Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Draco2900

Kompressor går hela tiden KAD42

Rekommendera Poster

Blivit med motor och teststartade den i helgen. Hoppade igång så fint, men kompressorn gick hela tiden. Kopplade ur styrningen/elektronikboxen som styr kompressor med hjälp av givare. Kompressorn gick ej, såklart. Första starten hoppade inte laddningen igång, gjorde det andra starten efter lite varvning med kompressor urkopplad. Till saken hör att jag inte hade laddlampan ikopplad som jag förstår det rätt skall hjälpa igång laddning. Kan detta orsakat att magnetkopplingen låst fast? Vet någon om den kräver spänning för att slå till eller av? Mest logiskt vore ju att spänning får den att slå till? Jagar halmstrån här. Vad annars kan orsaka att kompressorn går konstant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Draco2900:

Blivit med motor och teststartade den i helgen. Hoppade igång så fint, men kompressorn gick hela tiden. Kopplade ur styrningen/elektronikboxen som styr kompressor med hjälp av givare. Kompressorn gick ej, såklart. Första starten hoppade inte laddningen igång, gjorde det andra starten efter lite varvning med kompressor urkopplad. Till saken hör att jag inte hade laddlampan ikopplad som jag förstår det rätt skall hjälpa igång laddning. Kan detta orsakat att magnetkopplingen låst fast? Vet någon om den kräver spänning för att slå till eller av? Mest logiskt vore ju att spänning får den att slå till? Jagar halmstrån här. Vad annars kan orsaka att kompressorn går konstant?

Den som troligtvis är bäst att svara på detta är nog @kossor. Genom att nämna hans namn väcker jag kanske honom från middagsvilan...🐮

Laddningslampan styr ju generatorns laddning, inte kompressorns.

På vilket varvtal körde du motorn? Laddade turbon någonting?

Om jag minns rätt drar magnetkopplingen med spänning på, vi får se vad expertisen svarar.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Draco2900:

Blivit med motor och teststartade den i helgen. Hoppade igång så fint, men kompressorn gick hela tiden. Kopplade ur styrningen/elektronikboxen som styr kompressor med hjälp av givare. Kompressorn gick ej, såklart. Första starten hoppade inte laddningen igång, gjorde det andra starten efter lite varvning med kompressor urkopplad. Till saken hör att jag inte hade laddlampan ikopplad som jag förstår det rätt skall hjälpa igång laddning. Kan detta orsakat att magnetkopplingen låst fast? Vet någon om den kräver spänning för att slå till eller av? Mest logiskt vore ju att spänning får den att slå till? Jagar halmstrån här. Vad annars kan orsaka att kompressorn går konstant?

Defekt magnetkoppling kan vara en orsak, den kan rosta ihop och då ligger den i hela tiden. Drar du ur kabeln som är ansluten till kompressorn den ligger under kompressorn och skjuts ihop med flatstift som kommer från boxen, ligger kompressorn då i så är felet i magnetkopplingen. Kompressorn kopplas in när strömmen slås på. Kopplingen ska frihjula då strömmen ej är på. En ny komplett ligger på 4700 sek cirka. 

image.png.a033b9f5f17c3ecfd6ce666d32fb6905.png

 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att följa frågeställningen, men provar ändå. Skickar en bild på kompressorstyrningen. Kossar har skrivit att kompressorn inte ska snurra med utan spänning.

Draco har skrivit att den inte heller gör det, om man drar av kontakten till den. Så mekaniskt verkar kopplingen vara ok.

Du kan ju mäta på sladden till kompressorn om den har spänning så fort du sätter på tändningen. Har den det är det ett elektriskt fel, kanske varvtals-relät?

Min KAD42 får inte heller upp laddningsspänningen förrän jag varvat upp över 1000 rpm, men sedan laddar den även på tomgång - vet inte varför det är så, det blev så för 2 år sedan.

Jag förstår inte vad du menar med att "ha laddlampan inkopplad", har du dragit ur sladden till varningslampan för låg laddning i instrumentpanelen?

