Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hagman1000

Galvaniska strömmar

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag köpte en båt i somras och allting fungerade som det ska. Däremot när jag tog upp båten så fick jag stötar av propellern när jag jag hade den ena handen i backen. Det visade sig att den tidigare ägaren hade klippt jordkabeln ifrån sladden.

Skulle det finnas någon chans att motorn ska ha börjat rosta på insidan även fast den inte är rostiga på utsidan. Är nämligen lite orolig. Vill nämligen inte ta ut båda motorerna för att tidigare ägaren har klantat sig. 
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hagman1000:

Tjena!

 

Jag köpte en båt i somras och allting fungerade som det ska. Däremot när jag tog upp båten så fick jag stötar av propellern när jag jag hade den ena handen i backen. Det visade sig att den tidigare ägaren hade klippt jordkabeln ifrån sladden.

Skulle det finnas någon chans att motorn ska ha börjat rosta på insidan även fast den inte är rostiga på utsidan. Är nämligen lite orolig. Vill nämligen inte ta ut båda motorerna för att tidigare ägaren har klantat sig.

Om du får stötar från metalldelar så är det något fel på starkströmsinstallationen i din båt. Skyddsjorden finns till för att skydda mot elstötar när det uppstår elfel. En korrekt installation ska inte innehålla sådana elfel att du får stötar.

 

Galvanisk korrosion uppstår på yttre metalldelar när/om skyddsjorden i bryggkontakten avviker från noll i spänning. För att undvika sådan korrosion (den kan t.ex. förstöra drevet) så finns det en elstandard för att separera inkommande skyddsjord från skyddsjorden i båtens 240V-system. Om installationen enligt denna standard är korrekt utförd så är elsäkerheten lika hög som i en "vanlig elinstallation". Enligt standarden så ska det finnas ett jordbleck vid elcentralen där båtens skyddsjord ska återinkopplas till landströmsintaget när båten torrsätts (då fungerar ju inte jordningen från den metallplatta som ska sitta under båten och jorda mot vattnet).

 

Du ska snarast kontrollera vid din inkommande elcentral om det finns ett jordbleck att koppla samman skyddsjorden med (Det ska finna skylt om funktionen för skyddsblecket. Skyddsblecket är en plåtbit som skruvas på plats med två polskruvar.) samt att det finns en tvåpolig jordfelsbrytare/personskyddsautomat i elcentralen. Om det inte finns jordbleck och jfb så ska du inte ansluta landström förrän en elektriker sett över ditt elsystem.

 

Du bör låta en elektriker se över varför du får elstötar från metalldelar. Det är troligen någon komponent som det blivit kortslutning i. Leta t.ex. vid batteriladdare och varmvattenberedare, eller om någon kabel blivit skadad i isoleringen.

 

Standarden för hur en installation med bruten skyddsjord ska vara utförd finns på SXK hemsida under Tekniska kommitten. Rätt utförd är det en säker och trygg åtgärd.

 

Galvanisk korrosion av ovan beskriven art påverkar inte delar inne i motorn.

 

Redigerad av Lintott
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev Hagman1000:

Tjena!

 

Jag köpte en båt i somras och allting fungerade som det ska. Däremot när jag tog upp båten så fick jag stötar av propellern när jag jag hade den ena handen i backen. Det visade sig att den tidigare ägaren hade klippt jordkabeln ifrån sladden.

Skulle det finnas någon chans att motorn ska ha börjat rosta på insidan även fast den inte är rostiga på utsidan. Är nämligen lite orolig. Vill nämligen inte ta ut båda motorerna för att tidigare ägaren har klantat sig. 
 

Detta var ingen galvanisk ström i den bemärkelse vi använder det ordet ombord, det du råkade ut för, det var en potentiellt farlig läckström, som egentligen skulle gått i retur genom skyddsjorden om nu inte den var avklippt.

 

Byt ut kabeln med den avklippta skyddsjorden, så får det inte vara.

Det är bättre att du oroar dig över din och din besättnings säkerhet och hälsa, än om motorerna.

Installera en jordfelsbrytare, eller helst en känsligare "personskyddsautomat" i ditt landströmsystem. Om du hade haft en sådan hade den löst ut när du höll i propellern och i marken samtidigt, men snabbare än du hann känna stöten. Om du varit känslig för hjärtflimmer, eller haft pacemaker vet man inte hur det kunde slutat, ja kanske med en enkelresa med Fonus färgglada fordon (om man nu gillar gråmetallic) 💀.

