Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Romulus

Delikat fönsterproblem Nimbus 26 DC Epoca

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har råkat ut för ett delikat och lite otrevligt problem.

 

Min fönsterruta har lossnat / separerat  från aluminiumramen från bb till sb och glipar med ca 3-5 cm helt utanför ramen.

Det sitter en gummlist i ramen som är relativt fräsch trots ålder (båt från 89).

 

Hur går man tillväga för att utan spräcka fönstret sätta tillbaks fönstret i ramen, vad jag hört finns inga utbytesglas om olyckan skulle vara framme utan nya måste isåfall tillverkas till samma pris som guldpriset  :-(

 

Skall fönstret limmas i ramen efter att listen monterats tillbaka? och med vad?

 

Någon som har en idè eller erfarenhet får gärna bidra med tips

 

 

Romulus

 

fönster.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
43 minuter sedan skrev Romulus:

Hej!

 

Har råkat ut för ett delikat och lite otrevligt problem.

 

Min fönsterruta har lossnat / separerat  från aluminiumramen från bb till sb och glipar med ca 3-5 cm helt utanför ramen.

Det sitter en gummlist i ramen som är relativt fräsch trots ålder (båt från 89).

 

Hur går man tillväga för att utan spräcka fönstret sätta tillbaks fönstret i ramen, vad jag hört finns inga utbytesglas om olyckan skulle vara framme utan nya måste isåfall tillverkas till samma pris som guldpriset  :-(

 

Skall fönstret limmas i ramen efter att listen monterats tillbaka? och med vad?

 

Någon som har en idè eller erfarenhet får gärna bidra med tips

 

 

Romulus

 

fönster.jpg

Ser ut som mittdelen mellan rutorna släppt i sitt fäste som ska hålla ner rutramen. Jag tycker du ska ta kontakt med tillverkaren Ertec i Norge, antar du kommer behöva reservdelar till ramen, ramen hålls ihop av sina metalldelar, rutorna ligger löst och hålls fast med gummilist. Ring och hör med dem hur du ska gå tillväga. Ta det väldigt varligt med rutorna fram. De finns ej att tillgå mer, sidorutor finns men ej framruta. Ser inget roligt ut detta, men ramen ska hållas ihop av mittskenan. Sedan limma rutorna gummilist används ej mer. Minns inte vad han heter som driver företaget nu, tidigare ägare heter knut T Erikssen, men han har pensionerat sig och svärsonen har tagit över, har träffat honom för några år sedan. Rutor till den rostfria ramen finns men de passar inte i alu ramen. En ny ram komplett i Rf kostar runt 75-80 tusen komplett med rutor.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Kossor för ditt snabba svar! Vet att du har all erfarenhet av Epocans hemligheter🙂 Jag gör som du rekommenderar och hoppas att jag får kontakt med Ertec så att man kan komma i plurret i år förhoppningsvis. Skiter det sig blir det väl  intergralhjälm som gäller 🙃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Romulus:

Tack Kossor för ditt snabba svar! Vet att du har all erfarenhet av Epocans hemligheter🙂 Jag gör som du rekommenderar och hoppas att jag får kontakt med Ertec så att man kan komma i plurret i år förhoppningsvis. Skiter det sig blir det väl  intergralhjälm som gäller 🙃

Skickar dig ett mail med det telefonnummer jag har kvar du bör väl komma till en växel och de kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor!

Tog mig friheten att publicera vår kommunikation i FB gruppen Nimbus 26 Epoca

 

Du är väl med där också eller?

 

//Romulus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Romulus:

Kossor!

Tog mig friheten att publicera vår kommunikation i FB gruppen Nimbus 26 Epoca

 

Du är väl med där också eller?

 

//Romulus

Vågar vägra face book tyvärr har ju maringuiden. Men lägg inte ut telnr och dyl på forum. Jag är rätt noga av mig att info kommer rätt människor tillhanda.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga Telnr och inga Namn förutom firmanamn🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om mittdelen. Den borde sitta fast.

