Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Epoxiprimer på enkomponent?

Rekommendera Poster

Vad kommer hända om det visat sig att mitt epoxilager på båten är enkomponents bottenfärg? Lösningsmedeltestet med förtunning på en trasa verkar inte lösa upp färgen..

 

Kommer epoxiprimern att härda dåligt eller kommer den inte fästa?

 

 

2. Vad händer om temperaturen är för låg? Kommer epoxiprimern inte härda utan förbli klibbig? Hur länge?

Om det är 10 grader plus vid påförandet men sjunker till natten, vad händer då?

Hur tar man bort klibbig epoxiprimer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att flagna med stor sannolikhet. Kanske inte idag, eller imorgon - men om något år eller två. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör ett vidhäftningstest på den färg som sitter där.

Det beror ju på vad det är för färg, om epoxin klarar att väta den, fastna i den, eller ej. Några andra problem bör du inte ha.

Härdning av epoxin går väldigt långsamt, kan ta kanske 5-20 ggr längre tid, i den temp du pratar om, mot ex 20 graders temperatur. Det kommer nog härda ut men ta längre tid. När det sen blur varmare väder kommer det till slut härda.

Ska man ha epoxi riktigt fullt uthärdat behövs egentligen alltid värme men spontan uthärdning räcker t "vardagsbruk".

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag ett vidhäftningstest?

 

Hur länge var epoxiprimern känslig för regn förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

Hur gör jag ett vidhäftningstest?

 

Hur länge var epoxiprimern känslig för regn förresten?

Du förbereder en liten yta. Tvättar av, slipar rent, sköljer (med ex rent vatten eller ren sprit, utan färg och kräkmedel) blandar en liten dos väldigt noggrannt. Lägger små pluttar på den rengjorda ytan, kanske limmar dit några små metallbitar med epoxin.

Härda "fullt" gärna med ex bygglampa som vämare. Sen provdrar och fläker. Om underlagsfärgen följer med har du bra vidhäftning. Om epoxin lossar helt utan att varken epoxin lämnar rester i underlaget eller tvärtom så har du inte bra vidhäftning 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underlagsfärgen är förhoppningsvis epoxi.. men det låter som en bra idé. Ska försöka få till ett test på rodret i eftermiddag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske riskerar att bli lite elefant i rummet nu men varför ska det målas så mycket med epoxi nuförtiden? Om skrovet har mycket utspridda repor och skador i gelcoaten kan jag förstå att det kanske kan vara det enklaste sättet att få skalet tätt. Om det är enstaka mindre skador är det väl bättre att reparera endast dessa och sedan måla med vanlig bottenprimer och färg.

Att slipa för att få fäste för epoxi på hela botten medför ju risker att skada gelcoaten. Att man skulle behöva "epoxibehandla" oskadad gelcoat tror jag inte på, annat än att det är en mycket lyckad affärsidé från epoxitillverkaren.

 

Redigerad av Zwen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Zwen:

Att man skulle behöva "epoxibehandla" oskadad gelcoat tror jag inte på, annat än att det är en mycket lyckad affärsidé från epoxitillverkaren.

Nja, så enkelt är det inte.

Plastpest har inget med repor eller skador att göra utan angriper helt oskadad gelcoat.

 

Ibland vill man ju ta bort all gammal bottenfärg och då kan det vara en bra idé att göra en epoximålning när man ändå håller på så slipper man vatteninträngning i plasten framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit bort all gammal bottenfärg och upptäckte då att det finns ett antal små typiska böldpestblåsor, mycket mycket små förvisso, men det känns ju dumt att inte försöka täta lite när man ändå ska på med ny bottenfärg. 

 

Kladdat lite på ett uppvärmt roder i garaget nu, tryckte fast ett vinkeljärn i en lite större kladd. 

 

Kladdade lite på kölen till båten också trots att det är 2 grader ute. Ska bli spännande att se vad som händer, det verkade iaf snabbt bli yttort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Nja, så enkelt är det inte.

Plastpest har inget med repor eller skador att göra utan angriper helt oskadad gelcoat.

Så är det men trodde inte det var frågan om plastpestsanering här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt experiment/vidhäftningsprov är under utveckling och jag har så många frågor att jag kanske borde skapa en ny tråd igen...

 

Vidhäftningsprovet är inte avslutat, jag tryckte fast ett vinkeljärn i epoxin och det sitter fast nu. Jag har inte börjat bända och slita i det än.

