Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johantoan

Nytt projekt

Rekommendera Poster

Hej alla entuisaster!

Jag har under några somrar drömt om att köpa en billig segelbåt för att rusta upp och för att kunna spendera mer tid på havet. Jag är uppväxt med en mindre motorbåt i familjen så lite båtvana finns. Ingen större erfarenhet av segling men det har alltid lockat mig.

Jag kom idag på att det här är sommaren det ska göras. Jag kontaktade min syster som inte behövde någon övertalning om att vara med på projektet. Vi saknar helt erfarenhet av att renovera båtar. Det finns däremot mycket vilja och tid. Förresten tid kanske inte finns. Mitt mål är att kunna sjösätta båten någon gång i sommar men är medveten om att det kan vara helt orimligt beroende på vilken båt vi köper. Drömmen är att köpa en träbåt som med mycket kärlek kan bli fin. Vi är båda studenter och båten ska vi ha i Umeå. 

En liten sammanfattning om förutsättningarna:
 

Erfarenhet 0/5

Kunskap 0/5

Händiga 3/5

Vilja 5/5

Budget - låg 

Envishet 5/5 

Tid 4/5 

Sjövana 2,5/5

 

Det enda som är klart än så länge är en plats utomhus på land där vi kan ha båten medans vi renoverar. 

Vi har sett en båt som vi tror skulle kunna passa vårt projekt som jag gärna skickar bilder på om det är något som är intresserad och skulle kunna hjälpa oss med en bedömning.

 

Nu ber jag ödmjukast om allmänna tips eller om någon möjligtvis vet någon båt som skulle kunna passa oss. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Johantoan:

Drömmen är att köpa en träbåt som med mycket kärlek kan bli fin.

Hej, va kul att ni kommit till insikt! 😏 

Är drömmen om träbåt helt spikad eller är även plastbåtar ett alternativ?

 

Har ni någon uppfattning hur mycket båten får kosta samt hur stor den skall vara?

 

Hur vill ni att ett båtliv skall komma att se ut?

 

Angående båten ni redan sett. Berätta lite om den. Bilder är bra, fast ni kanske inte vill avslöja exakt vilken båt ni tittar på?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Johantoan:

....projektet. Vi saknar helt erfarenhet av att renovera båtar. Det finns däremot mycket vilja och tid. Förresten tid kanske inte finns. Mitt mål är att kunna sjösätta båten någon gång i sommar....

Reagerar framförallt på det fetmarkerade! Om ni inte är verkliga träbåtsfantaster tycker jag att ni bör köpa en plastbåt först, ofta finns det tillräckligt med trä i inredningen för att ni ska få känna er som snickare ;) 

 

Gör allt ordentligt så att ni kan sälja den med förtjänst i framtiden och köpa en vackrare båt..

 

Om ni verkligen vill ha en träbåt så råder jag er att köpa en träbåt med plastskrov, tex en Vindö 30 eller där över. Köp inte en för liten båt, men inte heller en för stor. Inte mindre än 7 meter. HR Misil I är också en trevlig plast-träbåt...

 

Se till att båten ni köper är i segelbart skick så att ni får njuta lite av att använda den medan ni renoverar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tacksam för svar!


Jag skulle nog säga att inget är spikat än. Eftersom vi helt saknar erfarenhet så är vi väldigt öppna för förslag från folk med mer erfarenhet. Om träbåt är ett dumt alternativ så bör vi kanske hålla oss till plast. Trä lockar mer än plast för att träbåtar är himla fina. 

 

Budget är nog lite oklart just nu. Helst skulle vi köpa en väldigt billig och kunna lägga pengar på att göra den fin men det beror också på vad vi får för input. Helst runt 20 000 men max skulle jag nog säga är 40 000.

 

Båtlivet framöver vågar jag inte heller riktigt svara på. Jag kan absolut tänka mig att åka omkring hela somrar då jag gillar att vara ute på vattnet. Men det skulle lika gärna kunna vara ett projekt för ett år eller två som vi sedan säljer.

Båtarna som vi tittat lite på nu är de billiga träbåtarna som finns ute på blocket. Jag har fler bilder på nr 1.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/laurin_kryssare/93997018

https://www.blocket.se/annons/stockholm/kungskryssare_byggd_av_storebro_1963/94778968

https://www.blocket.se/annons/varmland/trabat/94551854



Eftersom vi helst skulle vilja hinna njuta av den redan i sommar så misstänker jag att tiden inte är på vår sida. Vi är dock unga och utan partners så när vi väl sätter igång satsningen kommer vi lägga all ledig tid på projektet. Det ultimata skulle såklart vara att göra en vinstaffär på båten men jag trodde inte det var möjligt med segelbåtar.. Är det blocket som gäller eller finns det någon hemlig sida för segelbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Låter ju trevligt!

 

Men jag citerar @Dava 

"Se till att båten ni köper är i segelbart skick så att ni får njuta lite av att använda den medan ni renoverar!"

 

Det tror jag är viktigt, att man kan använda båten samtidigt som man gör den iordning, man får väl göra en lista på olika delprojekt, och inte göra allting på en gång, då är det lätt att ta sig vatten över huvudet, om nu det är ett bra begrepp i detta sammanhanget.

 

Jag har sett övergivna renoveringar, hus, båtar, veteranbilar, där man gått in med stor kraft och rivit i en massa saker samtidigt, sedan har man tappat orken och pengarna tar slut, så blir projektet ståendes till ingen nytta. Världen är redan full av tappade sugar, sägs det, onödigt att tappa en till...

 

Sedan är ju ofta just träbåtar mer fulla av överraskningar än vad andra är, äldre plastbåtar har ju sina fel och brister och träbåtarna har sina. Hursomhelst skall man var uppmärksam innan man köper sin drömbåt, så den inte blir till en mardröm istället.

 

Vi har ju en berömd ensamseglare, som då hette Lundin, numera Yrvind, han skrev en gång i en av sina böcker; "små båtar små problem, stora båtar stora problem" (andra säger så om sina eller andras barn och kanske framförallt om tonåringar, men det är en annan sak...).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Johantoan:

Hej!
Tacksam för svar!


Jag skulle nog säga att inget är spikat än. Eftersom vi helt saknar erfarenhet så är vi väldigt öppna för förslag från folk med mer erfarenhet. Om träbåt är ett dumt alternativ så bör vi kanske hålla oss till plast. Trä lockar mer än plast för att träbåtar är himla fina. 

 

Budget är nog lite oklart just nu. Helst skulle vi köpa en väldigt billig och kunna lägga pengar på att göra den fin men det beror också på vad vi får för input. Helst runt 20 000 men max skulle jag nog säga är 40 000.

 

Båtlivet framöver vågar jag inte heller riktigt svara på. Jag kan absolut tänka mig att åka omkring hela somrar då jag gillar att vara ute på vattnet. Men det skulle lika gärna kunna vara ett projekt för ett år eller två som vi sedan säljer.

Båtarna som vi tittat lite på nu är de billiga träbåtarna som finns ute på blocket. Jag har fler bilder på nr 1.

https://www.blocket.se/annons/dalarna/laurin_kryssare/93997018

https://www.blocket.se/annons/stockholm/kungskryssare_byggd_av_storebro_1963/94778968

https://www.blocket.se/annons/varmland/trabat/94551854



Eftersom vi helst skulle vilja hinna njuta av den redan i sommar så misstänker jag att tiden inte är på vår sida. Vi är dock unga och utan partners så när vi väl sätter igång satsningen kommer vi lägga all ledig tid på projektet. Det ultimata skulle såklart vara att göra en vinstaffär på båten men jag trodde inte det var möjligt med segelbåtar.. Är det blocket som gäller eller finns det någon hemlig sida för segelbåtar?

Hmmm... ja fina båtar... men mycket jobb, det gäller kanske att kunna läsa mellan raderna i båtannonserna. Träbåtar, eller båtar med mycket trä som legat länge på land är ett klart observandum, trät torkar och spricker. Sedan platsen där båten ligger nu, en långväga transport kan ju bli både omfattande och dyr. Kungskryssaren känns ju spontant som ett bra projekt,  men den ligger långt hemifrån dig, Värmdö. Laurinkostern ligger ju närmare, fast i Falun, men det är ändå jättelångt till Umeå! den tredje båten i Värmland kommenterar jag inte. 

Försök finna en båt närmare din hemort, billigast och bäst är ju om det går att segla hem den på egen köl.

 

Båtplats i sjön har du kanske inga problem med att ordna? annars är ju det bra at ha innan man köper en båt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden mellan plast- och träbåt är att en plastbåt kan försummas något år eller två, och ändå på ett ganska enkelt sätt gnuggas upp till en fin standard, medan en med träbåt så förfaller den direkt om man slarvar det minsta med underhållet. Man brukar säga att underhållet ökar vid slarv med träbåt, dvs om arbetet är x1 vid vanlig vårrustning, så är det x2 andra året, x4 tredje året och x16 fjärde året. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Den stora skillnaden mellan plast- och träbåt är att en plastbåt kan försummas något år eller två, och ändå på ett ganska enkelt sätt gnuggas upp till en fin standard, medan en med träbåt så förfaller den direkt om man slarvar det minsta med underhållet. Man brukar säga att underhållet ökar vid slarv med träbåt, dvs om arbetet är x1 vid vanlig vårrustning, så är det x2 andra året, x4 tredje året och x16 fjärde året. 

Lägg därtill att träbåten då står på land, kanske rent av på en asfalterad yta, då går förfallet snabbt som 17.

Min kompis ”träbåtsägaren” besprutar båten invändigt under vinterns torraste period med linolja i en sån där större växtspruta. 
Han sjösätter sist på dagen och låter båten delvis hänga i kranens sling under natten så att bordläggningsplankorna hinner svälla. Då finns det en automatisk länspump igång som får arbeta en hel del.

 

Jag tittade på bilderna på de där tre träsegelbåtarna på blocket, snygga trevliga båtar, inget att säga om det, med den knapphändiga informationen man får i en sådan annons, men, men....

 

En sak är ju då havet läcker in genom skrovet, det är inte så bra, men å andra sidan är ju träbåtar konstruerade för att till viss del tåla det, och det anses ju naturligt att träbåtar (och öven andra båtar) läcker litet granna.
Men kolla bilderna igen, någon eller några hade ju dessutom ett teakdäck, och det vet vi ju alla, även vi med plastbåtar, att teakdäck är visserligen väldigt snyggt, men många gånger behäftade med problem, läckage.


Egentligen uppstår det ju olika problem då man sammanfogar två olika material som har olika egenskaper. Man säger nu att det alltid är ett ”liv” i trä, det rör sig och ändrar form beroende på luftfuktigheten och om det utsätts för belastningar. Gran, fur, ek, teak, mahogny och andra träslag rör sig på olika sätt och olika mycket, det uppstår glipor och sprickor där vår nederbörd kan ta sig in i båten ovanifrån. Lägg därtill till att teakdäck förr i tiden skruvades fast med minst en trilijon rostfria skruvar som sedan pluggades, skruvhålen kan med tiden bli ovala och släppa in vatten i båten.

 

Men det är ju klart att du för den skull skall skaffa dig en träbåt om du vill, det är ju väldigt positivt att det finns ungdomar som vill ta vara på våra utskrotningshotade träbåtar. Jag blir glad i sinnet var gång jag ser en träbåt som verkligen används, dessvärre är det numera rätt sällan, om man nu bortser från kompisens eksnipa.

 

Men klart du kan ha tur att finna en välskött träbåt med bara ”litet småfix” som det kan stå i annonserna, men i allmänhet kräver ju träbåtar en hel del underhåll, sker det fortlöpande kanske det inte blir så väldigt mycket mer omfattande än på plastbåtar, beroende lite hur man räknar, men om det är eftersatt blir det som @Peter_K skriver, och som sagts, om träbåten stått på land mer än en vintersäsong, varning, varning!

 

Litet varning så där i allmänhet, vilken utannonserad båt det än gäller, det är coronatider, man kan inte semestra utomlands,  många vill köpa båt, det är säljarens marknad, man lyckas sälja allting, även vraken som annars är mindre värda än vad annonsen kostar.

 

Men fortsätt att kolla i annonserna, rätt vad det är finner du rätt båt, men räkna med en hel del ”småfix”.... detta vilseledande ord... Undvik även annonser med texten ”ett objekt för den händige, visst renoveringsbehov föreligger” om det står så i en båtannons, en träbåt, så brukar det innebära att det är en riktig skorv, ett fullgånget vrak!

 

Det hände förr i tiden att man räddade träbåtar genom att plasta in skrovet, och javisst, man förlängde båtens livstid med några år.... Men förr eller senare letade det sig ned fukt i trät, eller så var trät fuktigt redan vid inplastningen och det blev röta. Men det är lätt att generalisera, det kan ju tänkas att man gjorde på rätt sätt och/eller hade tur, det kan ju ha lyckats.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått en massa bra svar. Själv har jag upptäckt att jag är inte så bra på att hålla finishen å det straffar sig. Å jag har inte 5/ 5 ork å entusiasm för att slipa/lacka.

Men skulle jag välja så skulle jag nog fundera mest på kungskryssaren. Bild 4, där ser man att man måste skrapa ner rejält men den har vita sidor så  bara slipa å måla, inte skrapa fernissa, Sen tror jag hon seglar bäst av de tre.

 

Men fråga mig inte om hjälp att segla hem henne till Ume för jag är så dum så jag nappar kanske å så blir allt jobb hemma kvar till nästa år.....😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Ruskpricken:

Men fråga mig inte om hjälp att segla hem henne till Ume för jag är så dum så jag nappar kanske å så blir allt jobb hemma kvar till nästa år.....😂

Jag tror spontant också på den båtan, men med bara annonserna som referens, jag har ju inte sett den eller de andra i verkligheten. Däremot jag jag sett kungskryssare, både de äldre och de senare som var helt i plast. Trevliga välseglande båtar med relativt bra utrymme ombord.

Men det är landvägen via E4 667,5 km mellan Värmdö och Umeå, det är antagligen längre sjövägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit i er sits hade jag satsat på en plastbåt eftersom det även är havet som lockar. Så tänker jag eftersom jag älskar att segla.

 

Som @Dava redan varit inne på kan det vara idé att den är någorlunda seglingsbar så ni får känna hur den passar er innan ni lägger ner för mycket tid, jobb och pengar på den.

 

Nu är inte jag någon träbåtsnisse men kan förstå tjusningen att fixa upp en gammal dam till "sin forna glans". Jag har varken energin eller tålamodet för att ta hand om en träbåt. Däremot kan jag beundra en träbåt i bra skick i flera timmar...känns det som. I alla fall tycker mina barn det som inte är riktigt lika begeistrade.

Våra träbåtar är ett kulturarv som försvinner mer och mer och jag är mycket tacksam till de som lägger ner arbetet att "fixa till" och hålla båtarna i skick. Har ni det intresset skall ni självklart satsa på en träbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort TACK för alla svar! 

Ni kommer med mycket bra input och det får mig att fundera som tusan hur vi ska gå vidare för att göra detta smartast och roligast. Vi båda känner att det skulle vara mest motiverande med en träbåt men samtidigt låter det som att ni med er erfarenhet avråder från det. Min syster kan vara aningen mer naiv än vad jag är och tidigare idag sa hon “Alla saker som är lite häftiga är ju lite jobbiga också, det är ju därför folk inte gör dem”. 

 

Storebro har legat på land en säsong, men ni verkar ändå inte avfärda den helt. Jag ska se om jag får tag i fler bilder.

Laurin är i sjödugligt skick enligt ägaren. “Akterspegeln har gjort sitt och skulle behöva bytas inom 1-2 år” (något som vi skulle åtgärda direkt).
Transporten kan absolut bli bökig och säkert dyr men utbudet här uppe verkar vara minimalt tyvärr..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Johantoan:

Stort TACK för alla svar! 

Ni kommer med mycket bra input och det får mig att fundera som tusan hur vi ska gå vidare för att göra detta smartast och roligast. Vi båda känner att det skulle vara mest motiverande med en träbåt men samtidigt låter det som att ni med er erfarenhet avråder från det. Min syster kan vara aningen mer naiv än vad jag är och tidigare idag sa hon “Alla saker som är lite häftiga är ju lite jobbiga också, det är ju därför folk inte gör dem”. 

 

Storebro har legat på land en säsong, men ni verkar ändå inte avfärda den helt. Jag ska se om jag får tag i fler bilder.

Laurin är i sjödugligt skick enligt ägaren. “Akterspegeln har gjort sitt och skulle behöva bytas inom 1-2 år” (något som vi skulle åtgärda direkt).
Transporten kan absolut bli bökig och säkert dyr men utbudet här uppe verkar vara minimalt tyvärr..

Att byta en akterspegel på en båt är ett väldigt omfattande jobb som kräver omfattande professionella kunskaper i båtsnickeri, ett sådant jobb avråder jag dig till. Den båten är i Falun enligt annonsen, kanske ligger den i sjön Runn, som då inte har någon seglingsbar förbindelse med havet, om jag nu inte missat något väsentligt i geografin. Men med dålig akterspegel bör du rata det objektet, tycker jag. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Att byta en akterspegel på en båt är ett väldigt omfattande jobb som kräver omfattande professionella kunskaper i båtsnickeri, ett sådant jobb avråder jag dig till. Den båten är i Falun enligt annonsen, kanske ligger den i sjön Runn, som då inte har någon seglingsbar förbindelse med havet, om jag nu inte missat något väsentligt i geografin. Men med dålig akterspegel bör du rata det objektet, tycker jag. 

