Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
larban

Byta motorkuddar Md3b

Rekommendera Poster

Hej, Jag har bestämt mig för att byta motorkuddar på min Md3b men är lite förvirrad vad gäller vilka kuddar man ska ha.

PÅ min motor sitter det två kuddar akterut och fyra förut. Kuddarna akterut är lätta att hitta, men förut får jag olika bud på. Enligt Marineparts är det samma kuddar både förut och akterut, men endast två istället för fyra i framåt på motorn. se sprängskiss. https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx?Catalog=7742090&Category=21&View=13750

 

Men om jag exempelvis går in på Crom marin http://crommarine.bai.se/default.asp?lProductId=20006 så står det att aktre kudden endast kan användas akterut. De har en kudde till, http://crommarine.bai.se/default.asp?lProductId=19927 men den står att man använder till propelleraxelkoppling.

 

Så är det någon därute som vet vad som gäller? Kan jag köpa 4 likadana från Crom marin och använda på samma sätt som beskrivet på Marineparts?

 

Efteråt kommer jag behöva rikta in maskin mot axeln. Lossar jag flänsen från backslaget (MS) och mäter med bladmått mot backslagets motsvarande platta?

 

Någon som gjort detta arbete och kan vägleda lite. Tack på förhand.

 

/L

 

Skärmavbild 2021-03-28 kl. 14.27.39.png

Skärmavbild 2021-03-28 kl. 14.30.30.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev larban:

 Enligt Marineparts är det samma kuddar både förut och akterut, men endast två istället för fyra i framåt på motorn. se sprängskiss. 
 

Antingen har du skrivit fel eller läst fel.

Det står tydligt att det går åt 6st 849170 på marinePartsEurope. (Det är sällan dom visar alla delar av samma typ på en bild men kollar man åtgång i högra listan får man rätt antal)👍

 Sen finns det en variant med mjuka kuddar 833720 där det står kontakta oss. ——>

Jag tycker du ska Maila och fråga angående dom båda sorterna. Dom svarar snabbt och dom har koll på alla oem produkter. Mycket troligt att det kanske ska sitta 2hårda / 4mjuka eller tvärt om.

 

Det är troligtvis det som skiljer på sidorna du hittat. Några har den uppdaterade infon om att det måste sitta olika hårda kuddar för att täcka upp för något problem som upptäckts efter produktionen.

14 timmar sedan skrev larban:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag läste nog lite slarvigt. Då återstår frågan vilken variant crom marines kudde motsvara. Köpe hellre deras billigare såklart. Får kolla med Marineparts o crom vad de föreslår.

 

Monterade av en av de bakre kuddarna som var helt upplöst av diesel. Dags att byta helt enkelt.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag läste helt fel. Texten om att kuddarna endast passa på bakre plats var markerad med asterisk på Croms hemsida, och när man ser in beteckningarna under gäller detta andra motorer. Inte Md3b.

Summa summarum ; Md3b används samma kudde på alla 6 platser och det funkar med Crom marines billigare variant.

 

/L

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att flytta över hylsan som täcker kuddarna från gamla till nya. Nr 9 på bilderna. Dom hindrar motorn att slita av kuddarna vid ev grundstötning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...