Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
klinus

enklaste skivmaterialet för båt?

Rekommendera Poster

Är helt grön på det här med båtar, så här kommer en troligen dum fråga, men vad är det enklaste materialet (arbetsmässigt) för att såga till tex täcklucka för bensintanksutrymmet eller sittbänkar av? Jag tänker mig typ plywood fast minus allt jobb med lackning och slipning :) Människan som är så bra på att producera ett överflöd av plast, det måste väl finnas något plastskivematerial som är i princip underhållsfritt? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev klinus:

Är helt grön på det här med båtar, så här kommer en troligen dum fråga, men vad är det enklaste materialet (arbetsmässigt) för att såga till tex täcklucka för bensintanksutrymmet eller sittbänkar av? Jag tänker mig typ plywood fast minus allt jobb med lackning och slipning :) Människan som är så bra på att producera ett överflöd av plast, det måste väl finnas något plastskivematerial som är i princip underhållsfritt? 

Det finns inga dumma frågor, men gott om korkade svar.

Här kommer ett:
Det mest naturliga att föreslå är ju vattenfast plywood, men den bör ju ändå målas eller lackas.

Jag har fuskat med liknande durkar och luckor, sådant som skall hålla att stå på men inte behöver vara snyggt då det inte syns, då jag jag använt mig av formplywood, plyfa, eller vad nu fabrikaten kan tänkas heta. 
Finns på Byggmax, 12 x 2500 x 600 mm 269kr. Ytorna på denna är ju rätt blanka, så du kanske skall komplettera med halkskyddstape, man slinter lätt om skivan är lätt fuktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har byggt saker till båten jag jobbat med två olika typer av skivmaterial. 

 

Det billigaste och enklast är formplywood. Den är relativt vattentåligt men skall den vara fuktigt under längre tid rekommenderar jag att olja kanterna eller till och med plasta in med ett lager polyester. Jag använder inplastad formplywood när jag lägger in förstärkningar inne i skrovet, för att skruva fast saker. Penslar på Biltemas polyester helt enkelt.

https://www.byggmax.se/formplywood-p10045

 

Om du vi få en snyggare finish kan du använda HDPE (high density polyeten). Ungefär samma som du har i skärbrädor. Den tål kem, vatten och  ljus. Kostar rätt mycket. Framförallt när man önskar tjockare skivor.

https://www.seasea.se/inredning-däcksutrustning/trä-teakdetaljer/marinplywood/poly-wood-vit

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder tex  Bejers lättvikts  FORMPLYWOOD POPPEL,  ett varningens ord den färgar efter ett tag så man bör beklä den med matta eller dylikt.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu kommer förmodligen alla sätta kaffet i halsen, men jag har använt förvånandsvärt mycket standardplywood i mina båtar. Förutsatt att det ska vara innuti ruffen och att den inte blir full med vatten så ofta så fungerar det faktiskt väldigt bra. 

 

Har faktiskt använt obehandlad vanlig plywood i min öppna soling också, men där blir den ganska snabbt ful....

 

Målar man och lackar plywooden är det inte någon som ser vad det är...

 

Edit: Såg att det ska vara utomhus. Vill man att det ska hålla mer än en säsong bör man använda vattenfast plywood. Priset på plywood har ju gått upp så hemskt även för vanlig att skillnaden kanske inte är så farlig längre. 

Den på Byggmax har jag bra erfarenhet av även om den känns väl dyr... Men det var ju längesen man fick en hel skiva för 120 kr....

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev VirginiaNorth:

Såvitt jag vet - där styrkan och låg vikt av strukturen är viktigast, använd 5-lagers flygplywood. Men jag kan ha fel - jag har väldigt lite erfarenhet...

Det är ett trevligt val man jag har oftast svårt att hitta ställen som säljer det över disk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Formplyfa!

Jo jag använder ju det som jag skrev. Enkelt att få tag och funkar till det mesta.
Med man hittar trevlig flerlagers flygplywood på nätet men inte handeln över disk. 

Någon som vet var man köper det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrade oxå om "plywood" för några dagar sedan i annan tråd, fortfarande obesvarat:

(har sedan dess fått varning, att inte avvika ifrån ämnet)

 

Jag har glapp i en av förtöjningsknopparna, plockade av den, så här såg den skivan ut:

20210323_182949.jpg.1ff6c6bbf66053f1759143071b13e779.jpg

(Noterbart, ringarna på baksidan är intryckta i plywooden. Den minsta ringen mest intryckt, där det glappade mest)

 

Formplywood tro?

 

(skapade fö nytt ämne igår "Stående vatten intill framluckan", oxå obesvarat...