 

 

Jag kladdade på lite epoxiprimer på kölen i +2 grader i går och under natten har temperaturen stigit till +5 grader. Epoxin upplevs som torr.. 

Jag hade kanske lite för mycket härdare i min minimala blandning hur påverkar detta härdningen?

 

Kommer den låga temperaturen ge sämre egenskaper eller var risken bara att det inte härdade?

 

Om jag bottenmålar och det börjar störtregna efter såg 5 timmar skadar det den härdande epoxin eller är faran över när det yttorkat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm. Läs inlägget ovan.

 

Här är en bild på hur det ser ut på rodret nu. Jag ställde det upp efter några timmar och vinkeljärnet ser ut att ha glidit lite... Risken är ju att vidhäftning mot järnet inte är så bra.

 

IMG_20210321_081528.thumb.jpg.835619f983c7e713737a19dd9f923e93.jpg

 

Rodret har stått i 20 grader sedan igår..

Redigerad av Dava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter min monolog eftersom jag är lite rastlös :)

 

Har varit ute och skrapat lite på kluddarna jag gjorde på den kalla kölen och konstaterar att det verkar härdat.

 

kan det bero på den lite för höga halten av härdare eller är texten om minst tio grader bra skrämskott?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att det är en sista frostnatt inför våren så jag tänker mig att jag målar första lagret epoxiprimer imorgon och sedan ett lager om dagen tills färgen är slut. Eller ska jag måla tätare?

 

Vid tio grader anges övermålningstiden till 8 timmar så kanske ska jag måla ett lager på morgonen och ett på kvällen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som varit uppe tidigare; skrov och költemperatur är det som gäller. Det tar tid att värma upp några hundra kilo metall, så bara för att det är tio grader en dag betyder inte att det är läge att måla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ändå ska strunta i det och måla Trilux direkt. Det handlar om ett tiotal blåsor på ett 27 fot skrov. De flesta sitter dessutom på järnkölen...

 

Tiden kanske ska läggas på andra projekt.

 

Vad kan jag använda 2,5 liter epoxiprimer till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Dava:

Vad kan jag använda 2,5 liter epoxiprimer till?

Förutom att ha på botten, så kanske sälja på Blocket eller lämna tillbaka till återförsäljaren..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Dava:

Kanske ändå ska strunta i det och måla Trilux direkt. Det handlar om ett tiotal blåsor på ett 27 fot skrov. De flesta sitter dessutom på järnkölen...

Är det plastpestblåsor eller någon annan form av blåsor?

 

7 timmar sedan skrev Dava:

Tiden kanske ska läggas på andra projekt.

Den bedömningen kan ju bara du göra, men jag misstänker att du ville åtgärda något när du satte igång ditt epoxiprojekt.

 

7 timmar sedan skrev Dava:

Vad kan jag använda 2,5 liter epoxiprimer till?

Ska man inte grunda innan man lägger på Trilux?

Då kan ju epoxigrund kanske funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Mackey:

Ska man inte grunda innan man lägger på Trilux?

Då kan ju epoxigrund kanske funka?

 

Man ska kunna lägga trilux på befintlig bottenfärg om den är i bra skick och det får man ju säga att den är. Men jag kladdar på två lager som häftgrund.

 

Hoppades att någon skulle skriva att epoxiprimer var bra att grunda med någon annanstans. Har ju öppnat burken så den gick inte att lämna tillbaka..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Mackey:

Är det plastpestblåsor eller någon annan form av blåsor?

 

Det är nog plastpestblåsor eftersom de går ända in i laminatet (jag kan se glasfibertrådarna). Men vad de är orsakade av är ju svårt att säga. Det var som sagt inte speciellt många blåsor och de var väldigt utspridda. Nu har jag spacklat med polyesterspackel och dragit över ett lager epoxiprimer. Det är ca 8 grader i skuggan här nu. Frågan är om jag ska dra över ett lager till ikväll eller vänta till imorgon? 

 

Det står att jag ska måla lager två mellan 6-8 timmar vid 10 grader. Det är ju lite kallare nu, samtidigt vill jag kunna måla mitt Trilux imorgon innan det blir regn på onsdag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du är lite het på gröten för att få ett bra resultat ut av det arbete och de pengar du lägger ner. Hoppas det funkar ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker att det nog blir bra träffade en gammal räv som övertygade mig att det inte skulle vara någon fara.

 

Väntar till imorgon att stryka på andra lagret för att kunna lägga på trilux "vått i vått" inom några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...