Men om du får svårt att hitta gummilisten kan jag rekommendera att foga rutan med ett MS-polymerlim. Det är mer uv-tåligt jämfört med polyuratanbaserade fog som Sikaflex 291. 
Lägger man den här fogen på utsida och slätar till med ett finger med diskmedel, kan man imitera utseende av en gummilist. 
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/kemikalier/lim-och-klister/montagelim-och-sattlim/monteringslim-bostik-maxi-bond/p-180344


Du bör kanske ha någon butyl-korv inne i profilen för flexibiliteten. Den ger dock ingen bra ytfinish. 

https://www.wurth.se/produkter/kemi/fogmassa/fogband/butylband-rund2/#/artiklar/5M31386

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Anuba!

 

Kommer att försöka få till det så bra som möjligt.

Har kollat upp leverantör av ny list och fått en del positiv feedback

kommer absolut att limma på ngt sätt. Väntar på info om vad de använt ursprungligen.

 

//Romulus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev anuba:

Jag håller med om mittdelen. Den borde sitta fast.

Men om du får svårt att hitta gummilisten kan jag rekommendera att foga rutan med ett MS-polymerlim. Det är mer uv-tåligt jämfört med polyuratanbaserade fog som Sikaflex 291. 
Lägger man den här fogen på utsida och slätar till med ett finger med diskmedel, kan man imitera utseende av en gummilist. 
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/kemikalier/lim-och-klister/montagelim-och-sattlim/monteringslim-bostik-maxi-bond/p-180344


Du bör kanske ha någon butyl-korv inne i profilen för flexibiliteten. Den ger dock ingen bra ytfinish. 

https://www.wurth.se/produkter/kemi/fogmassa/fogband/butylband-rund2/#/artiklar/5M31386

Om du inte får tag på listen, skall det vara. 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-28 vid 01:07 skrev Romulus:

Inga Telnr och inga Namn förutom firmanamn🙂

Hur har det gått för dig ? Fått någon kontakt hos tillverkaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kossor!

Inget svar ännu! Har dock inte ringt utan mailat vilket kanske är fel väg. Men har inte jäktat då mycket annat också skall fixas. Det vore ju bra om man fick kunskap om hur infästningen är tänkt att fungera för att kunna fixa den dock 🙃

 

Glad påsk

 

//Romulus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får du fatt på dem och får fram rätt lister så är jag intresserad av detsamma. Jag trodde att min rutram hade börjat ge sig men det är nog snarare rutan som ramlat snett pga helt slut gummilister. Just nu är överkant på rutan precis i undetkant på övre alu list.

IMG_20210331_173807.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick följande tips från Ertec som sysslar med detta heltid

 

 

1.       ‎Försök att få bort gammalt lim i facket på topprofilen, använd tapetkniv. ‎

2.       ‎Tvätta glaset med rödsprit, få bort all smuts.‎

3.       ‎Du måste lossa några skruvar i bottenprofilen så att du kan lirka under ett spännband eller liknande. ‎

4.       ‎Du spänner detta sedan över topprofilen så att du kan dra ner den övre profilen mot glaset. ‎

5.       ‎Fyll med Tec-7 i topprofilen.‎

6.       ‎Dra sedan åt remmarna så att glaset glider in i facket på topprofilen, använd fingret för att veta om glaset är på plats innan du drar åt ordentligt. ‎

7.       ‎Vänta 48 timmar ‎

8.       ‎Tvätta och skär sedan bort överflödigt lim. ‎

9.       ‎Sätt en ny fog framtill som också hjälper till att hålla profilen nere ‎

 

Tacksam för svaret och er hjälp,  hoppas att resultatet blir OK.

Återkommer med resultat

 

//Romulus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-28 vid 17:08 skrev Romulus:

ngt

Mycket intressant och bra tips. Problem med rutan verkar drabba många av oss.

 

Jag såg idag att i böjen på SB sida går rutan utanför listen. Både före och efter sitter allt som det ska, men inte i rundningen. Tror ni det är rutan som givit sig iväg pga att gummilisten är slut eller är det aluminiumprofilen som säckat ihop?

