Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kehus

Bogpropeller 125 mm i 132 mm tunnel?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Ny på forumet och har letat runt lite för att hitta svar på min fråga men inte lyckats.

 

Jag har nyss köpt en båt med monterad bogpropeller, 20 år gammal, QL BP300 som är trasig (av forumet att döma verkar QL ofta vara trasiga). Bogpropellern är i mycket dåligt skick och jag tänkte helt enkelt byta den mot en ny. Problemet är att jag inte hittar någon ny som passar i den befintliga tunneln på 132 mm. Det närmaste som skulle passa är bogpropeller för 125 mm tunnel. Kan det tänkas funka?

 

Propellern lär inte bli centrerad i tunneln utan felande 7 mm lär uppstå i tunnelns nederkant. Spontant känns det för mig som att det skulle kunna funka men möjligen uppstår något slags kavitation som har större eller mindre påverkan. Vad tror ni?

 

Är det någon som känner till om det finns bogpropeller för 132 mm tunnel på marknaden?

 

Hälsningar

 

Kehus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Utan att ha någon akademisk kunskap i området så låter det som en jättedålig idé i mina öron. Jag tror du vill ha en propeller som är i samma diameter som tunneln, och speciellt ha den centrerad  i mitten. Effekten lär annars bli usel, dessutom killgissar jag att lagret kommer att ge upp i förtid då det belastas extra mycket på ena sidan... 

Nog bäst att såga upp det gamla röret och montera ett nytt 125mm däri. Sedan blanda glasfiberklipp och polyester/epoxyplast och försöka täta mellanrummet så mycket som möjligt. Kanske först inifrån, och sedan utifrån. 

Borde inte generera så mycket merjobb och jag tror du kommer bli lyckligare efteråt. Ett tips är att tejpa fast munstycket tätt från en grovdammsugare i hålet på ena sidan så det mesta dammet sugs ut i stället för att lägga sig över hela inredningen på båten. I övrigt går det nog snabbare än du tror.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sleipner SE40 ska tydligen gå att montera i en 132mm trumma med hjälp av en bracket som har artikelnummer  SM-122996: den ska då kunna ersätta BP300 och 450.

Kolla med någon som verkligen vet, jag har bara dragit slutsatsen efter att ha kollat på nätet.

Redigerad av Lasker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev anhoume:

så låter det som en jättedålig idé 

Välkommen til MG!

 

Jag tror tvärt om att det kommer att fungera helt okej, det är 7 mm som felar.

Jag skulle testa en säsong och se vad jag tyckte.

 

Om du vill lyxa till det redan nu kan du bygga en förträngning där propellern sitter så att det är 125 mm just där och låta det kona ut till 132 mm i en flack vinkel.

 

Det som blir svårast är nog att få montaget tätt eftersom bogpropellern är tänkt att monteras på ett 125 mm rör och ditt rör är 132 mm.

 

Kanske kan du kapa bort mitten på röret och plasta dit ett 125 mm rör lite snyggt.

 

Lägg upp några foton vet jag...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips,

 

Särskilt tipset om Sleipners bracket hade varit bra... innan jag monterade en Vetus för 125mm tunnel. Det ser faktiskt ganska bra ut vad gäller "glappet" i röret. Däremot missbedömde jag centreringen. Jag använde de gamla hålen i röret, med smärre modifieringar. Eftersom Vetus konstruktion skiljer sig från QL blev centreringen i sida förskjuten. Propellern sticker delvis ut på ena sidan så jag blir kanske utskrattad när jag sjösätter imorgon.

 

Jag återkommer med bilder och rapport om huruvida det funkar eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Jag har monterat i 132-tunneln och dessutom visade det sig att jag borde centrerat på annat sätt än den gamla propellern. Jag använde den gamla ”borrningen” vilket medförde att propellern delvis sticker ut på ena sidan.

 

Sjösätter på söndag. Får se om det funkar... Återkommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så blev det. Sjösättning och rapport imorgon.

7EA3C41A-30F9-4B46-BCE0-734AC92048AA.jpeg

2FA451FB-18AC-4261-9D36-6EADA95EEA5E.jpeg

583CB804-A366-4EE4-8C2B-B019DBB7F391.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju lite dumt...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Kehus:

Så blev det. Sjösättning och rapport imorgon.

7EA3C41A-30F9-4B46-BCE0-734AC92048AA.jpeg

2FA451FB-18AC-4261-9D36-6EADA95EEA5E.jpeg

583CB804-A366-4EE4-8C2B-B019DBB7F391.jpeg

Med propeller som sticker utanför röret så lär det bli väldigt mycket förluster i ditt bogpropellerarrangemang. Hur hamnar propellern om du vänder på motorn? Kommer den längre in i röret då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gick bra!

Vände runt på en femöring i den trånga och blåsiga hamnen vid sjösättning. Verkar funka lika bra åt båda håll trots det udda montaget. 
Bogpropellern är inte precis överdimensionerad, 35 kgf på 2 ton.

AE404C32-16F4-4104-8BEF-8D11411CB558.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det funkar och så har du ju chansen att bli den första ? som skadar bogpropellern vid en ev. grundstötning. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...