Okej tack då skippar vi den! Ja, onödigt spännande behöver vi inte göra det här.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga er också - vad är syftet med båten?

Är det att komma ut med den mycket, köp plast. 
Är det att förverkliga en dröm om att snickra och renovera och det är viktigare än att komma ut med båten, köp trä. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men det är landvägen via E4 667,5 km mellan Värmdö och Umeå, det är antagligen längre sjövägen.

Det är kortare sjövägen, bara 60 mil eller 320 distansminuter.

Gissningsvis 90 timmars segling.

 

Först 80 distansminuter fin skärgårdssegling för att lära sig båten, här kan man tillbringa mycket tid.

Sedan 80 M tvärs över Gävlebukten på 24 timmar, upp till Hudiksvall eller så.

Och nu är det ju inte så långt kvar till Umeå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Johantoan:

Transporten kan absolut bli bökig och säkert dyr men utbudet här uppe verkar vara minimalt tyvärr..

Har ni kollat något på den finska sidan?

Kanske inte så lätt att bara sticka dit i coronatider, men det är ju nära.

Vi har bla. @Faderullan och @heimlaga från Finland här på MG och de kanske kan ha några tips på hur man hittar båtar i Finland om man är lite ringrostig på finska.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Det är kortare sjövägen, bara 60 mil eller 320 distansminuter.

Gissningsvis 90 timmars segling.

 

Först 80 distansminuter fin skärgårdssegling för att lära sig båten, här kan man tillbringa mycket tid.

Sedan 80 M tvärs över Gävlebukten på 24 timmar, upp till Hudiksvall eller så.

Och nu är det ju inte så långt kvar till Umeå.

Det är ju klart jobbigt att gena över Gävlebukten med landsvägsfordon. Men ena vägen blir ju klart landvägen, kanske med spårburen fjärr- eller regionaltrafik.

 

Sedan får man ju ta hänsyn till väder och vind, om man skall segla hem en båt.

 

4 minuter sedan skrev Mackey:

Har ni kollat något på den finska sidan?

Kanske inte så lätt att bara sticka dit i coronatider, men det är ju nära.

Vi har bla. @Faderullan och @heimlaga från Finland här på MG och de kanske kan ha några tips på hur man hittar båtar i Finland om man är lite ringrostig på finska.

Ja även Åland, det förekommer ibland finska/åländska båtar på Blocket, men det verkar som om försäljaren bor i vårt land. Annars bra idé!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mackey:

Har ni kollat något på den finska sidan?

Kanske inte så lätt att bara sticka dit i coronatider, men det är ju nära.

Vi har bla. @Faderullan och @heimlaga från Finland här på MG och de kanske kan ha några tips på hur man hittar båtar i Finland om man är lite ringrostig på finska.

Tackar som frågar! Den båttyp som TS eftersträvar är sådana som vi finländare köper i Sverige :-)

Men ett visst utbud finns det ju på den här sidan av viken också. Kusten ca 13 mil norr och lika långt i söder (Karleby till Sideby) om Vasa är till största delen svenskspråkig.

I det området är säljsajten Findit.fi populär.

I övrigt finns Tori.fi Den som minns blocket från förr känner igen sig här.

Och så Nettivene.com

Länkarna till Tori och Nettivene går direkt till segelbåtsavdeningen.

I trakten kring Åbo, skärgården där utanför och längs kusten till Borgå kan man lyckas träffa på säljare som är svenskspråkiga också, det varierar regionalt. Och så Åland förstås, där är det svenska som gäller.

 

I övrigt stämmer jag in i kören. Vill ni segla i sommar är nog en i stort sett segelklar glasfiberbåt ett säkrare kort. Då kan man komma sig ut på vattnet redan i sommar  och så kan man renovera i steg lite varje vinter. Tar man inte på sig för mycket per vinter kan man sjösätta åtminstone en tid varje sommar som belöning för vinterns slit.

