Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Yopphedi

Tvätta vaxad båt och tvätt utan kemikalier

Rekommendera Poster

Hej,

 

I höstas lät jag en firma polera och vaxa båten i samband med service av motor.

På grund av olika omständigheter verkade det väldigt lockande att göra det lätt för mig med vårfixet med första båten.

Nu börjar jag fundera  på om det var ett misstag. Båten har stått på trailer i en lada under vintern, men den lär ju ändå behöva sig en tvätt innan man stoppar den i plurret.

Hur tvättar jag lämpligast av båten utan att ta bort vaxet? 

 

Dessutom har jag ett annat problem som någon annan kanske känner igen.

På hamnplan på min båtklubb är det förbjudet attt använda kemikalier eller tvättmedel på hamnplan och spolplatta.

Hur i hela friden ska man då rengöra båten? Känns ju hyfsat omständigt och inte alls miljövänligt att göra det när båten är i sjön.

I framtiden har jag tänkt att göra vårrustningen själv, men det känns knepigt att få något bra resultat utan att använda någon sorts kemikalier.

Jag har kollat med hamnkapten, men han hänvisar bara till stadgarna.

 

Hälsningar 

Yoppheidi

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vaxad och polerad eller inte så lär väl båten kunna tvättas miljömässigt med tex såpa oberoende om den står på land på er hamnplan eller ligger i vattnet . Om man tycker så går det under säsongen komplettera med mer vaxande. Att på land rengöra bottenfärgen under vattenlinjen är nog inte så miljömässigt om man inte samlar upp restprodukterna.


"Grumme Såpa är fritt från konserveringsmedel och är enkelt och ofarligt att använda. Grumme Såpa är dessutom helt biologiskt nedbrytbar samt är miljömärkt med Bra Miljöval"

https://www.grumme.se/products/gronsapa/ 

 

De fem bästa vårrustningstipsen från Båtunionen där såpa ingår:

https://batunionen.se/miljo/batmiljo-for-batagare/tips-for-varrustningen/

 

Här några tips från Käppala där såpa ingår:

https://www.kappala.se/Hjalp-oss-och-miljon/Tips-till-hushall/Tvatta-diska-och-stada-miljovanligt/stada-med-sapa-citron-attika-salt-och-bikarbonat/

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Så såpa funkar för nästa år också, då jag ska tvätta och lägga på nytt wax?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Yopphedi:

Tack för svar!

 

Så såpa funkar för nästa år också, då jag ska tvätta och lägga på nytt wax?

Använder du såpa så lär du vaxa igen såpan löser vaxet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ehh..aha. Så inte såpa i år då, kanske nästa.

Vad ska man använda som inte löser vax tro? Ljummet vatten och en skvätt tålamod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Yopphedi:

Ehh..aha. Så inte såpa i år då, kanske nästa.

Vad ska man använda som inte löser vax tro? Ljummet vatten och en skvätt tålamod?

Om du polerat och vaxat båten innan vintervila så är det ju bara skölja av dammet antar jag. Alla såpor rengöringsmedel som löser fett löser vax  då det är en typ av fett.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Yopphedi:

Hej,

 

I höstas lät jag en firma polera och vaxa båten i samband med service av motor.

På grund av olika omständigheter verkade det väldigt lockande att göra det lätt för mig med vårfixet med första båten.

Nu börjar jag fundera  på om det var ett misstag. Båten har stått på trailer i en lada under vintern, men den lär ju ändå behöva sig en tvätt innan man stoppar den i plurret.

Hur tvättar jag lämpligast av båten utan att ta bort vaxet? 

 

Dessutom har jag ett annat problem som någon annan kanske känner igen.

På hamnplan på min båtklubb är det förbjudet attt använda kemikalier eller tvättmedel på hamnplan och spolplatta.

Hur i hela friden ska man då rengöra båten? Känns ju hyfsat omständigt och inte alls miljövänligt att göra det när båten är i sjön.

I framtiden har jag tänkt att göra vårrustningen själv, men det känns knepigt att få något bra resultat utan att använda någon sorts kemikalier.

Jag har kollat med hamnkapten, men han hänvisar bara till stadgarna.

 

Hälsningar 

Yoppheidi

 

 

Jag använder uteslutande ABNET, tar bort alla föroreningar snabbt & effektivt samt återvaxar. Framför allt är medlet väldigt drygt & biologiskt nedbrytbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Yopphedi:

Hej,

 

I höstas lät jag en firma polera och vaxa båten i samband med service av motor.

På grund av olika omständigheter verkade det väldigt lockande att göra det lätt för mig med vårfixet med första båten.

Nu börjar jag fundera  på om det var ett misstag. Båten har stått på trailer i en lada under vintern, men den lär ju ändå behöva sig en tvätt innan man stoppar den i plurret.

Hur tvättar jag lämpligast av båten utan att ta bort vaxet? 

 

Dessutom har jag ett annat problem som någon annan kanske känner igen.

På hamnplan på min båtklubb är det förbjudet attt använda kemikalier eller tvättmedel på hamnplan och spolplatta.

Hur i hela friden ska man då rengöra båten? Känns ju hyfsat omständigt och inte alls miljövänligt att göra det när båten är i sjön.

I framtiden har jag tänkt att göra vårrustningen själv, men det känns knepigt att få något bra resultat utan att använda någon sorts kemikalier.

Jag har kollat med hamnkapten, men han hänvisar bara till stadgarna.

 

Hälsningar 

Yoppheidi

 

 

Det kan aldrig vara ett misstag att vaxa båten!

Du tänker helt rätt, Tvätta inte bort vaxet!

Egentligen tvätta så lite som möjligt med olika medel på den vaxade ytan,vatten och svamp brukar funka långt. När det behövs mer rengöring för att få bort svartränderna använd helt enkelt vanligt bilschampo med vax, finns också som miljövänliga alternativ.

Detta löser eller tvättar inte bort ditt vaxskikt .

För rengöring inför vaxning ska man tänka lite annorlunda men det får bli ett annat svar.

Att man inte alls får använda tvättmedel verkar lite märkligt, är det inte så att det inte får användas på spolplatta eller i närheten pga att det är kopplat ett litet reningsverk till anläggningen. Denna rening är troligen inte förtjust i div kemikalier. Fråga vad som gäller.

Att Abnet skulle ha vaxinnehåll är väl lite tveksamt.

/m

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag trott eftersom vattnet bildar droppar när man sköljer. Den kan ju också vara så att den tar vaxet beroende på hur man späder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vax inblandat i rengöringsmedel blandas in för att föremålet ska torka fortare, jämför automattvätt för bilar, där har vaxet funktionen att torken ska bli mer effektiv, och vattnet ska bilda droppar. Detta går inte att förväxla med en riktig vaxning där du mekaniskt arbetar in vaxet i porerna på djupet för att erhålla glans, smutsförebygga och erhålla långvarig effekt, motverka nedbrytning av kulör etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra tips.

Planen ser just nu ut som:

I år: blaska av båten med vatten

Nästa år: Tvätta av båten med abnet sedan vaxa, alternativt polera och vaxa om det behövs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten på trailer, och vid upptagning på hösten kör jag bort till handtvätt för bilar och spolar av båten ordentligt! På våren så handtvättar jag båten med såpvatten med minimalt spill, och vaxar hemma vid radhuset. Använder såpa och biltemas creamvax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilschampo funkar bra att tvätta båten med. De är framtagna för att skydda bilens vax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...