Jump to content
Friday 16 April 2021
Hiort

Evinrude 60hk knackar vid belastning, går på en cylinder?

Recommended Posts

Hej båtfolket! 
 

Jag har en Ockelbo med en evinrude 60hk 

(1983?) som sitter på. 2 cylindrig.
Den är körd på både på land och i sjön, problemet som uppstår är att den hackar till vid gaspådrag, vid belastning (endast i sjön) på land går den fint och snurrar på som tusan. 
men just vid belastning så hackar den vid ungefär 1500-2000 varv (osäker på exakt varvtal) 

hackningarna kommer mer frekvent ju mer gas den går. 
Kan den gå på en cylinder endast och försöker tända nummer 2? 
har rengjort och slipat ärgade kontakter på båda tändspolar, de visar samma Ohm också.

se video nedan. 
 

https://youtube.com/shorts/rwlpSGehteE

 

behöver lite hjälp och tips på eventuella fel och symptom.

tack! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle kolla bränslematningen. Filter, bränslepump, förgasare. På land och utan belastning räcker bränslet till för fullvarv men vid belastning krävs det mer bränsle. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Gjorde ett konptest igår och fick det till 9.0 (cyl 1) samt 8,9 (cyl 2) 

stannade direkt när jag tog ur tändhatt 1 men gick en kort stund när jag tog av tändhatt 2. 
nästa steg blir att demontera och rengöra förgasaren antar jag. 
se till att bränslet flödar på. 

Edited by Hiort

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det en eller två förgasare? Är det bara en så bör den väl bete sig lika för båda cylindrar? Dvs är förgasaren ”dålig” bör ju båda cylindrar gå dåligt. Annars är det ju en bra ställe att börja. Jag slipade sätet för nålen med en öronpetare och lite kopparpasta. Blev som nytt och gick kanon!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

Är det en eller två förgasare? Är det bara en så bör den väl bete sig lika för båda cylindrar? Dvs är förgasaren ”dålig” bör ju båda cylindrar gå dåligt. Annars är det ju en bra ställe att börja. Jag slipade sätet för nålen med en öronpetare och lite kopparpasta. Blev som nytt och gick kanon!

Det är 2 förgasare på denna. 
Får lossa dessa och kolla ifall de ser fräscha ut! :) tack för svar! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Hiort:

Det är 2 förgasare på denna. 
Får lossa dessa och kolla ifall de ser fräscha ut! :) tack för svar! 

Börja med bränslesilar och filter. Brukar sitta lättare åtkomligt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kollat filter och silar nu, inget som ser konstigt ut. 
plockade ner förgasare igår och skruvade bort att som gick, blåst rent och tvättat. 
Har även testat nu och den går på båda cylindrar utan problem.. 

kan det vara elfel? 
skadade kuggar i växelhus?.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då får kolla elsystem, motorn är ju 40 år gammal ! Jag vet inte exakt hur just din Evinrude ser ut, men om någon av dessa delar finns så kan vara värt att kolla:
- tändkablarna (överslag)
- tändstiften
- rotor och fördelarlock (om de finns)
- brytarspetsar (om de finns)
- tändspolen
- jordning av tänddelarna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låter som sliten clutch dog i växelhuset...

 

Fenomenet är att den tappar drivningen kort, vilket ger rycket och ”hickan”.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan  att starta motorn med avlyft kåpa och duscha med en blomsterspruta på

tändkablar och andra eldetaljer. Då bör ett elfel avslöja sig i form av taskig motorgång.

Annars kan du  lyssna på motorn utan motorkåpa och "vässa öronen" och lyssna efter knäppningar, ljud som låter lite som om  man knäpper naglar mot varandra (tummen och långfingret). Hör du något liknande kan det vara överslag i tändkalar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Här är en video på fenomenet...

 

Motorn på videon fick en ny clutch dog och framdrev om jag såg rätt.

 

 

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy