Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Keelhauled

B16 Stringers/bottenstockar

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har en gammal Ockelbo B16 från 1973 som jag bestämt mig för att renovera. Har sett några trådar här på forumet tidigare och letat efter matnyttig info men tyvärr verkar dom flesta trådar dö ut. Så därför vänder jag mig till er.

Tanken är att jag ska byta ut akterspegeln och där har jag koll på hur jag ska göra.
Har några frågor angående stringern på båten. Är det någon som vet vad det är för distansmaterial? Är det en tom "tunnel" eller är det helt enkelt en rutten regel inuti? anledningen till att jag frågar är att båten ligger ute på en ö som jag inte har tillgång till ännu.

Så min huvudsakliga fråga är hur ersätter man stringern enklast? Riva bort allt och ersätta med lämplig regel och plasta över eller skulle man kunna skära loss toppen på stringern och hälla ner 2k skum och plasta över det hela?
 

Kom gärna med förslag och imput!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan skrev Keelhauled:

Hej på er!

Har en gammal Ockelbo B16 från 1973 som jag bestämt mig för att renovera. Har sett några trådar här på forumet tidigare och letat efter matnyttig info men tyvärr verkar dom flesta trådar dö ut. Så därför vänder jag mig till er.

Tanken är att jag ska byta ut akterspegeln och där har jag koll på hur jag ska göra.
Har några frågor angående stringern på båten. Är det någon som vet vad det är för distansmaterial? Är det en tom "tunnel" eller är det helt enkelt en rutten regel inuti? anledningen till att jag frågar är att båten ligger ute på en ö som jag inte har tillgång till ännu.

Så min huvudsakliga fråga är hur ersätter man stringern enklast? Riva bort allt och ersätta med lämplig regel och plasta över eller skulle man kunna skära loss toppen på stringern och hälla ner 2k skum och plasta över det hela?
 

Kom gärna med förslag och imput!

Hej.

Det jag vet om ockelbo från den tiden är att man plastade skrovet först, sedan plastade man in träreglar som var en mall för att bygga upp tvärgående samt längsgående balksystem. I aktern har du en hel träskiva som går från sida till sida. I senare produktion början 80 tal, ändrades detta till att man gjorde en kassett som lyftes in i båten och där remsades fast. Reglarna i trä fyller egentligen ingen funktion för båtens stabilitet utan användes endast för att få till en mall att bygga upp balksystemet . Inombordarna på den tiden bultades ju inte fast i balkarna som idag utan de hängde ju i aktern fästade i drevets sköld. Senare produktion som i dc 21 an så bultas ju motorerna ner i träregeln och där kan bli problem om regeln är rutten.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev kossor:

Hej.

Det jag vet om ockelbo från den tiden är att man plastade skrovet först, sedan plastade man in träreglar som var en mall för att bygga upp tvärgående samt längsgående balksystem. I aktern har du en hel träskiva som går från sida till sida. I senare produktion början 80 tal, ändrades detta till att man gjorde en kassett som lyftes in i båten och där remsades fast. Reglarna i trä fyller egentligen ingen funktion för båtens stabilitet utan användes endast för att få till en mall att bygga upp balksystemet . Inombordarna på den tiden bultades ju inte fast i balkarna som idag utan de hängde ju i aktern fästade i drevets sköld. Senare produktion som i dc 21 an så bultas ju motorerna ner i träregeln och där kan bli problem om regeln är rutten.

Tack för infon! 

Vet du om virket i balken fyller någon funktion mer än distansmaterial till balken? den borde väl vara kraftig nog utan virke i så att säga? därav min undrar om man kan öppna balken upptill och gräva ur allt gammalt skit och fylla med 2k skum och plasta över allt några vändor. Jag kanske låter korkad nu men därför jag frågar :)

Redigerad av Keelhauled

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Keelhauled:

Tack för infon! 

