Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Los_capitanos

EVA teak från Biltema

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har någon erfarenhet av detta i en öppen styrpulpet?

Har en Ryds 568 som skulle behöva fräschas upp lite. Dock är ju durken ”knugglig” så jag är lite rädd att jag inte får fast mattan tillräckligt. 
Vad tror ni, vågar man chansa?

 

6017A3B5-F943-4197-B271-148583A9E220.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga den löst är inte att rekommendera, denligger inte still & är besvärlig att hantera. I allmänhet brukar dom dyrare mattorna alltid hellimmas, vilket måste gå på denna också, Mattan i sig är nog inga problem att få vid en installation,  men man skall vara uppmärksam på kvaliteten. Den skall först & främst vara enkel att rengöra. Använder man båten för fiske är det ett elände med fiskblod som väldigt lätt sugs in i mattan & väldigt svårt att avlägsna. Bortsett från detta kan den ge båten ett rejält lyft & ge ett bra halkskydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror (eller killgissar som det också heter) att mattan kommer se fräsch ut ungefär halva säsongen. Väder och vind riskerar tränga in i mattan och det släpper. Sedan gör den mer visuell skada än nytta.

 

Jag har sett några 568 med riktig teakdurk och det är väldigt snyggt och lyfter rejält. Skulle inte tro att det är alltför dyrt på din båt i förhållande till lyftet. Kolla med Lidköpings båtsnickeri. Visst, inte alls lika billigt och enkelt som att rulla ut en matta men resultatet blir också något helt annat. 

 

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte detta blir bra. Har själv haft en 568 med äkta teakdurk vilket var mycket snyggt. Hade jag varit i dina kläder hade jag försökt få tag på ett original teakset vilket kommer ge ett helt annat resultat. Kolla med en Ryds åf eller Ryds direkt, kan fortfarande fifinnas att få tag på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller flexiteak. Jag har teak och rätt trött på allt arbete med att hålla det snyggt. Om jag förstått rätt är det mer eller mindre underhållsfritt med flexiteak men ändå rätt ok att gå på soliga dagar utan att bli halt. Säkert någon med erfarenhet som skulle kunna kommentera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har förutsättningar och kan få tag på riktiga teakkit till båten är det trevligare. Men på vissa ytor som är för böjda kan plastteak vara lättare att lägga. 

Jag har teak på större delen av båten och är väldigt nöjd med det även om de är en del jobb. Den svalkar bra när solen står på och ger bra friktion även om teaken blir blöt. Jag kör inte med olja utan håller den grå.
 

Jag kommer att komplettera med Permateek på min båttoa. Det golvet är för böjt för at lägga teak. Jag kommer att ta hjälp för att värma ihop en passande bit med en snyggare inramning.

 

Om du lägger från färdiga mattor får du svårare att göra ramar.


Men hur EVA Teak är jämfört med andra fabrikat kan jag inte svara på. ;) 

Flexiteak_toa.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...