Om generatorn laddar eller inte har inte med kompressorn att göra, så länge du har typ 12 v i systemet (tillräckligt för att dra magneten i kompressorn koppling). Har du spänning tillräckligt för att starta - då är där säkert spänning nog till kompressorkopplingen.

Kompressorstyrning.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lägger jag in en killgissning😁 bara så du inte missar. Är det inte så att kompressorn ska gå ett tag efter motorn startat för att skynda på uppvärmning av motorn? Har för mig jag läst något om det någonstans. Motorn kanske inte hann bli varm nog för att stänga av kompressorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix! Absolut inte. Kompressorn ska inte användas innan motorn är varm.

Kompressorn gör det möjligt att spruta in MYCKET diesel vid lågt varv, eftersom den ger luftöverskott. Detta innebär mycket hög belastning, typ 75-100% av vad motorn är gjord för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev larban:

Nu lägger jag in en killgissning😁 bara så du inte missar. Är det inte så att kompressorn ska gå ett tag efter motorn startat för att skynda på uppvärmning av motorn? Har för mig jag läst något om det någonstans. Motorn kanske inte hann bli varm nog för att stänga av kompressorn?

Helt rätt killgissning men det gäller endast kad 44-300 ej den övriga serien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu  minns jag inte de exakta varvtalen, men kompressorn skall starta vid omkring 1200 rpm och stanna vid 2400 rpm om jag då minns rätt, det kan ju vara olika för olika motorer. Så ta det med en nypa salt.

Det har ju tipsats om att man kan sätta ett relä och låta bryta spänningen på ledningen ”R” (röd) den som utgår från kontaktstiftet 1 i multikontakten, då startar inte kompressorn och man kan spara bränsle på låga varvtal. Så magnetkopplingen drar med spänning på, och skall släppa när man bryter spänningen. Men den kan ju då rosta ihop som @kossor berättade.
@ThomasVikhog, ja remskvan snurrar ju alltid med, men när kopplingen greppar in roterar även den inre delan av remskivans medbringare och den driver ju ingående axel på kompressorn.

Det skall höras ett tydligt ”KLICK” när kopplingen greppar in. Sedan ett vinande ljud från själva kompressorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu  minns jag inte de exakta varvtalen, men kompressorn skall starta vid omkring 1200 rpm och stanna vid 2400 rpm om jag då minns rätt, det kan ju vara olika för olika motorer. Så ta det med en nypa salt.

Det har ju tipsats om att man kan sätta ett relä och låta bryta spänningen på ledningen ”R” (röd) den som utgår från kontaktstiftet 1 i multikontakten, då startar inte kompressorn och man kan spara bränsle på låga varvtal. Så magnetkopplingen drar med spänning på, och skall släppa när man bryter spänningen. Men den kan ju då rosta ihop som @kossor berättade.
@ThomasVikhog, ja remskvan snurrar ju alltid med, men när kopplingen greppar in roterar även den inre delan av remskivans medbringare och den driver ju ingående axel på kompressorn.

Det skall höras ett tydligt ”KLICK” när kopplingen greppar in. Sedan ett vinande ljud från själva kompressorn.

1700 varv kopplar den in och går ur vid 2800 då tar turbon över. Finns även en kickdown funktion när den är aktiverad hänger den med till 3200. Skulle tro att det blivit rost inne i kopplingen, går att plocka isär och rengöra. Annars byte av densamme. Jag har i denna tråd fått uppfattningen att kompressorn driver hela tiden oavsett ström eller ej, i det fallet det är så som jag uppfattat frågeställningen så är kopplingen defekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kossor:

 Jag har i denna tråd fått uppfattningen att kompressorn driver hela tiden oavsett ström eller ej, i det fallet det är så som jag uppfattat frågeställningen så är kopplingen defekt.

Jag förstod frågeställningen på samma sätt.

Det kan ju kanske vara lönsamt att skruva isär kopplingen och se om man kan göra underverk med rostlösningsvätska eller 5-56.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Helt rätt killgissning men det gäller endast kad 44-300 ej den övriga serien.

