Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Har du VHF och har du i sådana fall certifikat?

Vilket alternativ stämmer bäst in på dig om VHF och certifikat (VHF-certifiket eller ett Short Range Certificate (SRC)?  

76 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilket alternativ stämmer bäst in på dig om VHF och certifikat (VHF-certifiket eller ett Short Range Certificate (SRC)?

    • Jag har en VHF och ett certifikat.
      45
    • Jag har en VHF, men inget certifikat. Jag använder inte VHF:en.
      12
    • Jag har en VHF, men inget certifikat. Jag använder VHF:en ändå.
      4
    • Jag har ingen VHF, men har certifikat.
      5
    • Jag har ingen VHF och inget certifikat heller.
      10
    • Jag har en VHF som någon annan med certifikat "sköter om".
      0
    • Jag har en VHF som någon annan utan certifikat "sköter om".
      0


Rekommendera Poster

Jag verkar vara den som tycker det är roligast att "tillverka" olika undersökningar här på MG, så på förekommen anledning kommer en om VHF-innehav här.

 

2020-11-13 vid 11:12 skrev Zwen:

Skulle kanske vara kul med en ny tråd om hur många som har VHF som har certifikat?

 

Skriv några rader och berätta hur du tänker om VHF och cert eller inte cert om du vågar!!!

 

Även annat som VHF-cert och Short Range Certificate (SRC) kan vi snacka om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog SRC för ett par år sen.

Har en fast enhet med DSC (Lowrance Link-5), och en handhållen (Cobra HH-600). Just nu är ingen installerad i båten, eftersom vi nyss köpte den (VHF:en som följde med är antik, säkert tidigt 90-tal, och saknar dessutom antenn), men den ska installeras och ny antennkabel ska dras till den nya halvvågsantennen i masttoppen, 15 m ö h. Den handhållna "installerar" sig själv... :)

AIS-transponder med en elektriskt förkortad kortantenn på targabåge i aktern är planerad för senare i år. Den är ju liksom också en del av radiolicensen.

Jag har faktiskt inte använt radion för att prata än, men det är kul att lyssna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har SRC och en Lowrance Link-5, fast installerad samt en Cobra handapparat i reserv men som även används vid kajakpaddling.

VHF:en används inte särskilt ofta men jag försöker förmå mina båtvänner att fixa till sina apparater eftersom jag tycker att det är det bästa kommunikationssättet när man är fler båtar som kör och ska till exempel in i en hamn och lägga till.

 

När man använder telefon blir det ju bara kommunikation mellan skepparna på två båtar och besättningen hör inget heller. Cert och tillstånd är en självklarhet tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en liten handhållen Standard Horizon HX300 utan några finesser.

I båten fanns en gammal fast sak som kommer att ersättas med en ny lite modernare. Det blir även det en Standard Horizon. Modell är inte bestämt än. Troligtvis kommer den placeras i sittbrunnen, i skottet mot ruffen...kanske. Jag är annars vän av att ha VHFen inne.

 

Antennen sitter i mesanmasten ca 11 m ö h.

 

En bärbar vhf är väldigt smidigt och vår följer med även i dingen och när jag gästgastar på andra båtar. Givetvis är räckvidden på de bärbara begränsad.

 

Radion används flitigt när vi går Göta Älv till och från vinterplatsen.

 

Edit: Jag har SRC.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har SRC men ingen VHF. 
Tog det mest på skoj efter att ha läst Kustskepparen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick en VHF av ena sonen och blev då "tvungen" att gå en kurs och ta cert. Det var nu 8-9 år sedan.

Använder den en hel del men det blir mest att lyssna.

Är väl nästan bara när jag går igenom Dragets kanal som jag sänder något (Allmänt anrop, låg effekt kanal 16). Trots detta har det hänt att jag har mött ett passagerarfartyg inne i kanalen, ska inte skriva namnet här men det påminner om en engelsk näktergal. Detta är uselt tycker jag!

 

Men i somras hände något lite ovanligt. Precis när jag anmält min genomfart och är inne i kanalen får jag ett svar där det är någon som säger:

"Hej NNNN, va bra att du ropar ut att du ska gå igenom Draget. Det borde alla göra. Ha en skön helg."

Jag såg ingen annan båt vare sig på ena eller andra sidan och båten presenterade sig inte heller. Undrar vem det var? Hade inte tid att fråga heller för att styra genom Draget kräver full uppmärksamhet.

 

Sen hör man ju en hel del annat. Flera gånger i höstas hörde jag gäng som diskuterade var i en naturhamn de skulle lägga sig, på kanal 16!

En av gångerna kom de och la sig i den vik där jag låg och jag fick hålla i mig själv för att inte gå och skälla på dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har SRC och en handhållen VHF med licens.

 

På nya båten kommer sitta en Furuno 4800, givet med licens.

 

Har gått utbildningen två gånger då jag tidigare jobbat inom flyget, och sen ingick den ju i FB KL8.