 

Funderar på om det räcker med att lägga en sträng Tec-7 under glaset samt på insidan, så att rutan inte ger sig iväg något mer. Eller tror ni att jag behöver pilla bort den gamla gummilisten och försöka lirka in rutan igen? 🥵

 

861DFBFE-2BE3-4B46-BDA0-BA6942017500.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du får nog ta och släppa skruvarna i listen och pilla in gummit på plats, Sen se tipset ovan från Romulus. Limma med Tec-7 och använd ev. spännband för att spänna ner rutramen, och skruvatillbaks  Täta skruvhålem med Tec-7  eller Sika 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-04-13 vid 15:36 skrev Mani-32_Hilda:

Hej

Du får nog ta och släppa skruvarna i listen och pilla in gummit på plats, Sen se tipset ovan från Romulus. Limma med Tec-7 och använd ev. spännband för att spänna ner rutramen, och skruvatillbaks  Täta skruvhålem med Tec-7  eller Sika 

Tack för tipset! Jag har kikat lite mer och ser att det sannolikt är trycket från fästmuttern till torkarmotorn som gjort att den yttre aluminiumprofilen tryckts in/lagt sig, sannolikt i kombination med att gummilisten som ska fästa mot rutan tagit slut. Har tagit lös torkarmotorn och kan då vinkla upp listen lite, men inte tillräckligt. Frågan är hur mycket man törs ta i....
 

Får jag den bara i rätt vinkel kan jag trycka in Tec7 sen. 

71FC34CF-DADB-4002-B018-EDEC0487ECAD.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft samma problem, också gammal 89a.

Styrbordrutan lossade i en dyning utomskärs med 2 timmar till hemmahamn... 

Tog ner rutorna och rengjorde och limmade och höll på. Listerna var för mycket ärjade så gick sådär. Slutade med att jag köpte nya bågar monterat och klart för drygt 50. Dock 2016. Dyrt som fan men önskade jag gjorde det direkt istället för att lalla med orginalramarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett försök, så får vi se om det fungerar. 

Får annars investera i Sydväst och skidglasögon 🤣

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har nu startat mitt projekt med vindrutan och hoppas att det fungerar.

Tag av targabågen, Bort med aluminiumram, rengör glas mm.  Lossa fönstret i nederkant så att du kan sätta dit spännremmar. Rengör aluminiumlist med borttagande av gammal gummilist och diverse butyl/sikaflex.. Tvätta ur allt och fyll ramen med TEC-7, Lägg TEC-7 på glasets ovansida lägg på aluminiumram och spänn fast med ditlagda spännband. Håll tummarna och 48 timmar senare får vi veta hur det gick 🙂

MyCreation_5_14_2021_3_28_03_PM.png

Redigerad av Romulus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är hon fit for fight igen! Spännremmar och TEC-7 och instruktioner från Ertec samt hjälp av kossor med info löste rutproblemet. Sitter som berget och känns riktigt bra. God båtsemester på Er alla!Carla2.gif.bcfe521ff31bfde9eefb23d1bf115f7b.gif

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Romulus:

Nu är hon fit for fight igen! Spännremmar och TEC-7 och instruktioner från Ertec samt hjälp av kossor med info löste rutproblemet. Sitter som berget och känns riktigt bra. God båtsemester på Er alla!Carla2.gif.bcfe521ff31bfde9eefb23d1bf115f7b.gif

Fått bra hjälp av Ertec med några andra grejer. Kul med såna företag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Romulus:

Nu är hon fit for fight igen! Spännremmar och TEC-7 och instruktioner från Ertec samt hjälp av kossor med info löste rutproblemet. Sitter som berget och känns riktigt bra. God båtsemester på Er alla!Carla2.gif.bcfe521ff31bfde9eefb23d1bf115f7b.gif

Bra jobbat 👍 Och nu har du inga läckande gummilister heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...