Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ulfie81

Går det att rädda bryggstegen?

Rekommendera Poster

Tjenare! Hämtade hem bryggstegen för jag tänkte att den behövde lite omsorg och målas om etc. Märkte dock att stagen var betydligt rostigare än vad jag trodde. Se bifogade bilder. Vad tror ni? Kan man rädda den? Jag har begränsade svetskunskaper men tillgång till pinnsvets. Ska man kapa de sönderrostade stagen och svetsa dit nytt eller förstärka de som redan är? Ny stege kan jag köpa via föreningen men den kostar nästan 7000kr, så tänkte försöka klara mig på denna en eller två säsonger till. Min tanke är nog att köpa typ plattjärn att förstärka med men har någon som är lite mer hemma på sånt här någon bra idé så tar jag tacksamt emot :)

 

tack på förhand

//Ulf 

49B0AFF1-6B2E-4E9D-9EAA-9AAD0B956ED7.jpeg

91194304-5910-443E-945E-E668A95D0C48.jpeg

C64904EE-7E30-4179-B195-636391D81496.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reklammera till tillverkaren som valt fel material. 

 

Järn har som synes begränsad Livslängd. 

 

Lämna nu tillbaks, för utbyte mot en i syrafast rostfritt stål. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa skulle ju vara att byta ut de rostiga fyrkantsrören mot nya och sedan fräscha till allt stål så håller den säkert länge till.

 

Som nödlösning funkar det ju att svetsa i plattjärn och då gör det ju inte så mycket om svetsarna inte blir så bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det verkar vara det vanliga problemet. Järnrör rostar bort inifrån i marin miljö. Vinkeljärn och U-järn fungerar bättre för dem kan man sandblästra och måla på alla ytor och så syns det tydligt om någon del är anfrätt. Rör rostar inifrån i smyg och så plötsligt kan de brista.

 

Du kan nödreparera om du vill och få den att hänga ihop något år till men den där trappan har ingen framtid.

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-20 vid 16:55 skrev Hybro:

Reklammera till tillverkaren som valt fel material. 

 

Järn har som synes begränsad Livslängd. 

 

Lämna nu tillbaks, för utbyte mot en i syrafast rostfritt stål. 

Hehe, stegen alltså tillverkad samtidigt som bryggan, 1974, så lite svårt att reklamera:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till svets och kan svetsa, så bör du kunna svänga ihop en ny stege på några timmar. Bara köp fyrkantsrör, måtta efter den gamla och svetsa igång! :) Bör handla om material för under tusenlappen.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med plastic padding och silvertejp?

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev raol:

Om du har tillgång till svets och kan svetsa, så bör du kunna svänga ihop en ny stege på några timmar. Bara köp fyrkantsrör, måtta efter den gamla och svetsa igång! :) Bör handla om material för under tusenlappen.

 

 

Jag har en svets(typ cheap Charlie à la Clas Ohlson) men har aldrig använt, men kanske går att lära sig, funktion går före form så... :) jag får köpa lite grejer prova kanske

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Har du provat med plastic padding och silvertejp?

bra tips, funkar biltemas silvertejp tro?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Det förefaller som om bryggföreningen bara förordar en typ av stege, annars hade ju biltemastegen nästan varit billigare än ett paket med svetselekteoder, grundfärg och ytfärg...

 

Innan du gör någonting med den stegen, kolla över den väldigt noggrant, det är ju lätt att tro att den är ordentligt rostig även på andra ställen. Slipa rent i fogarna, knacka med hammare.

 

Om det nu är så att det bara är en del av stegen som är rostig så går det ju att svetsa i ett nytt fyrkantsrör, förutsatt att det då finns någonting att svetsa i. Möjligen kan du förstärka fogen med smala bandjärn utanpå fyrkantsröret.

 

Sedan skall det ju rostskyddas ordentligt, annars är ju jobbet ogjort. Det gäller ju att du finner en bra grundfärg, kanske 2k epoxigrund och sedan en matchande ytfärg. Kanske det går att få i tectyl eller liknande inuti rören...? Men det får sprutas in efter svetsningen iså fall.

