Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
cyberwiz

Finns det låsvajer som är godkänd?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

En bryggkollega har låst fast sin båt med vad jag tror är en sån här https://www.biltema.se/bat/dacksutrustning/las/lasvajer-2000035994

 

Snyggt, smidigt men inte alls godkänt enligt försäkringsbolagen tror jag.

 

Men jag blir avundsjuk. Särskilt eftersom mitt nuvarande redan väl tunga härke helst skulle ha varit en halvmeter till för att räcka till utan krångel (jag har typ en sån här https://www.watski.se/Ktting-Abus-Klass-3-9KS-25M-112AL)

 

Finns det något lättare alternativ som fortfarande är godkänd klass 3? Jag hittar inget.

Redigerad av cyberwiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad det ska spela för roll? Allt på marknaden kan "öppnas" med en batteridriven vinkelslip på nolltid. Så eftersom man inte kan förhindra proffstjuvarna, så handlar det bara om att stoppa nån som vill "låna" en båt en solig dag, stärkt av lite höggradigt innanför västen. Såna har nog inte några verktyg med sig, utan tar bara nästa olåsta båt i stället. Och då duger nog nästan vad som helst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Helt sant, och jag har inga illusioner om att nuvarande kedja skulle vara nåt vidare skydd, men försäkringsbolagen bryr sig väl fortfarande?

 

Kanske värt att nämna att min båt befinner sig i Mälaren och här stjäls allt som inte är fastlåst inom fem minuter (av båtpiraterna och/eller ligorna som jag förstått det), så några olåsta båtar bredvid är det inte tal om :)

Redigerad av cyberwiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns inga klass 3 vajrar vad jag vet.

 

38 minuter sedan skrev raol:

Allt på marknaden kan "öppnas" med en batteridriven vinkelslip på nolltid.

Ja, tyvärr stämmer detta.

Det var väl tidningen Båtliv som testade för några år sedan och det bästa skyddet klarade sig i knappt 20 sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan kanske tänkas att många kättingar parallellt skulle kunna vara en metod för att avskräcka. Det tar ju ändå en viss tid för varje. 10 mot 20 sekunder för en kätting är ingen större skillnad, men skulle man ha tio 10-sekundare, så handlar det helt plötsligt om hundra sekunder.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev raol:

Det kan kanske tänkas att många kättingar parallellt skulle kunna vara en metod för att avskräcka. Det tar ju ändå en viss tid för varje. 10 mot 20 sekunder för en kätting är ingen större skillnad, men skulle man ha tio 10-sekundare, så handlar det helt plötsligt om hundra sekunder.

 

Nackdelen är väl att det tar en halvtimme extra varje gång man skall använda båten om man har tio låskättingar? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Nackdelen är väl att det tar en halvtimme extra varje gång man skall använda båten om man har tio låskättingar? 

Ingen aning. Jag har aldrig låst fast nåt med kätting. Men rimligtvis borde det ta ungefär tio gånger så lång tid som för en.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Ingen aning. Jag har aldrig låst fast nåt med kätting. Men rimligtvis borde det ta ungefär tio gånger så lång tid som för en.

 

Jo. Men eftersom frågan gällde önskemål om en smidigare hantering av låsningen än med en kätting, tänker jag att tio gånger fler låsanordningarar inte löser den biten.

🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo. Men eftersom frågan gällde önskemål om en smidigare hantering av låsningen än med en kätting, tänker jag att tio gånger fler låsanordningarar inte löser den biten.

🙂

Ja, där har du en poäng...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Flera kedjor är faktiskt något jag sett rekommenderas.

Kanske inte tio, men en eller två till som sitter så att det är lite svårare arbetsförhållanden än att stå på bryggan och köra vinkelkapen.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...