Jag år också förtjust i de där sköna båtarna med glasfiberskrov och träöverbyggnad som nämndes tidigare i tråden. Då får man både trämys och vattentäthet i samma båt. Har någon gång närt en dröm om att köpa en sådan i Sverige där utbudet är bättre :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också vilja föreslå en med glasfiberskrov och mahogny överbyggnad. Vindö finns ju exempelvis i ganska stora antal. Mistral är också en jättefin båt.

Finns förresten en Youtube kanal med ett ungt par som renoverat en Vindö och långseglar. Minns dock inte vad kanalen heter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God förmiddag alla icke landkrabbor! 

 

Till en början vill jag säga TACK till alla engagerade svar. Som rookie är det lätt att tappa glöden om frågetecknena blir allt för många men era hjälpsamma svar håller vår lilla dröm vid liv. I skrivande stund sitter vi med morgonkaffet i högsta hugg och försöker koka ner våra röriga tankar till mer konkreta planer.

 

Det viktiga för oss är inte att få många segeltimmar utan snarare att genomföra ett projekt med allt vad det innebär. Köpa, renovera, sjösätta och möjligtvis kunna sälja en upprustad, vacker båt. Hur länge den förblir i våra ägor återstår att se. Om vi förälskar oss i livet med segelbåt kan den mycket väl bli kvar i många år annars ser vi det som ett spännande projekt. 

 

Vi har varit i kontakt med Storebro och inväntar fler bilder. Den känns väldigt intressant. Under morgonkvisten ramlade vi också över denna som egentligen är mindre än vi tänkt men som charmade oss totalt!!

 

https://www.blocket.se/annons/kalmar/segelbat_mahogny/94487748?fbclid=IwAR2b0w5rJSFaDN-U7ifnvO4zo6wODyDBQCgXwoecqvZa0-8lpDVs9ilVBqk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Zwen:

Finns förresten en Youtube kanal med ett ungt par som renoverat en Vindö och långseglar. Minns dock inte vad kanalen heter.

Sailing Magic Carptet, men filmerna börjar efter båtrenoveringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hanna-panna:

Det viktiga för oss är inte att få många segeltimmar utan snarare att genomföra ett projekt med allt vad det innebär. Köpa, renovera, sjösätta och möjligtvis kunna sälja en upprustad, vacker båt. Hur länge den förblir i våra ägor återstår att se. Om vi förälskar oss i livet med segelbåt kan den mycket väl bli kvar i många år annars ser vi det som ett spännande projekt.

Jag tror lite som andra har sagt att det kan bli tråkigt att aldrig segla, så mitt råd är att renovera på ett sådant vis att det går att sjösätta båten varje säsong. Det är också bra för en träbåt att att användas så att den inte torkar ihop helt och hållet.

 

Min gissning är att marknaden för helrenoverade träbåtar är begränsad, så räkna inte med att få någon större vinst. Se en vinst som en bonus.

 

Bäst är nog att bli förälskad i båtlivet och behålla båten.

 

Anekdot

Jag träffade en kille som hade renoverat en träbåt tillsammans med en vän. Det var en rätt stor båt och de hade hållit på intensivt i tre år.

  1. Första helgen seglade de tillsammans.
  2. Nästa helg seglade killen jag träffade.
  3. Tredje och sista helgen seglade killens fd. vän rejält på grund och båten sjönk. Ingen var intresserad av att börja om med renoveringen och de är inte vänner längre. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hanna-panna:

denna som egentligen är mindre än vi tänkt men som charmade oss totalt!!

Den var söt.

 

Här är ytterligare en. Den är inte direkt söt men jag tycker den ser riktigt fin ut.

 

https://www.blocket.se/vi/95792922.htm

 

Börjar man med en båt som är i lite bättre skick är förutsättningarna att komma i mål mycket större. Om inget är riktigt akut på båten kan man välja lite mer vad man känner för att göra.

 

Att fixa upp en båt i ok skick till att bli riktigt fin är tillfredsställande även det.

På det viset lär man sig mycket, både om sig själv och båtar. Efter det vet man hur nästa objekt att fixa upp skall se ut.

 

Eftersom båten ligger på rätt sida av Sverige blir det lite längre att transportera. Å andra sidan kan säkert en vårresa på Göta kanal ge minnen för livet (goda minnen givetvis).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev McLasse:

Här är ytterligare en. Den är inte direkt söt men jag tycker den ser riktigt fin ut.

 

https://www.blocket.se/vi/95792922.htm

Kan det vara ungefär en sådan här?

