Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ChristopherH

Hjälp med linjering aq280-vp280 önskas!

Rekommendera Poster

Jag behöver hjälp!

Jag håller på att byta motor i båten och det är dags att montera i den nya motorn.
Motorn är en aq280/350/5,7. Drevet är ett vp280.

När jag sätter i motorn börjar man med att spänna fast struten mot klämringen, (sprängkåpan och struten är monterad på motorn) efter det justerar man motortassarna, det vet jag. Men hur vet man att motorn blir linjerad i höjd och sidled helt med drevet? Det lär ju vara skitnoga?

Andra modeller på drev använder man sig av ett linjeringsverktyg, men hur gör man på Vp drev?

 

Nästa fråga är vilket medel är bra på dessa klämringsbult? Handboken säger ”Volvo penta vit tätningsmedel” men det har nog inte funnits på de senaste 40åren..förslag på lämpligt medel?

Med vänlig hälsning,
Christopher

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du har förmodligen tre klackar på transmissionskåpan. En på var sida och en uppåt. Mät avståndet till kanten på skölden så att det blir lika så blir det nog bra.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde detta i våras och instämmer med föregående talare. Det bör finnas tre klackar som du mäter upp att du får ungefär samma avstånd mellan sköld och strut på dessa tre punkter. Man behöver inte specialverktyg för att mäta utan kan ta ett måttband eller liknande. Kan minnas fel men tror att det får diffa max 1-2 mm mellan dessa men det finns en skiss för detta som du bör Googla fram. Jag hittar den inte just nu.

 

Den övre klacken justeras med motortassarna och på sidorna får man rucka motorn åt sidan.

 

Tätningsmedel sket jag i, men borde gå bra med vanlig loctite tänker jag? Tror specen är endast 35 nm för dessa bultar men jag drog nog snarare 50nm. 

 

Du får verifiera mina värden då jag kan minnas fel.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev DMSTHLM:

Gjorde detta i våras och instämmer med föregående talare. Det bör finnas tre klackar som du mäter upp att du får ungefär samma avstånd mellan sköld och strut på dessa tre punkter. Man behöver inte specialverktyg för att mäta utan kan ta ett måttband eller liknande. Kan minnas fel men tror att det får diffa max 1-2 mm mellan dessa men det finns en skiss för detta som du bör Googla fram. Jag hittar den inte just nu.

 

Den övre klacken justeras med motortassarna och på sidorna får man rucka motorn åt sidan.

 

Tätningsmedel sket jag i, men borde gå bra med vanlig loctite tänker jag? Tror specen är endast 35 nm för dessa bultar men jag drog nog snarare 50nm. 

 

Du får verifiera mina värden då jag kan minnas fel.

 

Tack så mkt för svar!
Jag har bara hittat två klackar på min kåpa, det är det som gör mig så förvirrad över hur man justerar i höjdled.. för visst är det dessa klackar på bilden? På skölden ser jag inga motsvarande klackar heller..hm

strut.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En klack sitter bakom smörjnippeln. Om du känner med fingret mellan klackarna och skölden så känner du skillnad på några tiondels mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Rollen:

En klack sitter bakom smörjnippeln. Om du känner med fingret mellan klackarna och skölden så känner du skillnad på några tiondels mm.

 

aha, okej tack, jag kände ingen där. men ingen i underkant heller att jämföra överkanten mot.

Är det jag som har fått för mig fel att det är skitnoga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte nanometer passning men det är väl bra att hålla sig inom de där 1-2 mm så man inte riskerar att få fel belastning och onormalt slitage.

 

Jag monterade en DP-G sköld mot en AQAD41 och där fanns tre klackar. Vet tyvärr inte hur det är tänkt med dina grejer men låter som att om det bara finns två klackar att det är dessa man får gå efter. Går ju att mäta att båda ändar av respektive klack har samma avstånd. Google is your friend. Brukar söka på engelska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev DMSTHLM:

Det är ju inte nanometer passning men det är väl bra att hålla sig inom de där 1-2 mm så man inte riskerar att få fel belastning och onormalt slitage.

 

Jag monterade en DP-G sköld mot en AQAD41 och där fanns tre klackar. Vet tyvärr inte hur det är tänkt med dina grejer men låter som att om det bara finns två klackar att det är dessa man får gå efter. Går ju att mäta att båda ändar av respektive klack har samma avstånd. Google is your friend. Brukar söka på engelska.

å gud tro mig vad jag har googlat senaste veckorna. min webhistorik är snart tjockare än bibeln!
Det man hittar direkt är linjering av drev där man använder en drevpinne, svårare att hitta för gamla hederliga vp:s från medeltiden.

Tack för svaret, jag tror jag ska sätta fast strut och sköld först, och sen dra dit motorn, får för mig att det blir lättare att linjera upp det då

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska finnas 3 st ganska små platta ytor på skölden som ska linjeras med motsvarande klackar på transmissionskåpan, se bifogade bilden!

Initial engine alignment triangulation 2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Ska finnas 3 st ganska små platta ytor på skölden som ska linjeras med motsvarande klackar på transmissionskåpan, se bifogade bilden!

Initial engine alignment triangulation 2.jpg

Ah Tackar! den bilden var ju riktigt lysande! Jag ska ta mig ner till båten och leta jakt på de små markeringarna på skölden! Snyggt!
 

Jag tar nog bort sprängkåpan och monterar den först, sen sätter jag dit motorn, känns som det blir lättare!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte någon hundradels noggrannhet på linjeringen på VP Aq 200 serien.

Skillnad på Mercruiser där det som sagt krävs linjeringeverktyg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grym bild!

 

Man kan montera motorn så också men tänk på att markeringarna sannolikt ändrar sig med motorn påhängd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev DMSTHLM:

Grym bild!

 

Man kan montera motorn så också men tänk på att markeringarna sannolikt ändrar sig med motorn påhängd.

Sant, kommer ju lite tyngd då. testar med hela så får jag märka om det blir knöligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristopherH:

Sant, kommer ju lite tyngd då. testar med hela så får jag märka om det blir knöligt. 

 

Har man begränsat med utrymme framtill kan det vara en idé att montera så då motorn annars måste fram en bra bit innan den kan föras bakåt med struten genom skölden. 

 

Struten är ju gummiupphängd i likhet med motorkuddarna så den är designad att kunna röra lite på sig och minska vibrationer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla tips i tråden! Det gick galant!

 

jag testade först att fuska med den gamla motorns motortassar på nya motorn, då insåg jag att den motorn har suttit ruskigt olinjerat och lutat föröver, nu står den exakt rakt.

 

snyggt coachat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...