Hej Kossor, Här har jag något att lära! Hur kan det vara skillnad på 42/43 och 44/300 i detta avseende och hur/varför vågar man på dessa maskiner dra i med kompressorn vid kall motor?

Det är ju tvärt emot vad man fått lära sig från barnsben - att en kall motor inte får belastas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Draco2900:

""Hoppade igång så fint, men kompressorn gick hela tiden. Kopplade ur styrningen/elektronikboxen som styr kompressor med hjälp av givare. Kompressorn gick ej, såklart""

Jag förstår det som att det inte föreligger något mekaniskt fel, då kompressorn bara är inkopplad när styrboxen är med.

Draco vänligen återkoppla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Hej Kossor, Här har jag något att lära! Hur kan det vara skillnad på 42/43 och 44/300 i detta avseende och hur/varför vågar man på dessa maskiner dra i med kompressorn vid kall motor?

Det är ju tvärt emot vad man fått lära sig från barnsben - att en kall motor inte får belastas.

I  och med den tekniska utvecklingen av motorn från sugdiesel till elekroniskt styrd pump samt insprutning, och miljötänk så blev det utvecklat att dessa motorer skulle förvärmas under några minuter för att snabbare komma upp i arbetstemp och därmed få bättre förbränning. Detta styrs då från kompressorn som komprimerar luften och samtidigt belastar motorn, varm luft trycks då in i insuget om jag minns rätt cirka 3-4 minuter. Motorn kommer då snabbare upp i temp. Det fanns någon sådan funktion på de tidiga 41 orna med 87-88 som hade en avgasventil som skulle stänga och återföra värmen till motorn, detta försvann efter 1988 då det bara ställde till krångel.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev kossor:

I  och med den tekniska utvecklingen av motorn från sugdiesel till elekroniskt styrd pump samt insprutning, och miljötänk så blev det utvecklat att dessa motorer skulle förvärmas under några minuter för att snabbare komma upp i arbetstemp och därmed få bättre förbränning. Detta styrs då från kompressorn som komprimerar luften och samtidigt belastar motorn, varm luft trycks då in i insuget om jag minns rätt cirka 3-4 minuter. Motorn kommer då snabbare upp i temp. Det fanns någon sådan funktion på de tidiga 41 orna med 87-88 som hade en avgasventil som skulle stänga och återföra värmen till motorn, detta försvann efter 1988 då det bara ställde till krångel.

Tänk att jag mindes lite rätt😁 Har aldrig ägt en 42-44.a men har kikat lite i vhb. Så kul intressen har jag🙃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och svar!

Skall försöka förtydliga lite kring vad som händer och vad jag gjort:

Motorn är köpt för sig och är till stora delar renoverad med bl a ny kompressor.

Första gången jag startade upp motorn gicj kompressorn direkt och hela tiden. Motorn låter frisk och den var riktigt rapp och turbon viner igång också.

Vid denna start laddade inte generatorn heller, hade instrumentpanelen inkopplad med allt, förutom  plus/minus till varningslamporna. Jag har någonstans läst att laddningslampan har just funktionen att ”kicka igång” laddningen som en diod/motstånd (kan såklart vara killgissning)

jag stoppade motorn, kopplade ur styrboxen till kompressorn och startade igen. Kompressorn urkopplad. Alltså inget mekaniskt  fel på magnetkopplingen. Oljan är fin och somsagt, kompressor och koppling är nytt.

Vid denna andra start varvade jag upp och då gick laddningen igång. Har helt ny generator som är inkopplad enligt elschema.

Och som konstaterats ovan är det enbart KAD med EDC (44 och 300) som hr styrning av kompressor att gå vid kallstart för att få uppmtempen snabbare. Min KAD42 skall inte koppla in kompressor pga temp, enbart via varvtal och kick down.

 

Men problemet kvarstår (tror jag) att kompressorn går konstant. Vid uppstart märkte jag att sjövattenpumpen läckte så den är bortplockad för renovering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läs om kompressorn i denna länken, finns lite tips
 

https://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Min KAD42 får inte heller upp laddningsspänningen förrän jag varvat upp över 1000 rpm, men sedan laddar den även på tomgång - vet inte varför det är så, det blev så för 2 år sedan.

