Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alarik

Inkörning av ny fyrtaktare?

Rekommendera Poster

Hej hopp

Ska i år göra min första inkörning av en ny motor och tänkte fiska efter lite kunskaper. 

Köpte en ny Yamaha F70 AETL som nu ska på båten. 

Hörde med säljaren om hur den skulle köras in och han menade på att man i princip inte behöver köra in motorer längre så jag vände mig till bruksanvisningen istället. 

 

Manualen tipsar om att hålla den under 2000 varv de första två timmarna och att nästkommande timmar inte låta den ligga på maxvarv längre än 5 minuter åt gången. 

Och att efter de första 20 timmarna lämna in den för en genomgång (olja, filter och lullull). 

 

Är det något annat jag behöver tänka på?

Den första genomgången efter 20 timmar - behöver båten tas upp eller kan det göras när den ligger i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köpte en nästan likadan motor för några år sedan, en Selva 70 hk. I grunden en Yamaha 70 AETL. 
Varvet monterade den och en plotter samtidigt och när jag hämtade båten kunde jag se att de hade kört ”fullt spett” på loggen i GPSen när de testade den. 
Frågade också försäljaren som sa samma som din, bara köra på. 
Själv körde jag väldigt försiktigt de första 10 timmarna men släppte sedan loss lite mer. 
Det är nog ett gott råd att inte ligga länge på höga varv de första timmarna har jag förstått. Motorn har fö funkat perfekt. Grattis!

 

PS

De flesta varv/marinor brukar plocka upp båtarna när de ska serva. Då kan de jobba i bättre arbetsställning och kanske tom ta in båten i hallen. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt intressant fråga...

 

Men först vill jag säga att du får nog förbereda dig på att båten ska upp till servicen.

 

Ang inkörningen sen, där verkar ju finnas hur många åsikter som helst.

 

Kanske kan det vid ett eventuellt garantiärende vara fördelaktigt att ha följt tillverkarens instruktioner. På nyare motorer med mer djuplodande elektronik finns ju en hel del data att hitta i historiken.

 

Sen kan man ju fundera på hur tex en youtuber som kört in 4 motorer med ovisst verifierat resultat har alla svar, medans en större tillverkare som kanske byggt och utvecklat miljoner motorer under flera decennier enligt denne fattar noll.

 

Själv kan jag sen tycka det är onödigt modigt av en försäljare att säga annat än vad boken säger.

 

Mitt råd i detta fall får bli en fråga;

 

Hur fel kan det bli om man följer tillverkarens instruktioner? (Och kan jag leva med detta?) 😁

 

Lycka till, du har köpt en jättefin motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, följ tillverkarens anvisningar. 2h löser du på en eftermiddag med ett fiskespö i hand.

Det viktiga är första oljebytet då en ny motor sliter in sig och släpper partiklar i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken vet bäst, den är skriven av de som byggde maskinen:)

 

Däremot skulle jag aldrig köra någon motor 5min i sträck på maxvarv. Max ca 30sekunder är min personliga åsikt. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint som snus!

Tack för de kloka svaren mina herrar. 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan man ju undra varför man på en båtmotor ska byta olja efter 20 tim. när jag efter 1 år på min nya bil så vill den inte ha oljebyte ännu, ja jag vet att på sjön är det uppförsbacke hela tiden. Men för att ha en åsikt på frågan,om man följer tillverkarens inkörning så sover jag i allafall bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte 4olika Yamaha-motorer för en månad sedan. Både säljare och Yamaha säger ”kör i blandade hastigheter, inte Max under mer än någon minut, detta under 10h och en service dvs oljebyte efter 20h.

 

som det står ovan, jag följer det så vet jag om att jag inte får skit senare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Alarik:

Är det något annat jag behöver tänka på?

Den första genomgången efter 20 timmar - behöver båten tas upp eller kan det göras när den ligger i?

Växellådsoljan skall bytas så båten måste upp ur vattnet.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man behöver köra full gas har man köpt för liten motor....😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Zwen:

Om man behöver köra full gas har man köpt för liten motor....😎


I mitt fall så sitter den på denna rackare som bara väger 400kg med ett djupt V-skrov så halvgas blir ändå hygglig mysfart 💪

1C243FEA-1138-4D04-9E35-29FA33BE7C2A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fråga sig varför  man skall köra in en motor. Hur gör blåljuspersonalen med sina fordon? Kan inte tänka mig att en ambulans håller igen med en dödssjuk patient på båren. När jag jobbade på VOLVO's motorlabb så var åsikten den att ju tuffare man körde in en motor ju lättare rullade den sedan. Man menade att bilen blev piggare & billigare i drift. Nu är ju det här många år sedan men dagens motorer har ju också blivit ännu bättre. Tillverkaren måste väl på något sätt gardera sig mot att köparna inte skall pina skiten ur & misshandla sina nya nya motorer. Med dom tillverkningstoleranser som tillämpas kan ju ett & annat exemplar bli känsligare & haverera. Handbokens instruktioner om inkörning är nog för att minimera ev. reklamationer. Med det vill jag inte säga att det är fel att vara varsam under "inkörningsperioden" även om man avviker från vad instruktionsboken säger. Jag kan tillägga att jag har haft ett antal nya båt- & bilmotorer & levt efter denna devisen & jag har aldrig råkat ut för något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På riktigt...?
 