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Formplywood var t.o.m. standardinstallerat i maskinrummet som vertikala stöd för akterdäcket på min förra båt (NB870), och fungerade där även som utmärkta "paneler" att skruva upp allsköns utrustning på.

Fästa med alu-vinklar uppe och nere och med till synes obehandlad kapad ändyta var de fortfarande som nya efter 20 år. Fördelen är som sagt också mycket jämn och tålig yta, som inte ser så ful ut heller.

 

Hade även hela ljudboxen kring motorn i formplywood på den båten. Trots icke-behandlade kanter var den också fortfarande som ny när båten såldes.

 

Så vill du ha något tåligt, billigt och enkelt för t ex en stomme eller dold lucka så sällar jag mig till kören - formplywood !  Kompletterat med 1-2 lager lack som mättar kapad kantyta så lär det hålla länge.

 

(Och för den som tror sig ha något gjort i formplywood men inte vet hur den ser ut - Googla 😉)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Perrr:

Jag undrade oxå om "plywood" för några dagar sedan i annan tråd, fortfarande obesvarat:

(har sedan dess fått varning, att inte avvika ifrån ämnet)

 

Jag har glapp i en av förtöjningsknopparna, plockade av den, så här såg den skivan ut:

20210323_182949.jpg.1ff6c6bbf66053f1759143071b13e779.jpg

(Noterbart, ringarna på baksidan är intryckta i plywooden. Den minsta ringen mest intryckt, där det glappade mest)

 

Formplywood tro?

 

(skapade fö nytt ämne igår "Stående vatten intill framluckan", oxå obesvarat...

Den innerplankan ser väl ok ut.
Det är just vid sådana förstärkningar jag har använt formplyfa som jag har lagt på ett lager polyester. Det blev för mycket mögel på annars.
I ditt fall behöver du väl inte göra så mycket om den inte är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Perrr:

Jag undrade oxå om "plywood" för några dagar sedan i annan tråd, fortfarande obesvarat

Du har nu ställt din fråga i minst tre trådar, jag vet att jag svarat på den i en av dem. Du har inte fått en varning, utan ett välmenat önskemål om att starta egna trådar, för det anses o-snyggt att avvika från frågeställarens ursprungsfråga och ta över ämnet. Frågeställaren undrar ju inte om varför teak i sittbrunnen släpper. 
 

Hade du startat en egen frågetråd från början hade du säkert också läst svaret, men nu ligger svaren spridda över diverse trådar, och då får du också leta rätt på det själv.
Men svar har du redan fått. 
 

Lycka till 🙂 

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Perrr:

Jag undrade oxå om "plywood" för några dagar sedan i annan tråd, fortfarande obesvarat:

(har sedan dess fått varning, att inte avvika ifrån ämnet)

 

Jag har glapp i en av förtöjningsknopparna, plockade av den, så här såg den skivan ut:

20210323_182949.jpg.1ff6c6bbf66053f1759143071b13e779.jpg

(Noterbart, ringarna på baksidan är intryckta i plywooden. Den minsta ringen mest intryckt, där det glappade mest)

 

Formplywood tro?

 

(skapade fö nytt ämne igår "Stående vatten intill framluckan", oxå obesvarat...

Om du frågar mig så anser jag att brickorna, även dom två större, är litet för små. Jag kan tycka att det gott och väl kan vara samma diameter som mothållet på ovansidan, eller om det nu kanske kallas för ”beslagsfoten”?

Sedan är träbiten för mjuk, på min båt sitter det tjocka bitar av rostfritt stål under sådana beslag. Och det sitter heller inga vanliga muttrar där utan låsmuttrar ”Nylock”.

Jag kan tänka mig att det kanske kan funka med ek eller formplyfa under beslagen, och då betydligt större brickor. Det kan bli väldigt stora belastningar i och omkring sådana förtöjningsbeslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Peter_K:

Du har nu ställt din fråga i minst tre trådar, jag vet att jag svarat på den i en av dem. Du har inte fått en varning, utan ett välmenat önskemål om att starta egna trådar, för det anses o-snyggt att avvika från frågeställarens ursprungsfråga och ta över ämnet. Frågeställaren undrar ju inte om varför teak i sittbrunnen släpper. 
 

Hade du startat en egen frågetråd från början hade du säkert också läst svaret, men nu ligger svaren spridda över diverse trådar, och då får du också leta rätt på det själv.
Men svar har du redan fått. 
 