 

FIORELLA Typ: Segelbåt (kustkryssare, Blue Peter) Konstruktör: Knud H Reimers Byggd: 1950 på Rosättra båtvarv, Norrtälje Material och mått: Trä (mahogny, teak), längd 9 m, bredd 2,3 m Rigg: Bermuda Motor: Penta 10, tidigare Albinmotor Ägaren är bosatt i Uppsala län. ”Fiorellas” konstruktion bygger på Reimers båt ”Blue Peter” som presenterades i Svenska kryssarklubbens årsskrift 1944. Det är dock så att ”Fiorella” har en egen unik konstruktion. Både interiör och exteriör är typiska för Reimers. ”Fiorella” är i ett gott välbevarat skick – och dess historik berättar om flitigt seglande som familjebåt under de senaste 40 åren. Det kulturhistoriska värdet kan dessutom öka ju mer som verifieras kring båtens äldsta historia. ”Fiorella” har k-märkts eftersom Sjöhistoriska museet bedömt att den är kulturhistoriskt värdefull.

 

Källa:https://mb.cision.com/Main/17053/2482630/812216.pdf

 

Tillägg: Jag tror ni har möjlighet att få en träbåt till ett bra pris (PRUTA menar jag) om ni kan övertyga ägaren om att ni ser det som ett projekt att verkligen fixa till båten till ett riktigt bra skick.

 

Många båtägare (nästan alla) ser sin båt som en familjemedlem som man vill ska få ett riktigt bra nytt hem.

 

Minns för ett par somrar sedan när vi stötte på förrförra ägaren till vår båt och det var ett kärt återseende, kanske särskilt för barnen som hade många fina minnen. Vi bjöd givetvis ombord dem så att de fick se att vi skött om den fd. familjemedlemmen på lämpligt vis.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hanna-panna:

Köpa, renovera, sjösätta och möjligtvis kunna sälja en upprustad, vacker båt.

Jag hade tidigare en Misil 1, dvs en 24-fots vacker dröm med mahognyöverbyggnad och teakdäck samt plastskrov. En båt man köper med hjärtat. 
 

Även om båten var i gott skick, så la jag 100-tals timmar på den i fix och underhåll, och 10.000-tals kronor på material och segel. Även en liten båt kostar på i tid och pengar och de får man sällan igen, och en stor båt ännu mer. 
Lackering plastskrovet, renovering mast, omnåtning av däck, nya segel samt lackering allt trä varje år är exempel på vad jag roade mig med. Utöver det, mycket annat smått och gott. 
 

Misilen är inte så vanlig, då är en P-28 lättare att hitta. Den är också lite större och seglar lite bättre. Ta inte på er ett större projekt än ni har råd med och orkar dra runt. 


image.jpeg.97481e290db7b833c65b6bdf6ce4bda7.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Mackey:

Kan det vara ungefär en sådan här?

 

FIORELLA Typ: Segelbåt (kustkryssare, Blue Peter) Konstruktör: Knud H Reimers Byggd: 1950 på Rosättra båtvarv...

Visst borde det kunna vara så!

 

I bland blir jag så där extra sjukt imponerad av hur överraskande bra koll folk, och fä, har på det här forumet. Det här är ett sådant "ibland".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

då är en P-28 lättare att hitta

En gång i tiden var P-28 min drömbåt. Helt ouppnåeligt givetvis, men oj vad fin den är. Vilka linjer!

 

Här är en bild på k-märkta P-28an Bess.

 

Screenshot_20210327-165615_4928.png.8f1f72a7dfb5aea2b32cf706c33568dc.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Faderullan:

Tackar som frågar! Den båttyp som TS eftersträvar är sådana som vi finländare köper i Sverige 🙂

Men ett visst utbud finns det ju på den här sidan av viken också. Kusten ca 13 mil norr och lika långt i söder (Karleby till Sideby) om Vasa är till största delen svenskspråkig.

I det området är säljsajten Findit.fi populär.

I övrigt finns Tori.fi Den som minns blocket från förr känner igen sig här.

Och så Nettivene.com

Länkarna till Tori och Nettivene går direkt till segelbåtsavdeningen.

I trakten kring Åbo, skärgården där utanför och längs kusten till Borgå kan man lyckas träffa på säljare som är svenskspråkiga också, det varierar regionalt. Och så Åland förstås, där är det svenska som gäller.

