Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Uttern_5000MC

Våtslip efter gammal dekal?

Rekommendera Poster

Hej,

Tack för ett riktigt intressant forum!

Jag blev inspirerad och började i helgen skrapa bort gamla, tråkiga dekaler på min Uttern 5000 MC för att byta ut dem mot nya från dekaltrim.nu.

 

Gamla dekalerna lossnade hyfsat enkelt med en rakbladsskrapa (som används till spishällar) och aceton för att ta bort limresterna. 
MEN eftersom det var originaldekor som suttit sedan 90-talet så blev det ordentliga skuggliknande märken kvar.

 

Nu efter att ha spenderat otaliga timmar på diverse internetforum så är jag kluven hur jag bäst får bort dessa märken.

 

Vad anser ni proffs, bör jag;

1). Våtslipa bort märkena med tex Abralon 2000 och sedan 4000-papper (räcker detta eller bör jag börja med lägre papper?) Ska tilläggas att jag aldrig våtslipat ngt tidigare, men vafan det finns ju internet 😁

måste det ske med maskin eller går det att hand-våtslipa?
Och därefter polera?

 

eller 

2). Räcker det med att gå på ytan med polering och rubbing med maskin?

 

Ytan är helt slät där märkena sitter och det finns inga limrester kvar. Man kan inte heller känna att det är ngn ”nivåskillnad”  när man drar med handen över ytan.

 

Bifogar några bilder.

Tack på förhand!

5FE0E29C-CC69-4C4D-B08A-AF618B73F65A.jpeg

82A9F5F5-3D81-4B6B-9BAC-D41A58FC5FCA.jpeg

483623C6-C278-42C5-9A14-E55AC611F929.jpeg

7C5D54CE-C808-4034-B7F1-3A89835E4C18.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att köra cleaner och wax som vanligt. Ge det en sommar i solen, så är alla spår efter dekalen borta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska sätta dit nya dekaler så täcker väl dom missfärgningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Bara att köra cleaner och wax som vanligt. Ge det en sommar i solen, så är alla spår efter dekalen borta. 

Tack för svar! Det var ett lugnande svar, då kan jag lägga ned planerna på att hyra maskiner och förkovra mig i kornstorlekar och dyl 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Om du ska sätta dit nya dekaler så täcker väl dom missfärgningarna.

Tack för svar. Problemet är att det inte går att få tag i orginaldekor som är 100cm långa så kommer inte kunna täcka hela området.

Oklart om de nya dekalerna har vit bakgrund eller om den är genomskinlig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Uttern_5000MC:

Tack för svar. Problemet är att det inte går att få tag i orginaldekor som är 100cm långa så kommer inte kunna täcka hela området.

Oklart om de nya dekalerna har vit bakgrund eller om den är genomskinlig

Om dom inte har vit bakgrund så sätt dit en bakgrund och sedan dekalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt hade jag ”skuggor” efter dekaler, bokstäver, mot en grå bakgrund, bokstäverna framträdde helt läsliga med en mörkare ton än bakgrunden som då var solblekt. Jag körde Autosol som rubbing med polermaskin, och lyckades polera upp det hela ytan så att skuggorna försvann, det gick förvånansvärt lätt. Det hade ju gått att polera för hand också, men det hade varit jobbigare och tagit längre tid, då ytan var relativt stor. Så jag tycker att du i iallafall skall prova med Autosol och se om det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

På min båt hade jag ”skuggor” efter dekaler, bokstäver, mot en grå bakgrund, bokstäverna framträdde helt läsliga med en mörkare ton än bakgrunden som då var solblekt. Jag körde Autosol som rubbing med polermaskin, och lyckades polera upp det hela ytan så att skuggorna försvann, det gick förvånansvärt lätt. Det hade ju gått att polera för hand också, men det hade varit jobbigare och tagit längre tid, då ytan var relativt stor. Så jag tycker att du i iallafall skall prova med Autosol och se om det funkar.

Tack! Toppenbra tips! Läste ngt liknande på annat forum. Absolut värt ett försök!

Är det ngn specifik trissa du använde på polermaskinen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade namnet på min båt på ett väldigt bra ställe i fem år. Köpte båten ny och satte dit dem efter ett kort tag. 
Sen var det en mycket dålig placering av lanternorna utmed skarndäck så man gick på dem lite då och då. Flyttade då upp lanternorna till sidan av hyttaket och de var tvungna att hamna precis där jag hade namnet. Plockade bort dekalen med namnet och satte dit lanternorna och polerade och vaxade som vanligt på våren. Satte nya namndekaler på en lite annan plats lite längre förut. Under sommaren kunde jag se namnet där det tidigare suttit så nästa år gick jag på med lite grövre polering innan jag vaxade. Och sen senare så kröp det namnet fram där igen. 
Nu har det gått 6 år till och jag kan fortfarande se det gamla namnet några veckor efter polering och vaxning. Varken poleringarna eller solljuset har gjort att det försvunnit. 
Mitt råd är att polera ordentligt och sen inte titta så noga!

Det kommer synas om man vet hur och var man ska titta men, intalar jag mig själv, det är ju en båt och inte en möbel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Uttern_5000MC:

Tack! Toppenbra tips! Läste ngt liknande på annat forum. Absolut värt ett försök!

Är det ngn specifik trissa du använde på polermaskinen?

 

Och jag säger bestämt nej till just Autosol, det hör hemma på kromade och rostfria detaljer. Varför tycker jag det? Jo är man inte van vid att polera gelcoat och går på för hårt så äter autosolen sig ner ganska snabbt i gelcoaten. Kvar står du med plast polyester grönt och det är inte kul, tro mig jag har sett totalförstörda ytskickt som polerats med just autosol. Köp en riktig rubbing som inte arbetar på lika skarpt vis, du får ett bättre resultat med rätt grejer. Vill bara uppmärksamma dig på detta sedan gör du som du vill, men autosol och gelcoat no no.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Uttern_5000MC:

Tack! Toppenbra tips! Läste ngt liknande på annat forum. Absolut värt ett försök!

Är det ngn specifik trissa du använde på polermaskinen?

 

Jag lade på autosoeln för hand, eller med skumgummihätta på maskinen, men varning det skvätter en hel del då, och provade sedan olika polerhättor, jag tror det var den syntetiska lammullshättan som fungerade bäst, men det var ingen större skillnad mellan den och de av litet hårdare skumplast. 
Detta är rätt så basic, en väl beprövad metod, autosol har en viss rengörande effekt också, men du får ändå tvätta ordentligt efteråt då autosolen lämnar en fet hinna efter sig.

Polerhättorna får rengöras ofta, då autosolen och smutsen fastnar i dem, så ha flera härtor till hands.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...