Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Helleman

Montera bort knä och avgaslimpa VP aq205

Rekommendera Poster

Ska montera bort knä och avgaslimpa på min vp aq205 som sitter i en Flipper 717.

Första gången jag gör detta, så jag skulle behöva lite tips på hur jag får loss knät från avgasbälgen? Sitter som attan, precis som slangar brukar göra på rör när de suttit med slangklämmor länge. Försöker luckra upp genom att sticka in buntband mellan knät och bälgen för att få in lite luft mellan, men det är himla svårt att komma åt.

Tänker testa att göra samma sak med en platt mejsel istället, men är lite rädd att jag skadar bälgen.

Så jag skulle behöva lite husmorstips. 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skruvmejsel funkar, avgasslangen är tåligare än man tror.

Underlättar om man lossar knät från limpan först, då går det att vicka på knät så det släpper från slangen.

Man kan få ge knät ett par slag i sidled med en gummiklubba så det släpper från packningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

En skruvmejsel funkar, avgasslangen är tåligare än man tror.

Underlättar om man lossar knät från limpan först, då går det att vicka på knät så det släpper från slangen.

Man kan få ge knät ett par slag i sidled med en gummiklubba så det släpper från packningen.

Tack Gelis! Bra tips och info om avgasslangen.

 

Jag har lossat knät, men det är två avgasslangar, en före och en efter kröken på bokbenet eller vad det heter, så det rör sig väldigt om jag försöker vrida knät. Då blir jag rädd att jag skadar ”bockbenen” istället, för de känns som de kan vara bräckliga om de är gamla?

Men gummiklubban var ett väldigt bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två avgasslangar ??? Är det något specialbygge. 

Vad sitter det för avgasknän, den gamla eller nya modellen, den nya modellen passar inte mot äldre bockhorn. Har man modifierat bockhornet med avgasslang för att det ska passa nya knämodellen?

Eller är det en fix för att hålla liv i ett korroderat bockhorn?

Annars så finns det väl ingen anledning att två slangar.

Bockhornet kan vara lite anfrätt men håller det inte för att man belastar det lite då är det nog dax att byta i alla fall.

Du har ingen bild på montaget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
52 minuter sedan skrev Gelis:

Två avgasslangar ??? Är det något specialbygge. 

Vad sitter det för avgasknän, den gamla eller nya modellen, den nya modellen passar inte mot äldre bockhorn. Har man modifierat bockhornet med avgasslang för att det ska passa nya knämodellen?

Eller är det en fix för att hålla liv i ett korroderat bockhorn?

Annars så finns det väl ingen anledning att två slangar.

Bockhornet kan vara lite anfrätt men håller det inte för att man belastar det lite då är det nog dax att byta i alla fall.

Du har ingen bild på montaget.

 

Jo det är ju sant så klart...

Inte originalknä faktiskt. Utloppet ur dessa går högre upp, så det är nog högst troligt att man gjort en lösning för att få bockhornet att komma upp högre. Se bifogad bild på knät jag har.

Har ingen bra bild på montaget, men kan försöka ta en.

 

FD837901-BAE0-4B11-9B70-136125F6DCF1.png

Redigerad av Helleman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver i stort sett inte vara rädd om någonting, går något sönder så var det ändå dags att byta! Men lossa på slangklämmorna för båda bälgarna innan du vickar ännu mer! Bara bra om du tar bort alla delar från bockhornet o uppåt för att få koll på deras kondition. Försök att vrida på knät för att få loss det.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är den loss. Gick jätteenkelt med skruvmejsel och rucka lite. Skickade frugan att testa och hon löste det på 10 min. 😊

Edit: tack för tipsen!

Redigerad av Helleman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska montera tillbaka avgaslimpan och blir fundersam på om det spelar någon roll åt vilket håll jag monterar packningen mellan avgaslimpan och motorblock? Packningen är ju rundad i kanterna på ena sidan och skarpare på andra sidan. Ska jag vända så att de rundade kanterna ligger mot motorblocket? Eller spelar det ingen roll?

Tänkte inte på att kolla det när jag monterade loss limpan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Helleman:

Ska montera tillbaka avgaslimpan och blir fundersam på om det spelar någon roll åt vilket håll jag monterar packningen mellan avgaslimpan och motorblock? Packningen är ju rundad i kanterna på ena sidan och skarpare på andra sidan. Ska jag vända så att de rundade kanterna ligger mot motorblocket? Eller spelar det ingen roll?

Tänkte inte på att kolla det när jag monterade loss limpan...

Jag är tämligen säker på att det spelar roll. Det gör det på min AQ151. Fick läckage där i somras och en motorguru berättade att det var ett vanligt misstag.

 

Jag kan däremot inte svara vilket håll det ska vara åt😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här beror på vilka material packningen är gjord av. 

 

Om ytan ser exakt lika på bägge sidor av packningen så spelar det ingen roll.

Det blir alltid en vankant respektive gradkant när man stansar ut ett material, oavsett plåt eller packningsmaterial.

Dvs en rundad kant där stansen träffar först respektive en skarp kant där stansen går ut genom materialet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på min gamla packning och kunde faktiskt se avtryck från monteringen av avgaslimpan.

De runda kanterna ska vara utåt i mitt fall, vilket också betyder att texten på packningen är utåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket moment är det på skruvarna till avgaslimpa och knä?

Behöver jag ta hänsyn till värmeutvidgning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35 Nm för avgaslimpan och 25 Nm för knät

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gelis:

35 Nm för avgaslimpan och 25 Nm för knät

Tusen tack!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det återmonterat igen.

Så här ser avgaslimpa och knä ut i kanalerna. Tycker det ser ganska fräscht ut?

 

04154A15-FE9B-4B0B-AB86-6E47A016A84F.jpeg

3548BB4D-5E76-4861-A654-3768863AF9B2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser väldigt fräscht ut, sötvattenkörd? inga tecken på rost inuti avgaskanalen på limpan heller vilket talar om att det håller tätt. ser ut att finnas mycket gods kvar mellan kyl och avgaskanalerna med så dessa bör hålla ett bra tag till, kortare om du kör i saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev dentar:

Det ser väldigt fräscht ut, sötvattenkörd? inga tecken på rost inuti avgaskanalen på limpan heller vilket talar om att det håller tätt. ser ut att finnas mycket gods kvar mellan kyl och avgaskanalerna med så dessa bör hålla ett bra tag till, kortare om du kör i saltvatten.

Tack för utlåtandet!

Båten körs i Östersjön, så bräckt vatten. Har haft båten 5 säsonger, men jag tror tidigare ägaren bytte dom ganska nyligen.

Skönt att få en bekräftelse på att det kommer hålla ett tag till, som bonus på startmotorbytet som var anledningen till att jag plockade bort knä och limpa.

 

Hade igång båten på land idag och den nya startmotorn brummade på väldigt dovt och fint. Men hann knappt höra för motorn startade efter knappt en sekunds krankande. 😊

Nu är vi redo för sjösättning nästa helg. 👍😊

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...