Om du inte själv är kunnig inom detta område, låter du en auktoriserad elektriker fixa det, som även samtidigt tittar över och mäter upp din landströmsinstallation.🔌

 

Beroende på hur långa tider du legat med landströmmen kopplad då båten låg i sjön, kan det ju uppkommit skador på metalldelar under vattenlinjen, det kan dessvärre även vara så att det kan ha uppkommit skador på närliggande båtar, om man har otur.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara reda ut några begrepp:

Galvanisk korrosion/ström = den som uppstår beroende på olika metallers position på "spänningsstegen" (olika "ädelhet").

Elektrolytisk korrosion/ström = den som uppstår beroende på forcerad ström genom metallerna p.g.a. olika jordpotential o.s.v. Alltså genom yttre spänning/ström.

 

Men som redan påpekats ovan är det du har snarare ett potentiellt livsfarligt elfel i båten. Jag hade varit mer orolig för att få byta ut besättningen än motorerna.

 

Med tanke på vad tidigare ägare gjort bör du få starkströmselen kontrollerad snarast, innan den kopplas in igen. Det faktum att du - med avklippt skyddsledare - har "levande" yttre metalldelar som t ex propellern tyder på att det är något fel någonstans. Att återinkoppla skyddsledaren är bara konstgjord andning - du har ett fel i din elanläggning.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för apparater kopplade till landströmmen vid det tillfället som du fick en stöt?

Batteriladdare?

VV-berdare?

Elverktyg?

Värmefläkt?

Det kan ju vara ett isolatonsfel i någon av det som var inkopplat, det kan ju även vara ett fel i själva landströmsknstallationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symtomen att du kan känna högspänning på motordelar antyder att du har något fel på ditt högspänningssystem.

Normalt sett vill man inte har gemensam 240V-jord med motorjord. Den delen av "motorn" där man kan ha oavsiktligt kontakt mellan jordarna skulle vara varmvattenberedaren.

 

Du har nog en del att kolla upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

El är svårt och farligt om man inte kan med och är händig. Skulle tro att tidigare ägare har klippt jordkabel till landströmsuttaget (?) för att jordfelsbrytaren i den anläggning som båten ansluts till löser ut annars. Istället för att åtgärda felet så har han gjort så.

 

Mitt råd är ta hjälp, om du känner dig osäker.

 

Annars så är mitt råd. Utrusta dig med en voltmeter. Kolla spänningen mellan propellern och något annat  typ lyktstolpe eller båtvagga(För skojs skull).

 

dra ur landströmmen, åtgärda den klippta kablen på en fackmässigt sätt.

 

Dra ut allt som har med 230v att göra, kan vara lite klurigt då det troligtvis är kopplat på plint på några ställen. (Ta då kort så du kommer ihåg hur det var kopplat!)

 

Sen är det bara att börja med grej för grej till jordfelsbrytaren i den anläggning du ansluter dig till löser ut, då har du kommit fram till den grej som det är isolationsfel i.

 

Alternativt så är det felkopplat på något ställe, att man har dragit ihop nollan och jord typ.  Men som sagt detta kräver att man vet vad man gör,  annars får du hitta någon som vet vad de gör :)

Redigerad av joelfrodin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, olika metaller och något ledande emellan som elektronerna kan vandra i är ju även grundprincipen för ett batteri - ett galvaniskt element.

Inte att sammanblanda med TS strömmar och spänningar, som lär ha sitt ursprung från helt andra ställen än metallernas potentialskillnad....

 

bild.png.26bd97ff9a1ef8eb9849cfb390ce9a2b.png

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Detta var ingen galvanisk ström i den bemärkelse vi använder det ordet ombord, det du råkade ut för, det var en potentiellt farlig läckström, som egentligen skulle gått i retur genom skyddsjorden om nu inte den var avklippt.

 

Byt ut kabeln med den avklippta skyddsjorden, så får det inte vara.

Det är bättre att du oroar dig över din och din besättnings säkerhet och hälsa, än om motorerna.

Installera en jordfelsbrytare, eller helst en känsligare "personskyddsautomat" i ditt landströmsystem. Om du hade haft en sådan hade den löst ut när du höll i propellern och i marken samtidigt, men snabbare än du hann känna stöten. Om du varit känslig för hjärtflimmer, eller haft pacemaker vet man inte hur det kunde slutat, ja kanske med en enkelresa med Fonus färgglada fordon (om man nu gillar gråmetallic) 💀.

