Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
GullringenSwe

Gullringen cabin motor och drev?

Rekommendera Poster

Hejsan! Söker runt efter info. 

Så tänkte höra, jag har precis skaffat min första båt.
En Gullringen cabin. Och har setat volvo penta i den men akterspegeln är rutten å Motor å drev finns ej. Jag ska fixa iordning den nu och montera i original elr nå diesel. Mest sugen på en Bmw diesel. Går det? 
Vad behöver jag? 
Finns de billigare alternativ och diesel möjligheter?

Stora frågan är vad jag ska hitta för drev och vart?

Mvh Tobbe

IMG_20210324_190309_077.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte övervägt att laga backspegeln och hänga på en utombordare..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Peter_K:

Du har inte övervägt att laga backspegeln och hänga på en utombordare..?

Jo den ska lagas. Jo tänkt på de men vill ha bra ljud i med bas och nån sa att de var bättre med inombordare då för laddning. 

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev GullringenSwe:

Jo den ska lagas. Jo tänkt på de men vill ha bra ljud i med bas och nån sa att de var bättre med inombordare då för laddning. 

Jo... men inte för att vara sådan, men... en komplett Gullringen kostar inte så många kronor, så det blir snabbt dyrare att fixa än att köpa en komplett båt med fungerande motor, så tänk billig lösning. 

 

Solpaneler är billiga och laddar även när motorn står still. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog säga att det nästan blir dyrare med att hänga på en äldre utombordare. 

Behövs i alla fall någonstans mellan 50-80 kusar, vad kostar en sådan + bracket och reglagebox? 

Tror inte man kommer under 35 papp totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Jo... men inte för att vara sådan, men... en komplett Gullringen kostar inte så många kronor, så det blir snabbt dyrare att fixa än att köpa en komplett båt med fungerande motor, så tänk billig lösning. 

 

Solpaneler är billiga och laddar även när motorn står still. 

Jag har tänkt lägga max 10-15k. Aa såg en båt ute nyss för 25k. Men begagnat värdet är ju 45k. 

 

Vart kan man hitta delar till båten? Som motor delar och inredning t.e.x

 

Och kanske är nån som säljer 100 drev elr 250

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev GullringenSwe:

Jag har tänkt lägga max 10-15k. Aa såg en båt ute nyss för 25k. Men begagnat värdet är ju 45k. 

 

Vart kan man hitta delar till båten? Som motor delar och inredning t.e.x

 

Och kanske är nån som säljer 100 drev elr 250

Och solpaneler har jag hört är hyffsat bra. Men jag ska ha ganska bra ljud. Hur funkar det med solpaneler? Känns inte som de ska räcka 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev GullringenSwe:

Men jag ska ha ganska bra ljud.

Inte i Stockholms skärgård hoppas jag......

Hur mycket effekt skall du ha i systemet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejnej. Bor i Dalarna. 

Tänkte ett steg för ett gäng högtalare sen ett steg för 1-2 baslådor. 

Ska låta fint och inte skallra sönder hela båten. Blir väl några kalla i Sommar förhoppningsvis men mest fiske å sova på den härliga sjön 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev GullringenSwe:

Aa såg en båt ute nyss för 25k. Men begagnat värdet är ju 45k. 

Hur då, menar du?

Vad bestämmer begagnatvärdet, om inte försäljningspriserna..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sett på 2 sidor att dom är värda så. Men allt beror väl på skick och motor. Är ju en gammal båt. 

Min fick jag gratis för känner han väldigt bra och han fick lov att flytta. och nytt kapell till den. Så kan nog bli bra till slut 🤙🏼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljud tips


Jag handlade ljud till min båt i fjol. 10tkr för stereo och 2st högtalare. Men det blev så klart strul. Högtalarna fanns helt plötsligt inte i lager så jag fick byta.

Jag hade valt dom dyraste marinhögtalarna och dom som gick skaka fram kosta halva priset. Så jag tog 4st med besvikelse...

 

Men till min förvåning. Vilket jäkla ljud!!

