Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
IngemarE

Säkerhetscertifikat utgånget - igen !

Fråga

Får varningar nu idag när jag går in på MG. Skumt att det funkat från årsskiftet till nu om detta stämmer:

bild.png.658d595d33d6d3a541bb4271167093d1.png

Eller är det något annat lurt.....?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Hej

Det var mycket riktigt fel vid automatisk uppdatering av certifikat.

Vid samma tid förra året så gjordes detta om så att Google utfärdar/förnyar certifikat  automatiskt. Detta blev lite fel tydligen.

 

Nu är dock certifikat giltigt och rätt utfärdat.

Implementering av förnyelse är testad och fungerar som tänkt.

 

Önskar er alla en trevlig söndag!

 

//stavhammar

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
42 minuter sedan skrev IngemarE:

Skumt att det funkat från årsskiftet till nu om detta stämmer:

Ja, jag tänkte det också. En sak om det hade löpt ut igår, men jag antar att någon har råkat lägga in ett gammalt cert?

 

Jag skriver inte om så mycket hemligt här, så personligen känner jag inte att det är någon fara, men det kan ju hindra andra ifrån att över huvud taget gå in tänker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
8 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Ja, jag tänkte det också. En sak om det hade löpt ut igår, men jag antar att någon har råkat lägga in ett gammalt cert?

 

Jag skriver inte om så mycket hemligt här, så personligen känner jag inte att det är någon fara, men det kan ju hindra andra ifrån att över huvud taget gå in tänker jag...

Nu är det kanske inte främst på den nivån "säkerhetscertifikaten" jobbar, utan för att hålla lite koll på skum aktivitet/kod/accesser på sajten från mindre seriösa aktörer och som du inte direkt ser.

 

Och eftersom det från tid till annan här på MG dykt upp en del skumma beteenden och "overlayer" med avsikt att lura användaren till andra ställen, så är det nog extra viktigt. Att det plötsligt blir så här är ingen bra signal. Stavhammar & c:o måste ha bättre koll !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
Just nu skrev IngemarE:

Nu är det kanske inte främst på den nivån "säkerhetscertifikaten" jobbar, utan för att hålla lite koll på skum aktivitet/kod/accesser på sajten från mindre seriösa aktörer och som du inte direkt ser.

 

Ja, du tänker att det felaktiga certet skulle vara ett tecken på en man-in-the-middle-attack och att det potentiellt är någon som sitter och injicerar skadlig kod i sidan? Det är förstås möjligt. Men det känns mer sannolikt att någon ansvarig bara har klantat sig med certen 🙂

 

Men absolut är det ju hur eller hur ett tecken på att man inte har nog bra koll om sånt här kan hända. Let's Encrypt skickar ju dessutom påminnelsemail när man har cert som är på väg att förfalla så det är riktig enkelt att ha koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Och jag kan inte svara på inlägg om jag inte väljer knappen högst upp i tråden.

Förmodligen har detta att göra med att klienten och servern har olika datum eller klockslag som skapar en osäkerhet hos klienten om certet är korrekt. Eftersom vi gick över till sommartid i natt gissar jag att det ligger där.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2021-03-28 vid 11:17 skrev ChristerN:

Och jag kan inte svara på inlägg om jag inte väljer knappen högst upp i tråden.

Förmodligen har detta att göra med att klienten och servern har olika datum eller klockslag som skapar en osäkerhet hos klienten om certet är korrekt. Eftersom vi gick över till sommartid i natt gissar jag att det ligger där.

Hej @ChristerN

 

Har detta löst sig eller behövs det kollas/åtgärdas?

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Det funkar nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev stavhammar:

Hej @ChristerN

 

Har detta löst sig eller behövs det kollas/åtgärdas?

 

//stavhammar

Tack, det funkar nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...