Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Annsann

Skjutdörr akter

Rekommendera Poster

Hej.

 

Vi har en Nord West 355 och har en skjutdörr i aktern in till salongen, den är så trög och det lossnar spån, hur ska jag göra för att få den att glida smidigt, aluminiumram.

 

MVH

Ann Nedelius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den så trögt låter det som om något gått sönder. Vet inte hur det ser ut på den båten men kan det vara så att dörren hänger på några rullar i överkant och dessa har hoppat ur spår?

Är det inget mekaniskt fel är det till att smörja med olja eller fett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en rulle eller flera som pajat eller försvunnit, eller så har dörren hamnat snett i skenan. Eller så ligger det skit i den.
Dvs, du behöver hitta felet, innan du kan lösa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev FIATX19:

Går den så trögt låter det som om något gått sönder. Vet inte hur det ser ut på den båten men kan det vara så att dörren hänger på några rullar i överkant och dessa har hoppat ur spår?

Är det inget mekaniskt fel är det till att smörja med olja eller fett.

Hej.

Den hänger inte tror jag men däremot så tror jag att det rullar den går på, vet inte hur jag ska ta bort dörren, tack för input (  ;

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Peter_K:

Låter som en rulle eller flera som pajat eller försvunnit, eller så har dörren hamnat snett i skenan. Eller så ligger det skit i den.
Dvs, du behöver hitta felet, innan du kan lösa det.

 

26 minuter sedan skrev Perrr:

wd-40

Hej.

 

Vet inte vad du menar (  ;

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wd40 är ett smörjmedel på spray flaska.

Men jag tror något är fel.

Peter_K är något på spåret tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kanske behöver hänga av dörren för att kolla vad som är fel.

Så här brukar det gå till på de dörrar jag känner till.

Det brukar finnas två skruvar i nederkant insida på dörren som man ska skruva upp någon/några cm, ev sitter det en plastplupp ovanpå. Det kan också sitta en eller två såna på översidan/insidan av dörren.

Det kan räcka för att kunna lyfta av dörren från de hängare den hänger på. Först lyft och sedan se om den kommer ut i nederkant.

Räcker inte det brukar det finnas något, ofta en plast list i dörrkarmen på ovansidan, som man kan skruva bort och då ska det gå att lyfta och dra ut nederdelen av dörren.

Sen har du troligen något sorts beslag som ska löpa utmed skenan i överkant på karmen. Rengör och smörj och se om något ser trasigt ut som du då måste byta.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Perrr:

wd-40

WD-40 är kladdigt, luktar och inte speciellt lämpligt på de skjutdörrar det handlar om här (ofta med plast/nylonbeslag).

Bättre är Silikonspray på beslag som dessa, dessutom luktfritt och inte så kladdigt. Men är det så det är metall mot metall (hörs, skrapar) är det som redan nämnts nog något som gått sönder.

 

På vår förra båt behövde jag gå över takskjutluckorna och dörren någon gång per säsong (Silikonspray)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

WD-40 är kladdigt, luktar och inte speciellt lämpligt på de skjutdörrar det handlar om här (ofta med plast/nylonbeslag).

Bättre är Silikonspray på beslag som dessa, dessutom luktfritt och inte så kladdigt. Men är det så det är metall mot metall (hörs, skrapar) är det som redan nämnts nog något som gått sönder.

 

På vår förra båt behövde jag gå över takskjutluckorna och dörren någon gång per säsong (Silikonspray)

Vet inte vad silikonspray är, silikon bör undvikas iom glasfiber. Skulle du en dag fåför dig att slipa kommer du aldrig få bort silikonet, korvar sig, gräver sig ner. Big nono..

 

Man kan under vinterhalvåret få otaliga problem med dv mekaniska detaljer, lika bra att testa med WD-40 direkt (allt är inte ämnat att skruva isär iheller.. WD40 lämnar lättflyktig olja efter sig (typ nyckelolja, annars driver enbart ut typ fukt, löser rost

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger något i detta med silikonprodukter & glasfiber. Silikon borde bannlysas i båtar. Det duger inte ens till tätningsmedel. Sikaflex & TEC7 är att föredra. Jag har på Biltema köpt Lithiumfett som jag smörjer med. Hållbart, drygt & om nödvändigt lätt att tvätta av.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Perrr:

Skulle du en dag fåför dig att slipa kommer du aldrig få bort silikonet, korvar sig, gräver sig ner. Big nono..

Silikonspray är inte riktigt samma sak som våtrumssilikon, och beter sig inte lika. Det är en tunnfilmsspray som smörjer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev SEASWIRL:

Silikon borde bannlysas i båtar. Det duger inte ens till tätningsmedel. Sikaflex & TEC7 är att föredra.

Det är skillnad på silikon och silikon. 
TEC7 är en MSP, dvs en modifierad silikonpolymer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Perrr:

Vet inte vad silikonspray är, silikon bör undvikas iom glasfiber. Skulle du en dag fåför dig att slipa kommer du aldrig få bort silikonet, korvar sig, gräver sig ner. Big nono..

