Jump to content
Wednesday 12 May 2021
MichaelDahl

Bottenmåla, epoxi eller skrapa rent?

Recommended Posts

Posted (edited)

Hejsan

Har en DC från 2000. Det är ett par lager bottenfärg som synes på fotot. Jag har inte historiken på vad det är för färg, tex huruvida den är laglig eller inte sett till gifter. Den ligger i Mälaren. 

Jag undrar vad som är vettigast av de val jag ser mig själv ställas inför: 

1)  använda färgborttagning, skrapa bort färgen,  lägga en epoxiprimer grund och lägga på ny bottenfärg

2) dra en övergripande slipning för att få bort det värsta, lägga en sealer och dra på ny färg

3) inte göra någonting 

Tack på förhand 

skrov.jpg

Edited by MichaelDahl

Posted (edited)

Alternativ tre, kör en säsong och se vad det växer och inte växer.

Det först strukna lagret kanske är epoxi.

Du kommer säkert att få svar här av experter, så vänta en stund så får du se.

Edited by Jorgen01

Frågan är vad du har för tid o ork. 

Jag själv hade skrapat rent och lagt epoxi och tvättat i båttvätt några gånger per säsong. 

Alternativ 2 kan du stryka direkt från listan. All gammal färg måste bort om du skall lägga en epoxygrund. 

1 minut sedan skrev Peter_K:

Alternativ 2 kan du stryka direkt från listan. All gammal färg måste bort om du skall lägga en epoxygrund. 

Definitivt :) Insåg i princip i samma stund som du postade att jag menade att använda en sealer i alternativ 2. 

Om vi har en common ground i att det är en sealer som i så fall ska användas i #2, vad anser du? 

2 timmar sedan skrev MichaelDahl:

Definitivt :) Insåg i princip i samma stund som du postade att jag menade att använda en sealer i alternativ 2. 

Om vi har en common ground i att det är en sealer som i så fall ska användas i #2, vad anser du? 

Jag skulle inte göra så heller. 
Min filosofi är gör det ordentligt, eller gör minsta möjliga.
Så jag hade nog gjort 1, men då brukar man ju börja på hösten, så det hade blivit 3.

Posted (edited)

Jag hade min gamla båt i saltsjön målad med 3-4 lager giftfärg vilken behövde bort då båten skulle flyttas in till Mälaren.

Jag köpte på rekomendation Lefant paint remover som jag använde först och sen slipade bort det allra sista. Det blev mycket bra men jag vill inte göra om det, då det var både arbetsamt och kladdigt.

Nu ska jag göra samma sak med nya båten och den kommer lämnas in för blästring och målning.

Lycka till!

Edited by ajoan
litet förtydligande

3 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag skulle inte göra så heller. 
Min filosofi är gör det ordentligt, eller gör minsta möjliga.
Så jag hade nog gjort 1, men då brukar man ju börja på hösten, så det hade blivit 3.

Håller med, men med alt. 3 blir det problem på västkusten om befintlig färg är helt ogiltig.

Jag skulle våtslipa med 120-papper så att det blir någorlunda slätt och sedan lägga på ett lager lämplig färg för västkusten. Lagom giftig och något som kan förväntas fästa på befintlig färg.

Inför nästa säsong skulle jag fortsätta med samma färg om den verkar funka.

Om allt är kasst och flagnat skulle jag gå på alternativ 1.

1 timme sedan skrev Mackey:

Håller med, men med alt. 3 blir det problem på västkusten om befintlig färg är helt ogiltig.

7 timmar sedan skrev MichaelDahl:

Den ligger i Mälaren.

Jag har samma situation som dig. Ska köra i Mälaren (för det mesta) i år med några avstickare utanför.  Lägger i med befintlig färg och sen blir det epoxi i höst efter upptagning.

Posted (edited)

2021-03-24 vid 23:57 skrev Peter_K:
2021-03-24 vid 22:54 skrev Mackey:

2021-03-24 vid 15:57 skrev MichaelDahl:

Den ligger i Mälaren.

Petimäter!

Jag blandade bara ihop lite olika inlägg. ;)

Edited by Mackey

18 minuter sedan skrev Mackey:

Petimäter!

Jag blandade bara ihop lite olika inlägg. ;)

Du kan inte skriva  PEtimeTER utan Peter 😁