service expert i området. Men det är hopplöst dessa 16 dagar, så det blir väl att sjösätta och låta bli att ligga i friläge mer ett absolut minimum.

 

Är det risk för ras, ska man ta den till ett varv direkt?

DP290.jpg

Jag tror inte på det, du skulle ha grus i oljan då. Och du lär packa om drevet om du öppnar det samt prov trycka. Så du lär lämna in det. Om nu felet sitter i drevet vill säga. Och det är jag inte så säker på. Kolla att du har glapp i länkaget vid växelföraren så det ej spänner där. Sen tror jag iallafall att felet sitter i sprängkåpan men du vet även solen har sina fel. 😂

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Tack Rollen, det är ett riktigt bra tips. Men vad är det som låter och hur fixar man det?

Jag får lite känslan av att den plinsen på vertikal-axeln "nästan" har ingrepp.

Går detta att justera? Eller måste någonting bytas?

Min kompis hade ett sånt ljud från sitt DPE och han bytte först lagret till primäraxeln samt knutar och då blev det lite bättre. Sen lämnade han in drevet och då fann man att lagren på "ingående axeln" dubbellagerboxen var kass trots att vi knappt kunde känna något.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Makro, kossor, Joel,

Tackar för alla tips och råd - mycket värdefullt!

Nu körde jag i drevsäck igen och lyssnade med ett tekniskt stetoskop.

Ljudet är inte ett skrapande lager, men möjligen en axel med ett litet kast.

Ljudet är högst i struten, högre än ute på överdelen.

Så just nu mest troligt att det är primäraxellagret (som förra vintern glappade 0,1 mm vertikalt, se film från förra året) eller svängningsdämparen.

Hur illa är det att köra med ett strutlager som glappar lite?

Vad kan vara fel på svängningsdämparen, en fjäder av - hur illa är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Makro, kossor, Joel,

Tackar för alla tips och råd - mycket värdefullt!

Nu körde jag i drevsäck igen och lyssnade med ett tekniskt stetoskop.

Ljudet är inte ett skrapande lager, men möjligen en axel med ett litet kast.

Ljudet är högst i struten, högre än ute på överdelen.

Så just nu mest troligt att det är primäraxellagret (som förra vintern glappade 0,1 mm vertikalt, se film från förra året) eller svängningsdämparen.

Hur illa är det att köra med ett strutlager som glappar lite?

Vad kan vara fel på svängningsdämparen, en fjäder av - hur illa är det?

IMG_2485.MOV

1 . Köra med havererat stödlager i struten kan leda till strutänden gör sönder och du kommer bränna axeln. Har du otur kan du slå sönder strutens avslut den del som knutbälgen tätar emot och då finns risk att båten sjunker.

 

2 . Svängningsdämparen tror jag inte på, kan ha fel det har jag ofta, men jag tror det är lagret som sitter närmast motorn, alltså inre delen av struten. Lagerljud har en otrolig förmåga att fortplanta sig, och det kan vara som en läcka där det är blött läcker det inte. Därför glappar ditt yttre lager och när du belastar det så går axeln jämnare och då försvinner ljudet.

 

3 . Nästa är lagerboxen på drevet lager nr 13-14, men då skulle du med största sannolikhet ha glims i oljan och oljan efter din beskrivning ser ut som den ska se ut.

 

4 . Hoppas du förstår att det är närmast omöjligt att veta var felet sitter om man inte är på plats och lyssnar samt plockar ner sakerna. Blir ju antaganden , antaganden som ibland kan visa sig vara fel. Sen har man varit med om en del samt skruvat en hel del, så då blir det att man tänker rent instinktivt på ljud och vibrationer man själv varit med om. Lycka nu till, men se till att hitta felet innan sjösättning kör du vidare finns risk för större haveri, och då kostar det mycket pengar i onödan. Hade jag bott närmre hade jag gärna hjälpt dig. // P

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack kossor!

Jag kände på lager 13-14 förra våren när drevet var av - det känns bra när man roterar för hand.

Körde ytterligare en gång med drevsäcken ikväll. Ökar man motorvarvet från tomgång 650 till 1000 rpm så minskar skramlet märkbart.

I mitt DPE drev finns bara det yttre strut-lagret/primäraxellagret. Vad jag sett i forumet här, bl.a. från Joel så behövs det ett speciellt verktyg för att dra ut detta lager. Den lokala VP firman (JF Marin i Limhamn) vill inte låna ut. Jag ska kolla om jag kan få någon att komma och byta här, men det ser inte lovande ut. Så här års är alla fullbokade.

Jag får nog köra denna sommaren så här, även om man blir lite nervös...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

Tack kossor!

Jag kände på lager 13-14 förra våren när drevet var av - det känns bra när man roterar för hand.

Körde ytterligare en gång med drevsäcken ikväll. Ökar man motorvarvet från tomgång 650 till 1000 rpm så minskar skramlet märkbart.

I mitt DPE drev finns bara det yttre strut-lagret/primäraxellagret. Vad jag sett i forumet här, bl.a. från Joel så behövs det ett speciellt verktyg för att dra ut detta lager. Den lokala VP firman (JF Marin i Limhamn) vill inte låna ut. Jag ska kolla om jag kan få någon att komma och byta här, men det ser inte lovande ut. Så här års är alla fullbokade.

Jag får nog köra denna sommaren så här, även om man blir lite nervös...

Nja det undrar jag, det var de tidiga 290 som hade ett lager en kort period, sedan gick de tillbaka till två lager då det ej höll. Sedan har de tydligen gått tillbaka till ett lager igen. Hade du inte en kad i din båt årsmodell? Tämligen säker på att det sitter två lager på utgående axel från motorn. Beroende på årsmodell. Och du som ligger i saltet, har det varit läckage i bälgen någon gång, så mår det främre lagret inte så bra efter en tid.

 

image.png.170e7f78a2aba6805a2ef67249a75f03.png

 

 

 

Volvo Penta Sprängskiss Svänghjulskåpa och primäraxel

 

image.png.74d580a5e3f4f1bce1fc010abd031da0.png

 

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Joel,

Tack kossor,

Jaha, då blev det kanske komplicerat, för motor och drev är olika gamla:

Motorn är en KAD42P-A (869049 No: 2204209944    Drivlina  VPH1 686459 Tillverkningsdatum  1995-02-07)

Drevet är: DP-E 1.78 (No: 4111575738 TYP: 3968724 Produktbeteckning TSK DP-E TS2-A-AQ-28 Tillverkningsdatum 1997-09-26). Detta står på skölden på insidan.

Hur kan man veta om man har en eller två lager i struten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det verkar som KAD42A var den sista med 2 lager.

KAD42B, P-A, 43, 44 och 300 har alla bara ett strutlager.

Kanske är det därför som ett spel i detta lager ger mycket väsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...