 

Men det bästa hade ju då varit en ny bryggstege i rostfritt eller i nödfall galvat stål, om nu föreningen tillåter det.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev pseudonym:

Problemet är att man inte får skruva något i bryggan, stegen/trappan vi har nu hänger över en träregel och stagen stöttar mot betongen under

DA9164C3-0643-4D1E-B87D-98294532D381.jpeg

Redigerad av ulfie81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ulfie81:

Problemet är att man inte får skruva något i bryggan, stegen/trappan vi har nu hänger över en träregel och stagen stöttar mot betongen under

DA9164C3-0643-4D1E-B87D-98294532D381.jpeg

Sannolikt är det inte bara din stege som rostat sönder, det kanske kan samordnas någon gemensam insats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sannolikt är det inte bara din stege som rostat sönder, det kanske kan samordnas någon gemensam insats?

Det gjordes typ ett halvår innan vi köpte båtplatsen för tre år sedan, så vi missade det. Eftersom den förra stegen höll i 40 år så kanske man kan göra en ny i stål, måste ju inte vara syrafritt. Vi får se, har kontaktat hamnkapten som ska kolla exakt vad en ny kostar. Plockade bort en hel del av ”kexchokladen” på stagen, blev inte mycket metall kvar :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ulfie81:

Det gjordes typ ett halvår innan vi köpte båtplatsen för tre år sedan, så vi missade det. Eftersom den förra stegen höll i 40 år så kanske man kan göra en ny i stål, måste ju inte vara syrafritt. Vi får se, har kontaktat hamnkapten som ska kolla exakt vad en ny kostar. Plockade bort en hel del av ”kexchokladen” på stagen, blev inte mycket metall kvar :) 

Himla otur!

Kanske man kan modifiera en ”köpestege” så att den inte behöver skruvas fast i bryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-03-21 vid 07:43 skrev pseudonym:

Efter att ha provat att klättra upp på en sådan några gånger så måste jag å det bestämmdaste avrekomendera alla från att köpa en sådan. Den är för smal, för grund, för ranglig och för vass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev sajjen:

Efter att ha provat att klättra upp på en sådan några gånger så måste jag å det bestämmdaste avrekomendera alla från att köpa en sådan. Den är för smal, för grund, för ranglig och för vass.

Du kanske är felkonstruerad eller stegen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev pseudonym:

Du kanske är felkonstruerad eller stegen?

Det finns definitivt en del tillverkningsfel på det här exemplaret. Är trögstartad på mornarna, drar alldeles för mycket kaffe och väger för mycket.

 

Vad gäller stegen så är det snarare konstruktionsfel, det är en dålig design. Tror inte det är något måndagsexemplar jag klättrat på och installationen är ungefär så bra utförd det går med så rappliga material.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ju först och främst tagit måtten och ritat upp den på papper eller i datorn.

Därefter bör det ju bara enkelt att laga den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sajjen:

Det finns definitivt en del tillverkningsfel på det här exemplaret. Är trögstartad på mornarna, drar alldeles för mycket kaffe och väger för mycket.

 

3 minuter sedan skrev Jernhand:

Jag hade ju först och främst tagit måtten och ritat upp den på papper eller i datorn.

Därefter bör det ju bara enkelt att laga den.

Det kanske kan fungera... Det finns annars lite mer beprövade metoder 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev ulfie81:

tack som fan! :) ska man bara hitta en smed som inte kostar skjortan

Det går nog. Känns inte som den dyraste konstruktionen att göra som kvällsarbete.

Såg att jag missat att fylla i bredden på själva stegen, på den vänstra vyn av ritningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Jernhand:

Det går nog. Känns inte som den dyraste konstruktionen att göra som kvällsarbete.

Såg att jag missat att fylla i bredden på själva stegen, på den vänstra vyn av ritningen. 

det är lugnt, jag kan finpolera och lägga till mått, 

Någon som vet en ok smed i gbg-området?(kungsbacka till kungälv typ)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...