Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
mikaelsjoman

Hur göra med skrov?

Rekommendera Poster

Hej kära forum 

 

Vi som nybörjare köpte en HR Rasmus 35a (segelbåt) i höstas. Nu under våren tänkte vi skrapa och sätta på ny antifouling, då vi köpte en båt från Stockholm som hade sötvattensbottenfärg och vi behöver västkustfärg på då vi bor i Göteborg. Så jag var ute nu i söndags och tänkte att det bara var att sätta igång och jobba i några dygn med skrapa och färgborttagningsmedel. Men istället för att bara ta bort antifouling drog skrapan bort en massa av tjär-epoxi (se bild). 

 

Självklart när jag googlade på bottenfärger så insåg jag idag att jag aldrig hade behövt ta bort den gamla anti-foulingen, utan kunde låtit den vara kvar  och bara målat över den. I höst planerar jag lämna in båten för att blästras upp (torka ut under högs/vinter/vår) - och lägga på en 8 lager ny tjärepoxi och västkustbottenfärg - så att jag har en botten jag kan ha i några år. 

 

Så nu till min fråga - funkar följande plan för denna våren:

 

1. Ta bort resterna av antifoulding där jag redan börjat ta bort med ännu mer färgborttagning

2. Köra på nytt lager av VC-tar2 (gamla var nog 1-an - men det vet jag inte - vet bara att det var tjär-epoxi från de gamla ägarna). 

3. Köra lägga på nytt lager av västkustbottenfärg runt hela kölen under vattenlinjen (något tips?) både där jag fyllt på med VC-tar2 samt över ytorna med gammal bottenfärg

 

Eller kan vi ta någon annan appraoch? Se bifogad bild på skrovet.

 

Vår oro är att vi inte skall bli klar annars inför säsongen då drömmen varit att komma iväg nu i sommar.  Då vi ändå skall blästra upp båten i höst - så vill vi ha en lösning som enbart håller för denna säsong. D.v.s. 1) ingen permanent lösning 2) undvika allt för mycket påväxt, 3) undvika plaströta. Kan ju tänkta mig att korta säsongen då det mest är för semester jag vill åka ut med familjer - d.v.s. Maj-Början av Augusti. 

 

 

 

 

 

IMG_20210322_122246.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våtslipa så att botten blir jämn, ojämnheter ger mera motstånd än man tror.

Använd rätt grovt papper, 120 är nog lagom.

 

Måla med önskad bottenfärg.

Ingen idé att lägga möda och pengar på något som ska tas bort...

 

Sedan kan jag ju undra varför du ska blästra bort befintlig epoxi?

Är det något fel på den och i sådana fall vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den är kass och den har gått bort på vissa ställen, så jag upplever inte att det finns ett fullgott skydd. 

 

Jag vill ha ett skydd som räcker i många år, därmed vill jag har bort det gamla och ha på ny epoxi.

 

När jag skrapade bort färgen på rodret, kom det fram en hyfsat lång skåra (skada) som säkert läckt in massvis med vatten. Så torka ut och på med ny epoxi.

 

Men du menar alltså att jag bara bör måla på grundfärg trotts att det nu finns massa vit gel-coat som syns? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...