Om du inte själv är kunnig inom detta område, låter du en auktoriserad elektriker fixa det, som även samtidigt tittar över och mäter upp din landströmsinstallation.🔌

 

Beroende på hur långa tider du legat med landströmmen kopplad då båten låg i sjön, kan det ju uppkommit skador på metalldelar under vattenlinjen, det kan dessvärre även vara så att det kan ha uppkommit skador på närliggande båtar, om man har otur.

På vilket sätt är en personskyddsautomat känsligare än en jordfelsbrytare?

Redigerad av Propellerlelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en försynt fråga eftersom TS tydligen hade en spänningssatt propelleraxel.

Inte är det väl normalt att koppla ihop 230V jord med batteriminus?

 

Eller anses det finnas risk i att man vid t.ex. vid apparatfel så man får fasen på höljet och tar i detta samtidigt med något som har kontakt till vattnet, som t.ex. motorn? (pratar nu om plast- eller träbåtar) Om jag inte minns fel leder inte vatten ström alls så bra att sjön eller havet skulle utgöra någon större fara. Saltvatten leder väl iofs lite bättre än sötvatten.

 

Jag har nog tänkt att en ojordad miljö är ok i en båt. I alla fall om man tillverkar sin egen 230V från inverter. Hur det blir med landström har jag aldrig fördjupat mig i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Propellerlelle:

På vilket sätt är en personskyddsautomat känsligare än en jordfelsbrytare?

En jordfelsbrytare skyddar mot läckströmmar

 

En personskyddsautomat är en kombination av JFB och säkring. Den skyddar mot läckströmmar och för hög strömstyrka. Den kan t.ex. vara klassad för 10A precis som en dvärgbrytare.

 

Båda komponenterna kan ha olika känslighet för vid vilken strömstyrka de utlöser för läckström.

En JFB har ingen "högsta strömstyrka" som den utlöser för.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Personskyddsautomat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Jo, olika metaller och något ledande emellan som elektronerna kan vandra i är ju även grundprincipen för ett batteri - ett galvaniskt element.

Inte att sammanblanda med TS strömmar och spänningar, som lär ha sitt ursprung från helt andra ställen än metallernas potentialskillnad....

 

bild.png.26bd97ff9a1ef8eb9849cfb390ce9a2b.png

 

Gillar idén med seriekopplade citroner 🙂

Undrar om 100 seriekopplade citroner är livsfarliga...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Zwen:

Bara en försynt fråga eftersom TS tydligen hade en spänningssatt propelleraxel.

Inte är det väl normalt att koppla ihop 230V jord med batteriminus?

Nej.

Kan man undvika det skall det göras in i det längsta (och lite till)

 

12 timmar sedan skrev Zwen:

Eller anses det finnas risk i att man vid t.ex. vid apparatfel så man får fasen på höljet och tar i detta samtidigt med något som har kontakt till vattnet, som t.ex. motorn? (pratar nu om plast- eller träbåtar) Om jag inte minns fel leder inte vatten ström alls så bra att sjön eller havet skulle utgöra någon större fara. Saltvatten leder väl iofs lite bättre än sötvatten.

Vid apparatfel och med korrekt ansluten landströmsskyddsjord så skall antingen säkringen gå och/eller JFB lösa. Det har inget med att ansluta skyddsjorden till batteriminus att göra.

 

I ditt exempel har du en apparat med metallhölje som får fasen på höljet. Redan då skulle säkringen gått, då metallhöljen på apparater som detta kan hända på (=ej dubbelisolerade) skall vara skyddsjordade. Eftersom skyddsjorden är förbunden med nollan i landcentral (eller längre bort) så blir det tvärkortis.

 

Saknas skyddsjordanslutning i alla fall är det "jordfel" på apparaten (därav namnet på JFB) men då löser JFB då man tar i höljet.

 

Det är höga spänningar vi talar om, så att få de mA som behövs för att få en JFB att lösa ut (eller för att dö) behöver inte ledningsförmågan vara stor alls. Vi talar om tiotals kOhm, och det har du redan i en träbåt. Med det resistanskravet så leder redan sötvatten riktigt bra (om det inte är destillerat 😛) och saltvatten är då rena motorvägen i sammanhanget.

 

230V via egen inverter, isolationstrafo o.s.v. har normalt ingen kopplingsväg till "jord", dvs vattnet, och är därför en helt annan sak.

 

Summering:

- Batteriminus har inte med skyddsjorden för 230V att göra

- Se till att ha jorden relaterad till landströmmen rätt installerad/kopplad

- Ha JFB i centralen på båten

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...