Jag har aldrig tidigare hört så klart och fylligt ljud. Bra med bas.

värt att notera är att jag haft diverse hemma anläggningar i 15-20tkr klassen men inget slår dom här.

 

Inget slutsteg. Ingen baslåda. Klockrent ljud från koaxial högtalarna. Det är en dubbel din huvudenhet men det är samma effekt i enkel din. Har jag volymen på 50% hör man inte varandra prata. 70% då gör det ont i trumhinnorna. Det är i en öppen daycruiser och 2 av högtalarna sitter inne i sovdelen.

Lyssna på musik i 50knop är inte längre något problem😅

 

Här är produkterna.

1st. Sony XAV-AX1000

4st. 540HMX65

 

Med andra ord inte så strömkrävande

 

Bytte även högtalare i skåpbilen. 2st för 1500kr. Vilken besvikelse ...👎🏻

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev GullringenSwe:

Sett på 2 sidor att dom är värda så. Men allt beror väl på skick och motor. Är ju en gammal båt. 

Man skall då vara medveten om att begagnatpriserna på äldre båtar har rasat de senaste åren, så det är nog snarare Blocket-priset som är rätt än de där hemsidorna. Såklart är det så att om du stoppar i en modern drivlina på ett proffsigt vis så ökar värdet, men rådet är att bygga för dig själv och ett eventuellt restvärde är bara bonus. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Har jag volymen på 50% hör man inte varandra prata. 70% då gör det ont i trumhinnorna.

Vad glada alla andra som vistas i naturen kommer vara då 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Cobalt233:

Men till min förvåning. Vilket jäkla ljud!!

Jag har aldrig tidigare hört så klart och fylligt ljud. Bra med bas.

värt att notera är att jag haft diverse hemma anläggningar i 15-20tkr klassen men inget slår dom här.

 

Inget slutsteg. Ingen baslåda. Klockrent ljud från koaxial högtalarna. Det är en dubbel din huvudenhet men det är samma effekt i enkel din. Har jag volymen på 50% hör man inte varandra prata. 70% då gör det ont i trumhinnorna. Det är i en öppen daycruiser och 2 av högtalarna sitter inne i sovdelen.

Lyssna på musik i 50knop är inte längre något problem😅

 

Här är produkterna.

1st. Sony XAV-AX1000

4st. 540HMX65

 

Med andra ord inte så strömkrävande

Omöjligt. Inte med specen nedan.

"70% då gör det ont i trumhinnorna." Då är det inte ren musik som levereras.

 

Inte så strömkrävande och extremt hög ljudnivå är två motsägelser. Finns inga genvägar.

 

En anläggning för för 15-20k hemma som inte mäter sig mot detta? Du måste skoja på riktigt.

 

image.png.711e3ecb92540439ce658a5035e5be11.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Gelis:

Jag skulle nog säga att det nästan blir dyrare med att hänga på en äldre utombordare. 

Behövs i alla fall någonstans mellan 50-80 kusar, vad kostar en sådan + bracket och reglagebox? 

Tror inte man kommer under 35 papp totalt.

Jag har haft en Gullringen med AQ130 o 270-drev en sommar. Motorn var ju inte ny och hade kanske inte alla kusar hemma. Var dock bra komp i den. Upplevde båten som ganska tung att få upp ur hålet. Tyckte den fick kämpa ganska bra även med 2 pers. Var man 4 fullvuxna var en tvungen att gå föröver. Det är ju en båttyp där besättningen per automatik ofta hamnar långt bak.

Nu är väl kanske aktersnurra lite effektivare än inu-motor men 80 hk är jag rädd är alldeles för lite  för den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Cobalt233:

Ljud tips


Jag handlade ljud till min båt i fjol. 10tkr för stereo och 2st högtalare. Men det blev så klart strul. Högtalarna fanns helt plötsligt inte i lager så jag fick byta.

Jag hade valt dom dyraste marinhögtalarna och dom som gick skaka fram kosta halva priset. Så jag tog 4st med besvikelse...

 

Men till min förvåning. Vilket jäkla ljud!!

