Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
scholsey

Byta ut gamla tvåtaktaren...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

Har i dag en styrpulpet, en Lami 4300 R, 420 cm lång, 170 cm bred. Sitter en Evinrude 30 hk från 1991 på, som nu ska bytas ut. Tänkte köpa en ny motor, mellan 20-40 hk (vilket är det som rekommenderas för båtmodellen, jag är inne på 25-30 hk). Vad bör man tänka på? Är lite grön på området. Kommer det att fungera med samma styrreglage oberoende av vilken motor man köper? Ungefär samma vikt? Nyare motorer väger väl mer än gamla tvåtaktare? Något annat jag bör ta med i ekvationen? Tips på modell och märke?
Det är elstart och kort rigg som gäller.

Redigerad av scholsey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall tänka på att ha båten och motorn på ett övervakat ställe för nya fyrtaktare stjäls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett lyft oavsett vilket märke du väljer, själv skulle jag välja Suzuki, Honda eller Yamaha. Fördelarna är många, osar & ryker inte, ingen bränsleblandning, tystare, bättre miljö & lägre bränsleförbrukning. Enda nackdelen skulle i så fall vara att 4-taktaren blir tyngre & att man får en kamrem eller kamkedja att byta några ggr under motorns livstid. 

Sedan visar ju också utvecklingen att 2-taktarna verkar avvecklas mer & mer på marknaden av miljöskäl. I en del mindre vattendrag är dom redan förbjudna. E-Tec-motorerna blev ju heller ingen hit på marknaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå INTE ner i effekt när du byter till 4-takt! Jag rekommenderar att du ser på en 40hk motor om du ska byta. Annars finns det en överhängande risk att du upplever båten som slö och tung att få upp i plan. 80- och 90-talets 2-taktare var starka och pigga maskiner, det kan man tyvärr inte beskylla de moderna mindre 4-taktarna för att vara. Idag ska alla motorer vara bränslesnåla och miljöanpassade, inget fel på det, och det sker på viss bekostnad av effekt och vrid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Gå INTE ner i effekt när du byter till 4-takt! Jag rekommenderar att du ser på en 40hk

Fast i det här fallet med en så liten båt kommer vikten bli ett problem. Tex en 40 hk Yamaha fyrtaktare väger ca 100 kg dvs 40 kg mer än 25 hk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lami 4300R började ju tillverkas 1986 & rekommenderad motorstyrka var 20-30hk, med all säkerhet avsågs 2-taktsmotorer. Som sagts ovan kan ju en 30 hk 4-taktare bli en aning tung 6 båten få dåliga egenskaper. Rådfråga firman du köper motorn av, dom borde veta. Men det är klart att om man inte lastar båten full så kan det fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolag kan ju vara noga med att man inte har större motor än vad som godkänts för båten. Som jag förstått gäller detta enbart effekt. Undrar om de även börjat fundera på max vikter också nu när så många hänger på nya tunga 4-taktare på äldre båtar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tror inte att dom reflekterat över detta,. Däremot är dom väl medvetna om 4-taktarnas stöldbegärlighet & det syns på premien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/29/2021 at 9:02 PM, Zwen said:

Försäkringsbolag kan ju vara noga med att man inte har större motor än vad som godkänts för båten. Som jag förstått gäller detta enbart effekt. Undrar om de även börjat fundera på max vikter också nu när så många hänger på nya tunga 4-taktare på äldre båtar?

Jag kör en Buster XL (Max rekommenderad efekt 115hk) med en Mercury Pro XS 150. Jag meddelade försäkringsbolaget all info plus vilket belopp jag ville ha den försäkrad för. Inga problem alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är du säker på att försäkringsbolaget är medvetet om att motoreffekten till en Buster XL är max 115hk?

Redigerad av SEASWIRL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska köpa motor i år ska du nog skynda dig. Jag var hos en marina på jakt efter en motor. Han började sälja visnings exen nu eftersom han inte fått några motorer sedan i augusti. Han räknade med att få in en leverans i juli men han vågade inte ta handpenning på något. Var också inne på Yamaha center. Där hade dom 5 motorer. Han sa att dom brukade ha ca 40 motorer vid den här tiden. Han skulle inte få in motorer i september.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...