Lycka till 🙂 

Ja det förekommer dessvärre att det kan bli olika trådar som handlar om samma sak, eller att fokus förflyttas från ursprungsämnet till någonting annat. Det är ju förvisso bra att det är liv i diskussionerna, men om ämnena blir utspridda kan det bli förvirrat och svårt för sökmotorn att hitta rätt.

 

Formplyfa:

@IngemarE skrev att det var standard med formplyfa i hans båt, jag såg samma sak i min Nimbus som jag hade tidigare, och i den orustbyggda båten jag har numera. Där det inte syns och där det skall vara hållbart och där det skall vara fukttåligt, sitter det formplyfa eller någonting som är väldigt likt det materialet. Även jag har det i motorrummet, samt under durk i några olika tvärskott, liksom i luckor mellan utrymmena under durken. Det tål fukt, tåt att gå på och är väl kanske inte jättesnyggt, nen ser inte heller förfärligt ut som bedagad marinplywood gör redan efter några säsonger.

 

Nä jag skrev då ett ord, Formplyfa, då jag tyckte väl att det inte fanns mer att säga i den diskussionen...😇

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-24 vid 13:54 skrev Georg_Ohm:

Om du frågar mig så anser jag att brickorna, även dom två större, är litet för små. Jag kan tycka att det gott och väl kan vara samma diameter som mothållet på ovansidan, eller om det nu kanske kallas för ”beslagsfoten”?

Sedan är träbiten för mjuk, på min båt sitter det tjocka bitar av rostfritt stål under sådana beslag. Och det sitter heller inga vanliga muttrar där utan låsmuttrar ”Nylock”.

Jag kan tänka mig att det kanske kan funka med ek eller formplyfa under beslagen, och då betydligt större brickor. Det kan bli väldigt stora belastningar i och omkring sådana förtöjningsbeslag.

Troligen har någon redan vänt på denna Plywoodplakan, intryckt på baksidan oxå, fast inte lika mycket.

 

Förmodligen är/var det mindre ring på ena änden, iom den satt snävt nära sittbrunnsfack.

 

Biltema har bara 4-kantiga ringar, med mindre innerdiameter. För bygg. Kommer nog borra upp en sådan, och runda av hörnen. Samt återanv plankan, bakvänd. Vet inte tjockleken på ev ersättnings plywood jag behöver till sittbrunnsluckorna, mm.

 

Lite mycket nu som är löst. Skiten ska snart ner i sjön. Denna detalj kan ev göras med båten i sjön.

20210324_195452.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Perrr:

Biltema har bara 4-kantiga ringar, med mindre innerdiameter.

Jag vet inte hur en fyrkantig ring ser ut, eller vad det är - men jag chansar att det är en bricka..? Är de rostfria?

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag vet inte hur en fyrkantig ring ser ut, eller vad det är - men jag chansar att det är en bricka..? Är de rostfria?

Tja, inom sportvärlden finns det ju fyrkantiga ringar, där man boxas.

7 timmar sedan skrev Peter_K:

OK. 
De kommer att rosta rätt snabbt sannolikt. Satsa på rostfritt. 
 

Men - handlade inte den här tråden om skivmaterial i båtar..? 🤔

Ja gör det, dum idé att sätta dit ett rostande material då du snart får göra om jobbet igen.

 

Jag förstod nog inte heller varför fokus förflyttades, men det var ju en liten skiva under förtöjningsbeslaget, kanske var det den vi diskuterade.

 

Jag kan väl då då berätta att jag hade 12mm plywoodbitar som distansmaterial under ett par teakplankor på mitt peke. Det var inte frågan om någon marinplywood, det var något annat som hade delaminerat sig och även var frosstsprängd. Jag sågade till bitar av formplyfa som limmades med No moore nail, vattenfast, mot teakbitarna och sedan lackades det hela. Skall bli spännande att de hur det håller. Detta är ju på en av båtens mest utsatta platser.

Den skadade plywooden var så dålig att den inte ens dög att elda med l öppna spisen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag förstod nog inte heller varför fokus förflyttades,

Inte jag heller, men ringar kan ju ha väldigt olika form. Spionringar kan t.ex. vara väldigt diffusa och ibland kan det ta flera år innan man överhuvudtaget märker att de finns. Ringormen kan ha lite oregelbundna former. Mänskliga bilringar kan vara lite mer säckiga liksom. Vår ringklocka är hemma är faktiskt fyrkantig när jag tänker efter...🤔 Dansade ringdans en gång på ett kalas men det blev aldrig någon ring alls av den, mest krokig bortöver på något sätt.

