Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Olleman82

Båtmarknaden 2021

Rekommendera Poster

Hur upplever ni båtmarknaden i år? Förra året var den ju glödhet och många båtmodeller såg 15% i prisökningar. Nu står det väl lite och väger inför sommaren vad gäller restriktioner.  Hur känns det detta året? Nu letar inte vi ny båt i år men blocket kollar man ju ändå:) Det är tidigt på säsongen men nog är det väldigt få objekt ute!?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag spanar litet på Blocket för nöjes skull, ska inte byta, men mitt intryck är att det är hårt tryck på båtmarknaden redan nu.

 

Några bekanta sålde båtar på nolltid i höstas, tror att trenden står sig i vår, så det gäller nog att vara snabb.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också att marknaden kommer att vara stekhet.

Har hållit ögonen på en båthandlare, och vissa av deras lagerbåtar är redan slutsålda.

Priset för som de satte i januari 2021 har de dessutom nyligen höjt för de flesta av deras båtar.

 

Bra för de som vill sluta med båtlivet eller byta ner sig till en billigare båt.

Trist för de som vill köpa större/dyrare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en båtsäljare i helgen och det är redan stor brist på nya utombordare från tillverkarna. Så det är inte bara i Sverige det är tryck. 313.000 motorbåtar sålda i USA 2020, upp 12% från 2019. Högsta siffran på 13 år.

Har också bevakningar på Blocket och det känns som att utbudet är betydligt mindre än tidigare år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det inte går att resa utomlands som tidigare, samt att även möjligheten till inrikessemesterresor är begränsad så kommer nog inte resorna där man tar med sig sitt eget boende att minska. Det är nog inte bara fritidsbåtsmarknaden utan även husvagns- som husbilsmarknaden som blir het. Jag hörde också att det såldes fritidshus som aldrig förr, redan i vintras.

 

Marknad och efterfrågan, de bra båtarna säljes snabbt till hugade spekulanter, vraken blir kvar något längre men nu lyckas man sälja dessa också till överpriser.

 

Vi kommer även denna säsongen att se fler ovana ”sjöövare” och SSRS får nog mer att göra.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...