Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sdrmi

Gropar i skrovet, hur mycket ska jag slipa innan spackling?

Rekommendera Poster

Upptäckte dessa härliga skador efter blästringen. Tänkte nu spackla hålen med glasfiberspackel och sedan så ska 5 lager epoxy läggas på.

 

Hur mycket borde jag slipa bort innan spacklet? Tänker framförallt på denna bild, den avlånga skadan. Ska jag slipa bort allt "innanför" skadan, eller låta så mycket sitta kvar som möjligt? 20210314_154752.thumb.jpg.7666c8412a4fbdd7df203cbd2a7c85ca.jpg

 

Sen har jag längre bak denna skada:

20201110_092932.thumb.jpg.ef252f1929c8b4b2d462d3ead7152aec.jpg

 

Den känns ju dock enklare, men ska jag slipa så kanter blir mjuka och jämna och sen spackla?

 

Vad är bäst att slipa ner detta med efter spackel men innan epoxy? Mjuka slipklossar?

 

Tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tänkte du slipa "bort"? Din yta saknar redan en mängd material.
Snarare är det en fråga om att tillföra häftprimer och nytt material innan slipning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev least:

Vad tänkte du slipa "bort"? Din yta saknar redan en mängd material.
Snarare är det en fråga om att tillföra häftprimer och nytt material innan slipning.

Groparnas kanter så spacklet kan fästa så bra som möjligt. Inte hela båten utan bara fokus på skadorna/groparna i detta fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sdrmi:

Upptäckte dessa härliga skador efter blästringen. Tänkte nu spackla hålen med glasfiberspackel och sedan så ska 5 lager epoxy läggas på.

 

Hur mycket borde jag slipa bort innan spacklet? Tänker framförallt på denna bild, den avlånga skadan. Ska jag slipa bort allt "innanför" skadan, eller låta så mycket sitta kvar som möjligt? 20210314_154752.thumb.jpg.7666c8412a4fbdd7df203cbd2a7c85ca.jpg

 

Sen har jag längre bak denna skada:

20201110_092932.thumb.jpg.ef252f1929c8b4b2d462d3ead7152aec.jpg

 

Den känns ju dock enklare, men ska jag slipa så kanter blir mjuka och jämna och sen spackla?

 

Vad är bäst att slipa ner detta med efter spackel men innan epoxy? Mjuka slipklossar?

 

Tack för svar

Det ser ut som det har försvunnit topcoat. Du bör bara skapa bra förutsättning lägga ett spackel som fyller upp till sidonivåerna. 
Jag hade rensat upp varje hål med and dremel med en diamantfräs. Fasat kanterna för att spacklet skall få fäste. Tvättat med aceton.

Sedan är det nog enklast att lägga ett epoxyspackel som du slipar och anpassar till skrovet.

Polyesterspackel kan också användas. Det brukar vara mer lättslipat men kräver att du också lägger ångra lager epoxyfärg över, som hade tänkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog borstat med en stålborste, alt. kört med en dito på borrmaskin för att få mer avrundade kanter samt en "ful" yta i groparna som spacklet kommer fästa bättre på. Finns raspskivor att sätta på vinkelslipen också som mycket effektivt river bort det lösa och ruggar upp ytan (kanske lite för effektivt om man inte är försiktig). Därefter blåsa rent och tvätta med aceton som redan nämnts.

Sedan spacklat med (korttrådigt) polyesterspackel upp till jämn yta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det turkosa?

Jag får intrycket att det är påmålat och jag förstår inte vad det är.

 

Om det turkosa är någon enkomponentprodukt ska den bort innan du lägger på epoxi.

 

Om det är en enkomponentprodukt är det bara att spackla alla skavanker utom möjligen den långa.

Den ser ut som antingen ett tillverkningsfel eller en dålig lagning.

Jag skulle skära bort så mycket som möjligt med en morakniv eller liknande och laga skadan med några lager ny glasfiberväv.

 

Det är lite olika tider för när man kan/bör lägga epoxi ovanpå ny polyester, ibland många veckor.

Lås på och fråga innan du köper/börjar.

 

Enklast är att hålla sig till epoxi för alla lager, dvs. epoxi för att laga skador, epoxispackel och sedan epoxigrund eller om det är flera lager i en epoxibehandling av båtbotten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stort tack för svar och ursäkta för sent svar från min sida.

 

Jag vet ärligt talar inte vad det turkosa är. När jag köpte båten var det en bottenfärg som hade fallit av, sen har båten gått utan bottenfärg i några år. Jag tvättade bort den färgen och applicerade en egen färg(röd). Nu är båten blästrad och detta är det som finns kvar. Kan inte se att det är en färg bara då båten blästrats. Kan det vara nån gelcoat som färgats eller har samma färg som bottenfärgen? Jag ska ut till båten imorgon för att spackla och slipa. Kommer nog slipa kanterna på kratrarna med nåt sånt här: https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slipverktyg/sliprulleset-16-delar-2000018438

Sen spackla med detta(eftersom det innehåller glasfiberarmering): https://www.seasea.se/plast-glasfiber/spackel/glasfiberspackel-plastic-padding

Jag kanske får fylla de värsta hålen med glasfiberväv.

 

Jag kommer nog leja bort epoximålningen till en firma. Ska konsultera med dom imorgon innan spacklingen.

Redigerad av sdrmi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ville bara uppdatera, tycker det är rätt när man fått så mycket hjälp plus att någon annan kan ju få svar på sina frågor.

Är jag nöjd med resultatet? Tillräckligt nöjd. Det hade kunnat göras bättre men jag ser detta som att jag håller på att lära mig.

 

Jag slipade bort allt som satt löst eller ramlade av med lite våld. Försökte sedan slipa alla kanter så mjukt och runt det bara gick, sen fyllde jag med glasfiberspackel(https://www.seasea.se/plast-glasfiber/spackel/glasfiberspackel-plastic-padding). Det var väldigt kallt så det var lite svårarbetat. Efter det slipade jag med slipkloss. Nu ska det epoxymålas några lager ovanpå detta så jag hoppas det håller.

 

Det gröna verkar vara en slags gelshield fick jag det gissat av en på plats?

 

 

20210328_153109.jpg

Redigerad av sdrmi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev sdrmi:

Ville bara uppdatera,

Det är alltid uppskattat att få reda på hur det går för de man svarat och som du säger kan ju andra med liknande frågor ha glädje av det också.

 

Tänk på att både låg temperatur och fukt är dåligt när man jobbar med epoxi.

Läs på noga vad som gäller för just den epoxi du ska använda.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...