 

Men man är ju ändå ingen fena på det, man använder det för sällan helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev ChristerN:

Men i somras hände något lite ovanligt. Precis när jag anmält min genomfart och är inne i kanalen får jag ett svar där det är någon som säger:

"Hej NNNN, va bra att du ropar ut att du ska gå igenom Draget. Det borde alla göra. Ha en skön helg."

Dessutom är det någon som satt upp en flaggstång norr om kanalen så att man tror att det ligger en segelbåt på vänt när man kommer söder ifrån.

310895354_Dragetkanal.thumb.jpg.8ca1cc095c403c67aa5f18f0f769f302.jpg

 

Läs om kanalen här.

 

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två operativa VHF-apparater, och en i reserv, men bara ett cert.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Dessutom är det någon som satt upp en flaggstång norr om kanalen så att man tror att det ligger en segelbåt på vänt när man kommer söder ifrån.

310895354_Dragetkanal.thumb.jpg.8ca1cc095c403c67aa5f18f0f769f302.jpg

 

Läs om kanalen här.

 

Det ligger också ofta en segelbåt lite väster om flaggstången, vid bryggan på samma tomt. Ytterligare en luring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade SRC och en billig VHF som gick att koppla till min Garmin plotter via NMEA2000. Tillsammans med en AIS-transponder hade jag tänkt att hålla kontakt med mina kompisar som också har VHF. Eftersom kopplingen till plotters gör det väldigt enkelt att anropa båtar som har AIS. Man trycker bara på skärmen så sätts ett MMSI-anrop upp.

 

Men det hittills aldrig hänt och mina vänner föredrar mobiltelefon. 😕

Men VHFen är rätt trevlig att ha om det skulle hända någon olycka. Att sjöräddningen får exakt position och att det finns en snabbknapp gör den snabbare än en mobiltelefon.

 

En annan marginalvinst var att jag fick en antenn som jag kunde sätta klubbflaggan i. ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig drömma om att ge mig ut på lite större vatten utan VHF, folk idag är så låsta vid telefonen att de inte fattar att det går mycket fortare att säga några ord till varandra över radion. Man måste bara lära sig att lyssna på radion kan vara lite svårt att höra för den oinvigda.

Har självklart VHF en fast monterad Cobra och en Motorola handapparat och licens.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Elegancej:

Skulle aldrig drömma om att ge mig ut på lite större vatten utan VHF, folk idag är så låsta vid telefonen att de inte fattar att det går mycket fortare att säga några ord till varandra över radion. Man måste bara lära sig att lyssna på radion kan vara lite svårt att höra för den oinvigda.

Har självklart VHF en fast monterad Cobra och en Motorola handapparat och licens.

Visst, håller med.

Jag färdas ju över vatten där det emellanåt finns många större fartyg. Göteborgs hamninlopp med tillhörande fjordar. Öven om jag inte själv direkt är inblandad i olika konversationer får man ju reda på hur fartygens besättning tänker sig att navigera och då har man större möjligheter att hålla sig därifrån. Jo jag har påminnt Stena Danica att tända lanternorna en dag med dålig sikt...

 

Sedan har vi ju olika anrop, exempelvis ”All ships, all ships S/S Bohuslän är på väg genom Albrechts sund i norrgående” ... då vet man att det blir fantastiskt trångt vid ”Högvakten” och då får man avvakta tills det blir fritt. M/S Byfjorden brukar varna när dom går in i Strömmarna också.
Om någon i närheten sänder ett mayday kan man ju hjälpa till. Sommaren 2019 var det en segelbåt med roderhaveri som behövde assistans, men det var en mer närliggande motorbåt som gick fram och hjälpte haveristen, så jag höll mig i bakgrunden tills SSRS kom fram. Sådan information kommer  ju inte med mobiltelefoni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om mobiltäckningen är jättebra så kan det strula med larmning via mobilen. För några år sedan såg jag en person i en motorbåt ute på Kanholmsfjärden göra nödtecken med armarna. Vi åkte upp mot dem o då hojtade de att de tog in vatten och inte fick kontakt med sjöräddningen via mobilen. Jag ropade upp MRCC via VHF o sen gick räddningsenheterna igång.... KBV, SSRS och en Vaxholmsbåt satte genast kurs mot haveristen medan vi cirklade runt dem för att kunna ingripa om båten sjönk innan räddningsenheterna nått fram.

 

För dem som inte känner till Stockholms skärgård så ligger Kanholmsfjärden i mellanskärgården en bit innanför Sandhamn. Området runt omkring är tätt bebyggt med fritidshus och fritidsbåtstrafiken är tät en sommardag.  Det står mobilmaster runt hela fjärden. Det är definitivt ingen ödebygd vad gäller mobiltäckningen.

 

Hur det gick för de nödställda?