Nej... nu är det minsann hög tid att gå ut i pensionärspråmen och jobba vidare..... Ha dä👍

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zwen:

Inte jag heller, men ringar kan ju ha väldigt olika form. Spionringar kan t.ex. vara väldigt diffusa och ibland kan det ta flera år innan man överhuvudtaget märker att de finns. Ringormen kan ha lite oregelbundna former. Mänskliga bilringar kan vara lite mer säckiga liksom. Vår ringklocka är hemma är faktiskt fyrkantig när jag tänker efter...🤔 Dansade ringdans en gång på ett kalas men det blev aldrig någon ring alls av den, mest krokig bortöver på något sätt.

Nej... nu är det minsann hög tid att gå ut i pensionärspråmen och jobba vidare..... Ha dä👍

 

Och detta forum har ju sponsringar, dessa presenteras mest som rektangulära annonser, ibland videoklipp.

 

När vi nu ändå förlorats fokus och befinner oss längt i från skivor (de i vinyl var ju runda...) så har vi i Bältesspännarparken i Göteborg en helt cirkelrund plaskdamm, på vintern när det är is kan man åka skridskor där, det var Skanska som betalade för den dammen, göteborshumorn döpte den då till "sponsringen".

 

Men jag kan väl få återkomma angående de nästan trekantiga bitarna av formplyfa som jag limmade under teaken på mitt peke, och berätta hur dessa klarar sig. 

Jag hade brist på rostfria träskruv när jag tillverkade dessa så jag sammanfogade med superlimmet "No moore nail" den vattenfasta varianten, och jag hade även slagit i träplugg. Ändträt beströk jag också med detta lim, innan jag lackade.

 

1041304797_rundbat.jpg.3563e78de3eba8a0398ae0a3eef5eaa8.jpg

 

Är det någon som vill följa med på en rundtur?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

1041304797_rundbat.jpg.3563e78de3eba8a0398ae0a3eef5eaa8.jpg

 

 

Nu blir det ännu längre ifrån ämnet här, men är det någon mer som minns barnprogrammet "På kurs med Kurt"? Huvudpersonens stora dröm var att köpa "runda båten", vilket var en skapelse liknande den på bilden ovan (åtminstone i mitt minne). Jag minns att jag tyckte det verkade väldigt trevligt med en rund båt, men så här i efterhand undrar jag hur vettigt det är egentligen...

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Nu blir det ännu längre ifrån ämnet här, men är det någon mer som minns barnprogrammet "På kurs med Kurt"? Huvudpersonens stora dröm var att köpa "runda båten", vilket var en skapelse liknande den på bilden ovan (åtminstone i mitt minne). Jag minns att jag tyckte det verkade väldigt trevligt med en rund båt, men så här i efterhand undrar jag hur vettigt det är egentligen...

1050776971_rundbt2.jpg.d70af0b45a513fb1b392f0ff553efcd1.jpg

 

Det var en sådan här, men jag minns inte att Kurt hade en snorbroms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

1050776971_rundbt2.jpg.d70af0b45a513fb1b392f0ff553efcd1.jpg

 

Det var en sådan här, men jag minns inte att Kurt hade en snorbroms.

Jag insåg ganska snabbt att det finns på SVT Play, så det är bara att luta sig tillbaka och titta. Måste säga att drömbåten såg ganska skabbig ut när jag såg den nu...

https://www.svtplay.se/video/28670434/pa-kurs-med-kurt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev DanielMalmgren:

Jag insåg ganska snabbt att det finns på SVT Play, så det är bara att luta sig tillbaka och titta. Måste säga att drömbåten såg ganska skabbig ut när jag såg den nu...

https://www.svtplay.se/video/28670434/pa-kurs-med-kurt

Jaha, där förvann 18 minuter av mitt liv. 😐 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fick man ju njuta av Kaj Björkhagen igen......😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-25 vid 23:17 skrev Peter_K:

OK. 
De kommer att rosta rätt snabbt sannolikt. Satsa på rostfritt. 
 

Men - handlade inte den här tråden om skivmaterial i båtar..? 🤔

Tja, men skivmaterialet kanske används till något, och är inte självändamål isig.

(en hammare spikar man med, skruvmejsel skruvar skruvar,  osv)

 

Noterade att det sitter en distans ring innerst, eller rättare sagt ett kort rör. Detta rörets ytterdiameter är större än någon av innerdiametrarna på de breda låsringarna. Alltså skulle det kvitta om jag spänner muttrarna (skulle ändå inte greppat mer i den insjunkna plywooden), se bild:

20210329_223435.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Perrr:

Tja, men skivmaterialet kanske används till något, och är inte självändamål isig.

Ja, det var förslag på skivmaterial till tofter som efterfrågades vill jag minnas 🙂

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...