 

I övrigt stämmer jag in i kören. Vill ni segla i sommar är nog en i stort sett segelklar glasfiberbåt ett säkrare kort. Då kan man komma sig ut på vattnet redan i sommar  och så kan man renovera i steg lite varje vinter. Tar man inte på sig för mycket per vinter kan man sjösätta åtminstone en tid varje sommar som belöning för vinterns slit.

Jag år också förtjust i de där sköna båtarna med glasfiberskrov och träöverbyggnad som nämndes tidigare i tråden. Då får man både trämys och vattentäthet i samma båt. Har någon gång närt en dröm om att köpa en sådan i Sverige där utbudet är bättre 🙂

Det står en fin liten spetsgattad träsegelbåt på cirka 24 fot synbarligen halvövergiven under en numera läckande presenning i Kutterhamnen i Vasa sedan några år. Gissningsvis skulle ägaren gärna bli av med den i utbyte mot en lämplig slant om man bara kan få fram vem ägaren är. Vasa stad vill nämligen ha bort de övergivna båtarna därifrån.

Det är enda konkreta tipset jag kan komma med.

 

Med erfarenhet av min egen träbåtsrenovering som misslyckades när jag var i 20-årsåldern så har jag några tips.

-Färre stora skador är bättre än många små. Det går att göra en eller två väldigt omfattande reparationer på en båt utan att det blir övermäktigt men det blir snabbt övermäktigt att lappa litet här och litet där och överallt är det mer ruttet än man trodde. Jag skulle hellre gå till skogs och hugga lämpligt virke och byta köl och nedersta delen av akterstäven och två bord på var sida på en annars frisk båt än att lappa lindrig röta på 14 olika ställen som alla visar sig vara tio gånger värre än de såg ut när man började.

-Köp inte för stor båt. Ju större båt destu mer finns det som kan gå sönder och destu mer tid tar det att reparera.

-Räkna inte med att få båten i sjön första året och kanske inte andra året heller. Sjösättningstankar gör trevligt snickrande på vackra sommardagar till ett stressigt helvete.

-Skaffa ordentligt virke och lappa inte med stumpar. Att lappa med stumpar och grunna på hur man skall få till ett spant av en planka som egentligen hade bort vara grövre för att ha hyvlingsmån det bara tar tid men ingenting blir uträttat.

-Ställ till en ordentlig plats att arbeta på. Båten skall stå under tak eller i ett ordentligt tält och man skall kunna gå och arbeta runt den och det skall finnas utrymme för en ordentlig arbetsbänk och tillgång till de viktigaste verktygen.

-Snygga ytor håller ingen båt flytande. Alla båtjournalister vill ju skriva om att slipa och lacka perfekt men är man träbåtsägare utan att samtidigt vara mångmiljonär då får man så lov att prioritera så man får båten att hållas frisk i träet och välfungerande och tillräckligt ytbehandlad för att träet skall få det skydd det behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul, jag tycker absolut ni ska skaffa träbåt om det är vad som lockar! 
 

Många kloka råd här i tråden. Tycker ni ska sikta in er på en mindre båt (~7m) i bruksskick som har seglats kontinuerligt senaste åren. Visst, mindre båtar seglar sämre och man får inte plats med hela kompisgänget men allt annat blir mycket mer hanterligt som förstabåt både gällande renovering/underhåll och segling/tilläggning/slussning etc. Evt. kan ni också klara er utan motor på en mindre båt om ni är lagda åt det hållet (alt. någon mindre elmotor som hjälpmotor). 

Se till att sjösätta så snart som möjligt (innan det blir varmt och torrt) och njut av båten första sommaren. Gör sen en plan i höst över vad som behöver renoveras och i vilken ordning olika moment bör göras. I bästa fall kan ni kanske ärva renoveringsplanerna från den tidigare ägaren. Det kommer garanterat finnas nog med saker att göra också på en gammal båt som inte är ett eftersatt vrak. 🙂

 

Finns det några båtklubbar i närheten? En tanke kan vara att isf kontakta dom och berätta vad ni söker. Eller bara gå dit och titta om det finns några lokala säljes annonser. 
 

Gällande budget så skulle jag säga att köpesumman för gamla båtar är en mycket liten den av den totala kostnaden. Ni borde kunna hitta en båt i bruksskick för 10-20tkr men räkna sen med att lägga minst ungefär samma summa varje år på underhåll, inköp av material och specialverktyg etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...