Att ha jobbat som städare på diverse inrättningar ger ingen kred vad gäller det riktiga arbetet som utfördes där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Man kan ju fråga sig varför  man skall köra in en motor. Hur gör blåljuspersonalen med sina fordon? Kan inte tänka mig att en ambulans håller igen med en dödssjuk patient på båren. När jag jobbade på VOLVO's motorlabb så var åsikten den att ju tuffare man körde in en motor ju lättare rullade den sedan. Man menade att bilen blev piggare & billigare i drift. Nu är ju det här många år sedan men dagens motorer har ju också blivit ännu bättre. Tillverkaren måste väl på något sätt gardera sig mot att köparna inte skall pina skiten ur & misshandla sina nya nya motorer. Med dom tillverkningstoleranser som tillämpas kan ju ett & annat exemplar bli känsligare & haverera. Handbokens instruktioner om inkörning är nog för att minimera ev. reklamationer. Med det vill jag inte säga att det är fel att vara varsam under "inkörningsperioden" även om man avviker från vad instruktionsboken säger. Jag kan tillägga att jag har haft ett antal nya båt- & bilmotorer & levt efter denna devisen & jag har aldrig råkat ut för något.


Får jag gissa så är deras motorer inkörda innan de används i skarpt läge och jag är förhållandevis övertygad om att de regelbundet gås igenom av mekaniker. 
 

Det är fullt möjligt att det är ”overkill” att köra in en ny motor men jag tänker inte ta risken att inte göra det när någon som sannolikt vet mycket bättre än mig rekommenderar det och inte minst när en sommar står på spel. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alarik:


I mitt fall så sitter den på denna rackare som bara väger 400kg med ett djupt V-skrov så halvgas blir ändå hygglig mysfart 💪

1C243FEA-1138-4D04-9E35-29FA33BE7C2A.jpeg

Bra... då behöver du nog inte tänka så mycket på inkörningen😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Man kan ju fråga sig varför  man skall köra in en motor. Hur gör blåljuspersonalen med sina fordon? Kan inte tänka mig att en ambulans håller igen med en dödssjuk patient på båren. När jag jobbade på VOLVO's motorlabb så var åsikten den att ju tuffare man körde in en motor ju lättare rullade den sedan. Man menade att bilen blev piggare & billigare i drift. Nu är ju det här många år sedan men dagens motorer har ju också blivit ännu bättre. Tillverkaren måste väl på något sätt gardera sig mot att köparna inte skall pina skiten ur & misshandla sina nya nya motorer. Med dom tillverkningstoleranser som tillämpas kan ju ett & annat exemplar bli känsligare & haverera. Handbokens instruktioner om inkörning är nog för att minimera ev. reklamationer. Med det vill jag inte säga att det är fel att vara varsam under "inkörningsperioden" även om man avviker från vad instruktionsboken säger. Jag kan tillägga att jag har haft ett antal nya båt- & bilmotorer & levt efter denna devisen & jag har aldrig råkat ut för något.

Vi tar väl ett sidospår ingen:

Ambulanser skall inte gå på maxvarv, eller max hastighet under utryckning annat än väldigt undantagsvis, man tänker inte främst på att spara motorn, utan främst på patienten och i andra hand arbetsmiljön för besättningen. Man kommer iallmänhet snabbare fram genom att hålla en jämn lägre hastighet och inte behöva bromsa och accelerera hela tiden.

Iallafall runt storstäderna är ju trafiksituationen sådan att man ibland får vara nöjd om man kan hålla samma genomsnittshastighet som maxhastigheten hos en EU-moppe. 
Möjligen kan man behöva komma väldigt snabbt ut till larmadressen, men ”load and go” är förlegat, man ger avancerad sjukvård på plats och under återfärden och har då i 90 fall av 100 en cirkulatoriskt stabil patient. Då kan återfärden ske skyndsamt men inte överdrivet jättesnabbt. Så om utryckningen sker jättesnabbt kan motorn ta igen sig litet på återfärden. 

Sedan är de flesta ambulanstransporter inte akuta, utan mer prio tre eller mer sjuktransporter mellan olika vårdinrättningar. 
Dessutom får utryckningsfordon många gånger bättre service och har tätare serviceintervall än andra fordon, även besiktning två gånger om året.

 

Så som råden angående inkörning av utombordare givits av forumdeltagarna, kan jag ju bara instämma och tycka att det låter väldigt rimligt. 
Jag har kört in nyinstallerade dieselmotorer i ett par båtar, och det var samma råd, ta det varligt, kör på olika varvtal, och undvik maxvarv längre stunder. Oljebyte och viss service efter ett 20-tal timmar, eller något däråt. Likadant har jag gjort då det gällt nyrenoverade bilmotorer, och det har ju gått bra, så det finns väl egentligen ingen mening med att inte göra så.

 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jämförelsen med en ny bilmotor haltar högst betänkligt.

Vem får för sig att ta ut en fabriksny bil och köra maxvarv på motorvägen? En bilmotor körs ju sällan på samma varv några längre stunder även med farthållaren aktiverad så varvar ju motorn olika nästan hela tiden. 
Att köra in sin motor efter tillverkarens rekommendationer är ingen stor sak och minimerar i vart fall risken för mothugg från ÅF om det trots allt skulle bli något fel på motorn under garantitid.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör riktigt försiktigt de 2 första timmarna, precis som det står i boken. Sen tycker jag man ska köra motorn så som att det vore inkörning under resten av dess liv. Dvs varmkör ordentligt, lasta båten och trimma motorn för lättast möjliga gång, kör inte fullgas några längre stunder, serva med jämna mellanrum (minst en gång per år). Då har man en motor som håller i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yes, det blir låga varvtal första timmarna. 
Har redan räknat baklänges för när de första timmarna kommer vara genomförda och redan bokat ett datum för den servicen i maj för att inte riskera att behöva vänta in lediga tider ✌️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...