Vet du om virket i balken fyller någon funktion mer än distansmaterial till balken? den borde väl vara kraftig nog utan virke i så att säga? därav min undrar om man kan öppna balken upptill och gräva ur allt gammalt skit och fylla med 2k skum och plasta över allt några vändor. Jag kanske låter korkad nu men därför jag frågar :)

Ringde min kompis Kjell som en gång i tiden byggde dem. Virket användes för att forma balken, man hade ingen form till detta utan regeln användes som form. Regeln har ingen annan uppgift än att just bilda formen, plasten bär upp båtens vridstyvhet. Finns ingen anledning lägga ner en massa jobb på att öppna en balk och sedan plasta om den det kan leda till försvagning. Låt det vara som det är, och fokusera på akterspegeln istället. Beroende på färg på skrovet, så tyckte Kjell det är lättare att ta ur skivan utifrån istället för innefrån, då du har motorbrunnen som du annars får såga sönder för att komma åt. Ofta är ju dessa gula röda eller orange, vilket blir svårt med kulören då man ska bygga upp gelcoaten igen. Det är ju alltid lättare med en inombordare då är ju däcket slätt, och du kommer åt betydligt enklare innefrån jämfört med utombordarverisionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev kossor:

Ringde min kompis Kjell som en gång i tiden byggde dem. Virket användes för att forma balken, man hade ingen form till detta utan regeln användes som form. Regeln har ingen annan uppgift än att just bilda formen, plasten bär upp båtens vridstyvhet. Finns ingen anledning lägga ner en massa jobb på att öppna en balk och sedan plasta om den det kan leda till försvagning. Låt det vara som det är, och fokusera på akterspegeln istället. Beroende på färg på skrovet, så tyckte Kjell det är lättare att ta ur skivan utifrån istället för innefrån, då du har motorbrunnen som du annars får såga sönder för att komma åt. Ofta är ju dessa gula röda eller orange, vilket blir svårt med kulören då man ska bygga upp gelcoaten igen. Det är ju alltid lättare med en inombordare då är ju däcket slätt, och du kommer åt betydligt enklare innefrån jämfört med utombordarverisionen.

Hej!

Tack så mycket för ett mycket bra svar och att du tog dig tid!


Har planer på att lyfta bort "däcket" och göra ingreppet på akterspegeln inifrån så att säga. vad jag förstått så är det lite knepigt och få av den för en del av motorbrunnen är plastad i spegeln. men det borde gå. 
Min båt är röd men det spelar inte så stor roll då den ska målas om till vit. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Keelhauled:

Hej!

Tack så mycket för ett mycket bra svar och att du tog dig tid!


Har planer på att lyfta bort "däcket" och göra ingreppet på akterspegeln inifrån så att säga. vad jag förstått så är det lite knepigt och få av den för en del av motorbrunnen är plastad i spegeln. men det borde gå. 
Min båt är röd men det spelar inte så stor roll då den ska målas om till vit. 

Då är det ju lättare att slipa fram skivan utifrån och sedan plasta upp aktern igen samt försluta med gelcoat. Kulören betyder ju inte så mycket om du ändå ska måla om. Men gör du som du anser lättast, lycka till blir mycket jobb men ett roligt sådant. Bry dig inte om balkarna de är ju förslutna för länge sedan så det gör ju varken till eller från det jobbet.

 

Och välkommen till Mg   // Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev kossor:

Då är det ju lättare att slipa fram skivan utifrån och sedan plasta upp aktern igen samt försluta med gelcoat. Kulören betyder ju inte så mycket om du ändå ska måla om. Men gör du som du anser lättast, lycka till blir mycket jobb men ett roligt sådant. Bry dig inte om balkarna de är ju förslutna för länge sedan så det gör ju varken till eller från det jobbet.

 

Och välkommen till Mg   // Peter

Prio ligger på akterspegeln. Balkarna får vara. Ska ha det i åtanke!
 

Edit: såg nu att du svarade på i stort sett alla mina frågor i ditt första svar. Läste lite väl snabbt.


 Tack Peter 

 

//Andreas

Redigerad av Keelhauled

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Som nybörjare på detta måste jag ställa frågan.

Håller på med akterspegeln nu och har sågat till plywooden och limmat ihop den. Gör ingreppet från insidan. Har sett i flera trådar här på forumet att plyfan inte får komma i kontakt med botten och sidorna ( att det ska lämnas glipa) Är det någon vänlig själ som kan förklara varför? Sedan undrar jag om man fyller springan med något? Det känns som det blir svårt och lägga glasfibern när det är tomt bakom?
 

Redigerad av Keelhauled

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...