Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
od5

Bottenfärg finnmaster wa5700 topfart

Rekommendera Poster

Hej, har en Finnmaster Wa 5700 115hk som jag tänkte höra om ni tror att man kan höja toppfarten och förbrukningen genom att byta till annan bottenfärg? Båten gör idag ca 33knop (har testat 13-17, 13-19, 13-19 balistic) ingen skillnad med varken eller, varvar dock mer med 13-17. 

Båten har idag vad jag tror (bara ägt båten i ett år) Bitema självpolerandebottenfärg och ytan är lite skrovlig, tror ni att farten och förbrukningen skulle bli bättre med någon annan bottenfärg? Hur stor skillnad är det att köra på en hårdfärg mot gelcoaten ? 

 

Kan inget förövrigt om bottenfärg på motorbåtar.. Tacksam för svar
Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har du "teoretiskt" max med Yamahariggning. Hur ser det ut jämfört med din båt vad det gäller varv och fart?

image.png.3f9557f8621ae2a409731e22c4265ddb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jämn och fin botten är viktig för maximal prestanda. Så du behöver slipa botten först. Välj sedan kvalitétsfärg från tex International eller Jotun. Personligen hade jag valt en hård färg. Eller om du har tillgång till en båttvätt kan ju en omålad botten vara ett alternativ. Enligt körfakta borde du kunna klämma ut några ytterligare knop om du kör med en Yamaha motor.

 

Körfakta.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har storasystern. 6600 wa. Slät botten är viktigt. Tror du skulle kunna få ut någon knop till om botten är slät. Tror hård färg går lite lättare än självpolerande. Bottenfärg generellt brukar ju ta en sisådär 2 knop sägs det väl. Sen kanske du har mera utrustning som inte var på vid test. Tänker på värmare, teakdäck men kanske även kapell och allt annat man har med sig. Min gör i alla fall tre knop lägre än körfaktan. Kanske två knop innan allt är ombord som ska vara med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att du har en rätt applicerad bottenfärg. Dvs att botten var slät när färgen sattes på så kommer olika färger inte att göra ngn större märkbar skillnad. Kör du helt utan färg och håller botten rentvättad hela tiden kan det ge lite mer fart. Är du ute efter ökad toppfart så är det monteringshöjd på motorn och rätt propeller som är avgörande för att få ut fart. Utöver det så får du se till att inte ha med dig en massa onödig vikt i båten plus att du måste själv kunna trimma motorn för max fart när du kör den. 33kn låter väldigt lite! Hur mycket varvar den då? Kolla även monteringshöjden på motorn. Enligt specen ovan så har dom satt den på 18mm och det brukar gå bra att höja motorn ytterligare lite mer än vad tillverkaren rekommenderar. Sen bör du testa fler propellerar! Diameter och stigning är bara 2 av många parametrar på en propeller. Ballistic är INTE världens bästa propp. På vissa båtar kan det bli väldigt bra, men för många, inklusive för mig själv, var Ballistic inget bra alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk sen på att det är fart över grund som gps´en visar.

Du måste testa på samma ställe vid samma tidpunkt.

Och åt samma håll, dvs med eller motström.

Så den där knopen extra blir svår att kontrollera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom knopen du söker ligger i val av propeller!

 

Ballistic är sällan det snabbaste valet. Det är det billigaste valet -i stål. Inte snabb, eller bra på marschfart eller mycket  annat. Tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev AlfaAlfa:

Dom knopen du söker ligger i val av propeller!

 

Ballistic är sällan det snabbaste valet. Det är det billigaste valet -i stål. Inte snabb, eller bra på marschfart eller mycket  annat. Tyvärr...

jag  testat med yamaha blacksteel 13-19 som står i körfakta, och testat 13-17 propeller, ballistic ger ca 0,5 knop fortare om man trimmar motorn extremt mycket, dock så planar båten inte lika bra om man är några fler i båten med den propellern 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I videon ser ni när motorn nästan är maxtrimmad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu. Jag jämför dina siffror med Yamahas. Vad är det du jagar egentligen?