 

En i besättningen pumpade frenetiskt med länspumpen i den nyinköpta båten medan den andre letade efter läckan. Efter en stunds letande hittades en slang som lossnat och det fanns en kran som gick att stänga. Nödläget med sjöräddning avblåstes men vattnet hade hunnit stiga så högt över motorn att de inte vågade prova att starta. SSRS medlemsservice fick ta över och bogsera till varv och vi kunde fortsätta vår avbrutna färd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De senaste åren har jag ringt 112 några gånger, mindre trafikolycka, äldre person ramlat vid en spårvagnshållplats, markbrand och en jättestor vattenläcka. Varje gång måste man ge larmoperatören en geografilektion, dom sitter ju och svarar i en annan del av landet, ingen lokalkännedom... det tar tid innan dom har ställt alla frågor innan en enhet blir utlarmad, visserligen är det medhörning av polis, brand och sjukvård som kan ta över vid behov.

 

Och jag kan mycket väl tänka mig att det i skärgårdsmiljö och med litet raspig mottagning kan vara svårt att förmedla en ”adress” där det hänt en incident med fritidsbåt inblandad eller ett drunkningstillbud på någon ö som man kanske inte själv riktigt vet namnet på. Många öar och andra orter har ju iallfall här i Bohuslän snarlika eller likadana namn, Koö, Koön, Kalvö, Barlind är några, men det finns fler.

 

Vid den tragiska helikopterolyckan öster om Rörö för en del år sedan angav man förutom korrekt position även närliggande öns namn, Barlind, varav KBV först begav sig till en annan Barlind litet längre norrut, den i närheten av Klädesholmen utanför Tjörn, och då hade man ändå positionen koordinaterna och VHF... så det kan ju bli fel iallafall.

 

An initierad källa vet jag också att en chockad privatperson blandade ihop Hunnebostrand och Bovallstrand när hen ringde 112 angående ett akut sjukdomstillbud på land, nära hamnen, men det räddades av att det var flera som ringde 112, som inte var chockade och visste var dom var.

 

Och då SSRS övade sökning av försvunnen båt, och undrade om dom var i rätt vik... vilket uppfattades som ”Rättvik” men det har jag berättat om tidigare.

 

Jag tycker att man skall ha VHF ombord, i större utsträckning än vad man har idag, kanske inte i alla mindre båtar, men i litet större bobåtar som färdas litet längre sträckor. Likväl som man köper en dyr navigationsutrustning kan man ju köpa en bra VHF-radio och då gå en kurs för att få cert. 
 

Sedan kan det ju uppstå fel och missuppfattningar ändå, men om man trycker på distressknappen sänder man ju ut sin position iallafall. Nu skall ju den funktionen även kunna finnas på mobilerna, men det är väl personskyddslagen som bygger ett hjul runt käpparna på något vis.

 

Eller när sjöräddningscentralen frågar efter den saknades position... han är lagerarbetare... eller hur det nu var i filmens värld.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå positionsangivelse vill jag lite lätt off topic tipsa om appen SOS Alarm. Ringer man 112 med hjälp av den skickas Lat/Lon automatiskt till SOS Alarm.

On topic. Är, förhoppningsvis, blivande båtägare och kommer ta cert och skaffa VHF.

Som med mycket annat man sysslar med som andra kommer i kontakt med tycker jag det  är rättfärdigat med certifikat som bevis på att man åtminstone förstår hur, när och varför man skall använda saker, i detta fall radio-komm. Även hur man inte skall använda dem... :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VHF ger också möjligheten att assistera vid sjöräddningslarm. T.ex. så gick JRCC ut i veckan med ett allmänt anrop via VHF för att få hjälp att hitta en person i vattnet i Öresund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Abbe2:

VHF ger också möjligheten att assistera vid sjöräddningslarm. T.ex. så gick JRCC ut i veckan med ett allmänt anrop via VHF för att få hjälp att hitta en person i vattnet i Öresund.

Jupp.

Och har man AIS-transponder kan det bli som för Lasse-L, som två gånger kontaktats av JRCC för att eventuellt assistera vid nödsituationer, eftersom de kunde se att han var i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:



Och har man AIS-transponder kan det bli som för Lasse-L, som två gånger kontaktats av JRCC för att eventuellt assistera vid nödsituationer, eftersom de kunde se att han var i närheten.

Ja så var det, fick kraftig dimma när jag körde mellan Malö-strömmar/ Göteborg.

De bad mej att ligga standby, vid haverist, som hade vattenläckage, tills sjöräddningen han fram.

Jag tyckte det var jobbigt att i snipfart zickzacka mellan hummertinorna, sjöräddningen och polisbåt kom i mer än 25 knop dimman.

Höll mej tätt utefter Mollön, Mollösund syntes inte.

På Marstrandsfjorden bad de mej hålla utkik efter en båt som kommit vilse i dimman.

http://www.lasselundell.se/dimma.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en VFHM (Garmin black box) och cert, registrering och MMSI.

Använder den inte jätteofta, sist var det förra året när det kom ett lastfartyg på skärande kurs mellan Gotland och Västervik, han väjde så fint efter ett samtal. :) 

 

Har även en kortvågsradio men inget LRC-cert, dock ett vanligt A-cert som radioamatör men det är ju inte samma frekvenser.

Brukar använda min anropssignal som vanligt med tillägget M, M (Marine, Mobile) när jag testat den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...