Jag har aldrig tidigare hört så klart och fylligt ljud. Bra med bas.

värt att notera är att jag haft diverse hemma anläggningar i 15-20tkr klassen men inget slår dom här.

 

Inget slutsteg. Ingen baslåda. Klockrent ljud från koaxial högtalarna. Det är en dubbel din huvudenhet men det är samma effekt i enkel din. Har jag volymen på 50% hör man inte varandra prata. 70% då gör det ont i trumhinnorna. Det är i en öppen daycruiser och 2 av högtalarna sitter inne i sovdelen.

Lyssna på musik i 50knop är inte längre något problem😅

 

Här är produkterna.

1st. Sony XAV-AX1000

4st. 540HMX65

 

Med andra ord inte så strömkrävande

 

Bytte även högtalare i skåpbilen. 2st för 1500kr. Vilken besvikelse ...👎🏻

Tack så mycket för tipset! Ska kolla upp de där 😁 

Ja haft mycket ljud i bilarna jag haft. 

Mest 15 tummare och massa middar. 

 

Men det där lät intressant! 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Omöjligt. Inte med specen nedan.

"70% då gör det ont i trumhinnorna." Då är det inte ren musik som levereras.

 

Inte så strömkrävande och extremt hög ljudnivå är två motsägelser. Finns inga genvägar.

 

En anläggning för för 15-20k hemma som inte mäter sig mot detta? Du måste skoja på riktigt.

 

image.png.711e3ecb92540439ce658a5035e5be11.png

Jag blev förvånad själv. Finns för provlyssning i Sommen i sommar.

kommer inte ihåg om det var exakt 70% men 100% har jag aldrig kunnat spela. Ont och ont men det blir obehagligt högt.

 

Alla som åkt med har varit grymt imponerade av ljudet.

 

Grundplanen var baslåda och 4 betydligt dyrare högtalare med extra slutsteg men det behövdes inte.

 

Har en gammal vän som tävlat i biljud. 

Då gick det åt ström. Men när man måste ha hörselkåpor när man står utanför bilen blir det bara löjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Vad glada alla andra som vistas i naturen kommer vara då 🙂 

Det spelas så klart med respekt. Då är nog dom raka rören mer störande. Som tur är kan jag stänga dom vid känsliga lägen😅 Tillskillnad från andra i sjön😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger som Kalle Sändare..... "Vad är det för musik som spelas?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Zwen:

Jag säger som Kalle Sändare..... "Vad är det för musik som spelas?"

Det är dom flesta genrer utom dödsmetal och riktig dunka duka dubstep. Men jag ber om ursäkt att jag rörde om i grytan. Kanske var fel tråd att ge mitt ljudtipps i då ts kanske ville ha värsting grejer med 10batterier och en generator med kärnkraft.😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Cobalt233:

Det är dom flesta genrer utom dödsmetal och riktig dunka duka dubstep. Men jag ber om ursäkt att jag rörde om i grytan. Kanske var fel tråd att ge mitt ljudtipps i då ts kanske ville ha värsting grejer med 10batterier och en generator med kärnkraft.😅

Nejdå... ingen fara. Det  bara livar upp lite, vi behöver det så här innan båtsäsongen drar igång på allvar😁 Själv spelar jag mest Eddie Cochran, Fats Domino, Elvis Presley, Jerry Williams och 70-talspop. Lite disco från den eran också. Ten Years After , Status Quo och lite Deep Purple funkar också. Kasettspelaren i min båt är dock avsäkrad med 2 A...😪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Cobalt233:

Det är dom flesta genrer utom dödsmetal och riktig dunka duka dubstep. Men jag ber om ursäkt att jag rörde om i grytan. Kanske var fel tråd att ge mitt ljudtipps i då ts kanske ville ha värsting grejer med 10batterier och en generator med kärnkraft.😅

Haha tack för tips! Nejdå asså vill bara känna å höra de rejält. Och höras ^^ gillar dunka dunka, hardstyle, Melbourne bounce men även mycket rock, Eddie å damerna från förr och annat gammalt :) höjer man så ska man typ inte kunna sitta inne i kabin men med dörren öppen så ska de va rikligt med bas å sång 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...