 

image.png.5aefa226cb983e8713b917a4b1b7c07f.png

image.png.2fed7b9c93d3a943982730037bbf8425.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Vänta nu. Jag jämför dina siffror med Yamahas. Vad är det du jagar egentligen?

 

image.png.5aefa226cb983e8713b917a4b1b7c07f.png

image.png.2fed7b9c93d3a943982730037bbf8425.png

6000 varv får jag inte upp den i, mellan 5500- 5700 gör ingen skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, od5 said:

6000 varv får jag inte upp den i, mellan 5500- 5700 gör ingen skillnad

200 varv som inte ger skillnad i knop... det är inte så effektivt, men om du tycker att detta är bra och att Black Steel och Ballistic är bra propellrar - även om varv inte ger dig hastighet genom vattnet, vad ska man säga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev od5:

6000 varv får jag inte upp den i, mellan 5500- 5700 gör ingen skillnad

Med likadan prop som i körfaktan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja,  testat både original propeller dvs den i körfaktan, en turbo propeller 13/17 och ballistic 13/17 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På filmer ser man att kavitationsplattan (rätt namn?) ligger under ytan. Det säger mig att motorn måste upp. Du har visat en bild av monteringshålen, och det säger tyvärr ingenting. En bild av toppen av akterspegeln, så man ser hur högt motorn är monterad säger mer huruvida du ligger i närheten av de 18mm som är i testet. Men helst en bild av båt och motor från sida så man kan se hur kavitationsplattan ligger i relation till båtbotten. Så här:

https://www.dropbox.com/s/l23ah5rr7wlot3c/115E53EB-6B44-44E5-8A02-63CD72ADC99C_1_105_c.jpeg?dl=0

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Alanningen:

På filmer ser man att kavitationsplattan (rätt namn?) ligger under ytan. Det säger mig att motorn måste upp. Du har visat en bild av monteringshålen, och det säger tyvärr ingenting. En bild av toppen av akterspegeln, så man ser hur högt motorn är monterad säger mer huruvida du ligger i närheten av de 18mm som är i testet. Men helst en bild av båt och motor från sida så man kan se hur kavitationsplattan ligger i relation till båtbotten. Så här:

https://www.dropbox.com/s/l23ah5rr7wlot3c/115E53EB-6B44-44E5-8A02-63CD72ADC99C_1_105_c.jpeg?dl=0

 

Jag är ganska säker på att TS motor sitter på samma höjd som i Yamahas körfakta. Det är 18.5 mellan monteringshålen och den sitter i andra hålen vilket gör att monteringshöjden blir 18 mm (som står i körfaktat) över "nolläget".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Kane said:

Jag är ganska säker på att TS motor sitter på samma höjd som i Yamahas körfakta. Det är 18.5 mellan monteringshålen och den sitter i andra hålen vilket gör att monteringshöjden blir 18 mm (som står i körfaktat) över "nolläget".

Ok. Konstigt att han då inte får ut samma fart, och jag tycker fortfarande att motorn sitter lite väl lagt monterad enligt vad man ser på filmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Alanningen:

Ok. Konstigt att han då inte får ut samma fart, och jag tycker fortfarande att motorn sitter lite väl lagt monterad enligt vad man ser på filmen.

Svårt det här......

Bilder på testkörningar av 3 olika båtmodeller. Svårt att se höjderna förutom att R8'an sitter högst.

 

Husky 1.JPG

Husky 2.JPG

Husky 3.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört fullt och trimmat ut mer och mer samtidigt som farten ökar? Bit för bit tänker jag här. Fortsätt steg för steg trimma ut till propellern börjar ventilera (kavitera) och då sänk motorn något tills den åter inte ventilerar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev M__G:

Har du kört fullt och trimmat ut mer och mer samtidigt som farten ökar? Bit för bit tänker jag här. Fortsätt steg för steg trimma ut till propellern börjar ventilera (kavitera) och då sänk motorn något tills den åter inte ventilerar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i videon börjar den ventilera runt 5700-5800

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter rimligt. Då är det inte så att du inte vågat trima ut tillräckligt. 

