Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
R0bbaan

Waste pump

Rekommendera Poster

Halloj

 

Har en båt med sjö&sugtömning.

Vi använder alltid sugtömning MEN. Så förra sommaren så åkte frugan på bajssjukan ute på en ö.

Tanken fylldes ju då på snabbare o det blev till att åka in för allt vad tygen höll (dock motorbåt..) det va ingen rolig resa då det inte gick spola mer 😬

Tanken slog mig att i nödfall kunna tömma en del av tanken via wasten.

Så nu i vinter har jag kollat över allt då pumpen inte använts på 10 år.

Jodå allt funkar MEN! Jag fick den inte till o ta vatten. Fick fylla upp tank o till slut stå o spola in igenom luftningen för att fylla slangarna o då tig pumpen vattnet o började suga ut tanken.

FRÅGAN BLIR DÅ: Brukar pumparna va så tjuriga? Det är en macarator.

 

Trevlig kväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om pumparna brukar vara så knepiga men, som du har märkt, så är det väldigt bra att ha fungerande alternativ. Köp en ny pump till sjö-tömningen. Föredrar sk diafragmapumpar. Kallas även membranpumpar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev ChristerN:

Ingen aning om pumparna brukar vara så knepiga men, som du har märkt, så är det väldigt bra att ha fungerande alternativ. Köp en ny pump till sjö-tömningen. Föredrar sk diafragmapumpar. Kallas även membranpumpar. 

Medhåll! Membranpumparna är bäst både som länspumpar och septiktankspumpar. Se till att köpa en där det finns reservdelar! Jag har denna typen ombord, en till nödtömning av toatanken och en som länspump. Dessutom två manuella av samma pump, till dessa finns det membran att köpa som reservdel. Membranpumpar är självsugande och de dlesta kan köras torra. Det är inte självklart att din är det, eller kan det, däremot kan den innehålla en kvarn som sönderdelar avfallet. Men pumpar skall köras litet då och då, dom mår inte bra att vara overksamma under längre tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...