En sådan har jag också haft. "det är vanligt", enl. Penta.

Verkade inte vara något att bekymra sig över🙂

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

I  och med den tekniska utvecklingen av motorn från sugdiesel till elekroniskt styrd pump samt insprutning, och miljötänk så blev det utvecklat att dessa motorer skulle förvärmas under några minuter för att snabbare komma upp i arbetstemp och därmed få bättre förbränning. Detta styrs då från kompressorn som komprimerar luften och samtidigt belastar motorn, varm luft trycks då in i insuget om jag minns rätt cirka 3-4 minuter. Motorn kommer då snabbare upp i temp. Det fanns någon sådan funktion på de tidiga 41 orna med 87-88 som hade en avgasventil som skulle stänga och återföra värmen till motorn, detta försvann efter 1988 då det bara ställde till krångel.

Tack Kossor!

Ja det är ju också ett sätt att klara avgaskrav på bekostnad av livslängd på mekanisk utrustning. Miljöpåverkan över hela livscykeln är troligen inte mycket hjälpt av detta, men uppmätta värden för att få ett certifikat av en byråkrat funkar säkert.

Andra fordon som min bil och de tåg jag arbetar med använder dieselbränslet direkt för att förvärma motorn och få avgasvärden inom gränser, detta med en värmare inte genom att snurra på mekanik.

Tågen måste säljas med en LCC och givet att avgaskraven hålls.

 

En ny lyxbåt för 2-20 miljoner köps av någon som behåller den i högst 5 år - sen vill de ha en ny. Därför sätts inga krav på VP att motorn ska hålla länge eller vara billig att underhålla (efter 5 år) - det är inte med i specen dag ett. VP reagerar på sin marknad som i huvudsak är de stora båtbyggarna, som säljer båtar enligt ovan.  Visst säljer VP även till militär och annan proffsverksamhet, men inte mycket i denna storlek (150-350hk). Då gäller oftast mycket större motorer.

 

Jag gjorde lumpen som båtförare på KA2, vi hade Scania 11 liters 6or i nästan alla båtar jag körde (bevakningsbåt, 200, ...) bara i 300-båtarna hade vi VP (Ad40) med drev. Scaniamotorerna verkade vara omöjliga att ta kål på - även för oss beväringar. Men effektuttaget är lågt jämfört med installerad massa.

 

Lok och tåg som jag jobbat med har jätteproblem med avgasreningen - eftersom dessa motorer ofta snurrar med låg belastning. Acceleration och uppförsbacke dimensionerar 100%, men är 20% av tiden. Livslängd, verkningsgrad och avgasrening utvecklas för detta. Svårigheten är att få avgasrening att fungera vid låg belastning. Jag hade ett projekt med ett lok där vi använde en marin ABC 16 cylinders 250 liters motor (5000hk). Underbar motor och lång livslängd - serviceintervall (heavy maintenance) var 44 000 timmar (9-10 års drift). Men motorn var hopplös att få varm (och avgasren).

Nuförtiden satsar man på många mindre motorer som arbetar mot vars en generator. Dessa startas upp vid behov - acceleration 4 motorer och rakt fram kanske 2 motorer. 1 motor går åt bara för att skapa Aux power till luftkompressor och luftkonditionering osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min laddning på kad42an, fick varva till vid start för att laddningen skulle hoppa igång. Det visade sig att det saknades ett motstånd i boxen, nu fungerar allt direkt vid start. Jag ska försöka leta rätt på mer info om detta då jag tror vi avhandlade en del här på MG i en tråd.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min laddning på kad42an, fick varva till vid start för att laddningen skulle hoppa igång. Det visade sig att det saknades ett motstånd i boxen, nu fungerar allt direkt vid start. Jag ska försöka leta rätt på mer info om detta då jag tror vi avhandlade en del här på MG i en tråd.

 

här var den

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...