Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Perrr

Stående vatten intill framluckan

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en nerplockad träram till framluckan, som jag har lagat och oljat (som jag nämnt i annat inlägg här, vet inte om jag kan länka, -för jag har fått varning för att jag inte hållit mig till ämnet).

 

Hursom, förra ägaren måste ha plockat ner denna träramen av någon anledning!? Vet inte vilket, kanske för att det mestadels är stående vatten invid på utsidan, speciellt vinter -tids. Bifogar bild (se det finns tom grönalger).

 

Kan man leda bort denna vätskan på något sätt?

Hade någon vattensamling vid sittbrunnen, men märkte att man kunde lägga en tamp tvärsöver, upp-ner-upp typ, så sögs det upp och/eller dunstade snabbare. Vid sittbrunnen har jag dock tält uppsatt, så tampar blåser inte bort..

 

Det sitter ett stort antal trubbiga skruvar på insidan, som förhindrar upphalning direkt ifrån förpiken, därav behövs träramen. Eller finns annan lösning?

 

Vidare är träramen platt, men taket är aningen kupat/böjt. Ska man bara gegga igen allt detdär med säg sikaflex? (förlorar man ju minst 1tums höjd på mitten)

 

Har lite mycket löst nu.. (1 sak mindre lös vore bra...

20210322_214202.jpg

20210322_213818.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det några alternativ:
1. Borra hål i däcket och låt vattnet rinna ner i ruffen

2. Spåra däcket och led vattnet åt sidorna genom att plasta kanaler

3. Plasta en förhöjningsram som tar bort nedsänkningen

4. Försök att fulla nedsänkningen med fog på något snyggt vis

5. Lev med nedsänkningen, och gör rent den ofta, och se till att luckan är tät.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Som jag ser det finns det några alternativ:
1. Borra hål i däcket och låt vattnet rinna ner i ruffen

2. Spåra däcket och led vattnet åt sidorna genom att plasta kanaler

3. Plasta en förhöjningsram som tar bort nedsänkningen

4. Försök att fulla nedsänkningen med fog på något snyggt vis

5. Lev med nedsänkningen, och gör rent den ofta, och se till att luckan är tät.

 

Det är femman som gäller.

Trådskaparen är inte ensam om detta problem, av outgrundlig anledning ser man den lösningen på flera olika båtar. Möjligen hade konstruktören tänkt sig en lucka med en helt annan karm, eller en mer överlappande lucka, när man designade rufftaket, och så levererades det en helt annan lucka som liksom inte passade. 
Man kan på vissa orustbyggda båtar se ett det finne en dräneringskanal på varje sida om luckans karm, och det är ju bra så länge som dessa kanaler inte är tilltäppta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att luckramen är tätad med butyl utvändigt? Butyl är bra men har egenheten att krypa ut av ramens tryck & solvärme med läckage som följd. Om det är bytyl så skulle jag lossa luckan, göra rent & täta om med Sikaflex eller TEC7. Har man inget tätmedel utanför luckans ram kan heller inte mossa & alger få fäste. Men framför allt, det blir bestående tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...