Då kanske det vore lämpligt att ta reda på vad silikonspray är - i den form som här avses, dvs smörjmedel - innan du svarar ;).

Det du blandar ihop det med är nog lackbehandlingar som förr innehöll silikon (i annan form), som sedan gjorde lackeringsarbeten på bilen omöjligt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Silikonspray är även lämpligt att smörja kapelldragkedjan med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som är bra för att smörja dragkedjor med är ett vanligt stearinsljus. Det är bara att gnida ljuset mot kedjan, klart. Risken med sprayen är att den tar sig ut i i väven. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Silikonspray är inte riktigt samma sak som våtrumssilikon, och beter sig inte lika. Det är en tunnfilmsspray som smörjer. 

 

6 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är skillnad på silikon och silikon. 
TEC7 är en MSP, dvs en modifierad silikonpolymer. 

Jag trodde mig förstå om att i vilket sammanhang vi pratade om silikon.

Silikon har ju den egenheten att den har så låg friktionsfaktor att inget ämne färter på denna & är därmed inte övermålningsbar. Vilket däremot Sikaflex & TEC7 har. Jag har googlat & forskat om huruvida dessa produkter innehåller silikon utan att hitta belägg för detta utan resultat. Du kanske kan upplysa om detta? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ChristerN:

Du kanske behöver hänga av dörren för att kolla vad som är fel.

Så här brukar det gå till på de dörrar jag känner till.

Det brukar finnas två skruvar i nederkant insida på dörren som man ska skruva upp någon/några cm, ev sitter det en plastplupp ovanpå. Det kan också sitta en eller två såna på översidan/insidan av dörren.

Det kan räcka för att kunna lyfta av dörren från de hängare den hänger på. Först lyft och sedan se om den kommer ut i nederkant.

Räcker inte det brukar det finnas något, ofta en plast list i dörrkarmen på ovansidan, som man kan skruva bort och då ska det gå att lyfta och dra ut nederdelen av dörren.

Sen har du troligen något sorts beslag som ska löpa utmed skenan i överkant på karmen. Rengör och smörj och se om något ser trasigt ut som du då måste byta.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Måste nog försöka få bort dörren, men det får bli till hösten, nu är det annat som gäller.

 

MVH

Annsann

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Annsann:

Tack för alla svar.

Måste nog försöka få bort dörren, men det får bli till hösten, nu är det annat som gäller.

 

MVH

Annsann

Din beskrivning av problemet är ungefär som på mitt växthus. Det bästa är nog att titta till detta snarast. Risken är stor att det ramlar isär eller låser sig. Det är mycket enklare än man tror. Antingen har du glidskenor eller nylonhjul som dörren löper på som man får byta ut, reparera eller byta.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev SEASWIRL:

 

Jag trodde mig förstå om att i vilket sammanhang vi pratade om silikon.

Silikon har ju den egenheten att den har så låg friktionsfaktor att inget ämne färter på denna & är därmed inte övermålningsbar. Vilket däremot Sikaflex & TEC7 har. Jag har googlat & forskat om huruvida dessa produkter innehåller silikon utan att hitta belägg för detta utan resultat. Du kanske kan upplysa om detta? 

Sikaflex är ju en polyuretanmassa, dvs inte en MSP, så den innehåller inte silikon.
 

TEC7 är som sagt en MS polymer, dvs modifierad silikonpolymer om jag förstår saken rätt. Det hörs på namnet vad det är tycker jag. 
 

Nu pratar vi alltså ingen av dessa, utan silikonspray. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Annsann:

Tack för alla svar.

Måste nog försöka få bort dörren, men det får bli till hösten, nu är det annat som gäller.

 

MVH

Annsann

Om det är som du skriver, dvs det lossnar aluminiumbitar, skulle i alla fall inte jag vänta till hösten. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är ju om du kan lyfta av dörren och inspektera glidskenan, eller om det är en rullskena. Att det bildas aluminiumspån är inte bra.

Det finns två typer av sådana skenor till skjutdörrar, en med små kullagrade hjul som löper i en U-formad skena eller uppepå en I-formad skena. 
Sedan finns det olika varianter av glidsknor, där det är en plast eller nylongrej som löper i, eller ovanpå en skena. Jag misstänker att det oftast är glidskenor i båtar, då man vill ha en viss tröghet i dörren så den inte slår igen om det gungar litet. Jag har glidskenor, både uppe och nere i mina båda skjutdörrer. Skulle egentligen behöva lyfta av dörrarna för att tvätta rent och fetta in sparsamt med nytt fett, men dörrarna är så förbaskat tunga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

Tror faktiskt att vår har kullager, den är nog tung, ska kolla på fredag.

 

MVH

Annsann

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå skjutdörrar, ville ha dörr till sittbrunnen för att få lite varmare på vintern och tystare gång.

Beställde en glasdörr av min lokala brädgård, kostade bara en tredjedel vad "marindörr" från Hönö skulle kosta.

Nu efter 15 år fungerar den fortfarande perfekt.

http://lasselundell.se/caravelle.html

 

 

 

Skjutdorr.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...