Kört åt båda hållen vid test sådnet inte är vind och strömmar som påverkar? 

Ingen tung last i fören så den inte orkar lyfta fören tillräckligt? 

Trimplanen är inte nerfälda? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Alanningen:

På filmer ser man att kavitationsplattan (rätt namn?) ligger under ytan. Det säger mig att motorn måste upp. Du har visat en bild av monteringshålen, och det säger tyvärr ingenting. En bild av toppen av akterspegeln, så man ser hur högt motorn är monterad säger mer huruvida du ligger i närheten av de 18mm som är i testet. Men helst en bild av båt och motor från sida så man kan se hur kavitationsplattan ligger i relation till båtbotten. Så här:

https://www.dropbox.com/s/l23ah5rr7wlot3c/115E53EB-6B44-44E5-8A02-63CD72ADC99C_1_105_c.jpeg?dl=0

 

62196130732__7BAEBE68-3340-4EC7-9E09-D00FF8FDCEF7.thumb.JPG.0b11259db9add1029c53d1f8ca7caea7.JPGGår troligtvis inte att tyda på bilden, men ska mäta sen när jag monterar tillbaka drevet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annan tanke. Är du själv ombord när du testat? 

Den loggen är väl trycklogg. I alla fall på min. Inte alltid vidare exakta. Du borde mäta med GPS för att se om loggen visar rätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev M__G:

Annan tanke. Är du själv ombord när du testat? 

Den loggen är väl trycklogg. I alla fall på min. Inte alltid vidare exakta. Du borde mäta med GPS för att se om loggen visar rätt. 

jo det är som du säger trycklogg från motorn, men har testat både med gps (Garmin) och telefonen, har testat med fulltank(dvs ca 120liter), nästan tomtank och 2-3 personer ombord. ingen större skillnad när den väl planar. Därför känns det som att bottenfärgen eller motorhöjden bromsar. Är inte ute efter att få upp båten i över 40 knop, men jag tycker att något känns fel då det inte märks någon skillnad mellan en 13/17 propeller och en 13/19 propeller.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara att den går för trögt för att orka med den högre stigningen. Lätt lastad båt/olastad fast målad så får man nig räkna bort två tre knop mot kötfaktan. Det har jag alltid behövt göra i alla fall. Kompis i båtbranchen säger att bottenfärgen tar två knop och sen kanske lite annat tar någon knop. Men någon knop till borde det ju gå att få mera. Att hålla botten slät gör ju någon halvknop eller drygt det. Jag skrapade och slipade så det blev slätt utan att slipa mer till grundfärgen för några år sedan. Gjorde som sagt någon halvknop. Så är den ojämn av färgflagande kanske du hittar den knopen där. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev M__G:

Kan vara att den går för trögt för att orka med den högre stigningen. Lätt lastad båt/olastad fast målad så får man nig räkna bort två tre knop mot kötfaktan. Det har jag alltid behövt göra i alla fall. Kompis i båtbranchen säger att bottenfärgen tar två knop och sen kanske lite annat tar någon knop. Men någon knop till borde det ju gå att få mera. Att hålla botten slät gör ju någon halvknop eller drygt det. Jag skrapade och slipade så det blev slätt utan att slipa mer till grundfärgen för några år sedan. Gjorde som sagt någon halvknop. Så är den ojämn av färgflagande kanske du hittar den knopen där. 

Tror du självpolerande bottenfärg tar mer fart än hård färg? Har sett att vissa bottenfärger är rekommenderade upp till ca 25 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej men hört något om det, men om och hur mycket har jag ingen aning om. Tror det gör betydligt mera om botten är knölig av gammal färg (notera skrivit tror). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...